اخبار   
 

 بانک مرکزی بریتانیا نسبت به تکرار سقوط ۳۱۴ سال پیش هشدار داد

اقتصاد بریتانیا با کاهش ۵.۸درصدی تولید ناخالص داخلی در ماه مارس، عمیق‌ترین رکود خود از سال ۱۹۹۷ تاکنون را تجربه کرد و رشد منفی سه‌ماهه‌ی اقتصاد این کشور به بالاترین سطح از دوره‌ی بحران مالی ۲۰۰۹ به این سو رسید. اداره‌ی آمار ملی بریتانیا اعلام کرد که شیوع ویروس کرونا و اجرای سیاست قرنطینه‌ی همگانی موجب شده تا اقتصاد این کشور بالاترین رکود خود را از زمان آغاز ثبت آمار ماهانه‌ی رشد اقتصادی در سال ۱۹۹۷ تجربه کند ...

بانک مرکزی بریتانیا نسبت به تکرار سقوط ۳۱۴ سال پیش هشدار داد
■ ثبت عمیق‌ترین رکود ماهانه


اقتصاد بریتانیا با کاهش ۵.۸درصدی تولید ناخالص داخلی در ماه مارس، عمیق‌ترین رکود خود از سال ۱۹۹۷ تاکنون را تجربه کرد و رشد منفی سه‌ماهه‌ی اقتصاد این کشور به بالاترین سطح از دوره‌ی بحران مالی ۲۰۰۹ به این سو رسید. اداره‌ی آمار ملی بریتانیا با انتشار گزارشی اعلام کرد که شیوع ویروس کرونا و اجرای سیاست قرنطینه‌ی همگانی موجب شده تا اقتصاد این کشور با توقف فعالیت بخش‌های ساخت‌وساز، آموزش، رستوران‌داری و فروش خودرو، بالاترین رکود خود را از زمان آغاز ثبت آمار ماهانه‌ی رشد اقتصادی در سال ۱۹۹۷ تجربه کند.

در همین حال، جاناتان آتو، اقتصاددان ارشد این اداره اعلام کرد که پیش‌بینی‌های موجود حاکی از تعمیق بیشتر رکود اقتصادی بریتانیا در ماه‌های آوریل و مه است. او توضیح داد که مغازه‌های خرده فروشی، بارها، رستوران‌ها، تئاترها، سینما‌ها و سالن‌های ورزشی از هفته پایانی ماه مارس تعطیل شده‌اند و به همین دلیل تاثیر واقعی آنها بر کاهش رشد اقتصادی بریتانیا در گزارش آوریل و مه نمایان خواهد شد. آقای آتو همچنین افزود، رشد منفی ۲ درصدی تولید ناخالص داخلی بریتانیا در سه ماهه نخست سال جاری میلادی که در ۱۱ سال گذشته بی‌سابقه بوده، به احتمال زیاد در سه ماهه دوم سال افزایش خواهد یافت چرا که با وجود بازگشایی آرام کسب و کارها در نیمه دوم ماه مه، رکود آوریل همچنان قابل توجه و عمیق باقی خواهد ماند.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

مطابق گزارش اداره آمار ملی بریتانیا، صنایع دارویی، فناوری اطلاعات و تولید شوینده‌ها و مواد پاک کننده تنها بخش‌هایی هستند که طی ماه مارس شاهد رشد فروش و ارائه خدمات بوده‌اند. بانک مرکزی بریتانیا نیز اخیرا هشدار داده که با ادامه رون د موجود، رشد اقتصادی بریتانیا در سال ۲۰۲۰ به منفی ۱۴ درصد می‌رسد که نشان‌ دهنده عمیق‌ترین رکود این کشور از سال ۱۷۰۶ میلادی تاکنون خواهد بود. ارزیابی این بانک از داده های تاریخی موجود نشان می‌دهد که در سال ۱۷۰۶ تولید ناخالص داخلی بریتانیا ۱۵ درصد کاهش یافته است. برآورد این بانک همچین حاکیست که کاهش رشد اقتصادی بریتانیا در سه ماهه دوم سال جاری به ۲۵ درصد خواهد رسید.

انتشار این گزارش‌ها در حالی است که بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، از روز یک‌شنبه گذشته در حال تشویق کارگران شاغل در صنایع تولیدی و بخش ساخت و ساز برای بازگشت به مشاغل خود است. با این حال، دولت او مصمم است تا برای مقابله با شمار فزاینده مرگ و میر ناشی از بیماری کووید-۱۹ فعالیت کسب و کارهای مرتبط با گردشگری از جمله هتل‌ها و مشاغل خرده فروشی غیرضروری را همچنان معلق نگاه دارد. در حال حاضر بیش از ۲۲۶ هزار نفر در بریتانیا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از این میان نزدیک به ۳۲ هزار و ۷۰۰ تن جانباخته‌اند؛ رقمی که بالاترین حد در میان کشورهای اروپایی است و پس از آمریکا دومین میزان مرگ و میر بیماری کووید-۱۹ در جهان محسوب می‌شود.

  منبع : یورونیوز
  12:42   چهارشنبه 24 اردیبهشت 1399  
 نظرات