اخبار   
 

 درگذشت الیزابت دوم؛ یادبود ملکه‌ی بریتانیا با شلیک ۹۶ گلوله‌ی توپ و حضور پادشاه تازه در لندن

یک روز پس از مرگ الیزابت دوم، ملکه‌ی بریتانیا، واکنش‌ها به این رخداد همچنان ادامه دارد و برنامه‌هایی در بریتانیا و دیگر نقاط جهان برای یادبود ملکه برگزار شده است. چارلز سوم، فرزند بزرگ الیزابت دوم و پادشاه جدید بریتانیا که در کنار مادرش در قصر بالمورال اسکاتلند حضور داشت، این مکان را به مقصد لندن ترک کرد. پادشاه ۷۳ساله پس از رسیدن به لندن، در مرکز برنامه‌های یادبود مادرش قرار دارد ...

درگذشت الیزابت دوم
یادبود ملکه‌ی بریتانیا با شلیک ۹۶ گلوله‌ی توپ و حضور پادشاه تازه در لندن


یک روز پس از مرگ الیزابت دوم، ملکه‌ی بریتانیا، واکنش‌ها به این رخداد همچنان ادامه دارد و برنامه‌هایی در بریتانیا و دیگر نقاط جهان برای یادبود ملکه برگزار شده است. چارلز سوم، فرزند بزرگ الیزابت دوم و پادشاه جدید بریتانیا که در کنار مادرش در قصر بالمورال اسکاتلند حضور داشت، این مکان را به مقصد لندن ترک کرد. پادشاه ۷۳ساله پس از رسیدن به لندن، در مرکز برنامه‌های یادبود مادرش قرار دارد. قرار است در روزهای آینده تابوت ملکه الیزابت به وست‌مینستر لندن منتقل شود تا عموم بتوانند به وی ادای احترام کنند. سپس تا ۱۰ روز آینده مراسم تشییع و خاکسپاری انجام خواهد شد.

شنبه چه اتفاقی می‌افتد؟

در ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی، نشست شورای الحاق در کاخ سنت جیمز لندن با حضور چارلز و پسرش ویلیام برگزار می‌شود و چارلز سوم به‌عنوان پادشاه بریتانیا معرفی خواهد شد.
در ساعت ۱۱ صبح به وقت محلی پس از جلسه شورای الحاق، اعلامیه‌ای که چارلز را به‌عنوان پادشاه معرفی می‌کند از بالکن قرائت می‌شود.
در ساعت ۱۲ ظهر به وقت محلی این اعلامیه در رویال اکسچینج لندن خوانده می‌شود.
از ساعت ۱۴ تا ۲۲ به وقت محلی، اعضای پارلمان بریتانیا برای ادای احترام به ملکه فقید گرد هم می‌آیند.

سرود ملی به «خدا نگه دار شاه باد» تغییر می‌کند

با مرگ ملکه و سلطنت جدید چارلز سوم، پادشاه بریتانیا سرود ملی بلافاصله از «خدا نگه‌دار ملکه باد» به «خدا نگه دار شاه باد» تغییر می‌کند. این سرود آخرین بار در سال ۱۹۵۲ تغییر کرده بود و با مرگ جورج ششم، پادشاه وقت بریتانیا و آغاز سلطنت الیزابت دوم به «ملکه» تبدیل شد. با توجه به اینکه پادشاه و ولیعهد یک مرد هستند احتمالا برای سال‌ها عبارت «خدا نگهدار پادشاه باد» در این سرود باقی خواهد ماند. این سرود به نظر می‌رسد به قرن هیجدهم باز می‌گردد.

لقب «شاهزاده‌ی ولز» به‌عنوان ولیعهد از کجا می‌آید؟

چارلز سوم، پادشاه بریتانیا در سخنرانی خود اعلام کرد که ویلیام به‌عنوان پسر ارشدش، لقب شاهزاده ولز را خواهد گرفت. همسرش کاترین [کیت] در عین حال نخستین زنی خواهد بود که از زمان مرگ دایانا در سال ۱۹۹۷ به‌عنوان شاهزاده [پرنسس] ولز شناخته می‌شود. پس از آنکه ادوارد اول، پادشاه انگلیس، در قرن سیزدهم ولز را فتح کرد در مراسمی پسر خود را نخستین «شاهزاده انگلیسی ولز» نامید. از آن زمان بسیاری از پادشاهان انگلیس و بریتانیا به وارث تاج و تخت [ولیعهد] همین عنوان را داده‌اند.

تصاویری از نخستین دیدار لیز تراس با چارلز سوم به‌عنوان پادشاه جدید بریتانیا

پس از آنکه لیز تراس، نخست وزیر جدید بریتانیا با چارلز سوم، پادشاه جدید این کشور در کاخ باکینگهام دیدار کرد، عکس‌هایی از این دیدار منتشر شد. الیزابت دوم، ملکه بریتانیا تنها دو روز قبل از مرگش، تراس را به این سمت منصوب کرده بود.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

چارلز سوم، پادشاه جدید بریتانیا در نخستین سخنرانی عمومی خود چه گفت؟

چارلز سوم، پادشاه بریتانیا در نخستین سخنرانی عمومی و تلویزیونی خود که در کاخ باکینگهام ضبط شده بود، اعلام کرد که به فرزند ارشدش لقب شاهزاده ولز را می‌دهد. شاهزاده ولز تا پیش از این لقب پادشاه بریتانیا بود. این لقب به ولیعهدهای این کشور داده می‌شود. بخش‌های مهم این سخنرانی را در این‌جا بخوانید.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

بایدن در آیین بدرقه‌ی الیزابت دوم شرکت می‌کند

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفت که قصد دارد در مراسم تشییع جنازه الیزابت دوم، ملکه بریتانیا شرکت کند. وی به خبرنگاران گفت: «هنوز نمی‌دانم جزییات برنامه چگونه است، اما می‌روم.» وی همچنین گفت که هنوز با شاه چارلز سوم، پسر ملکه الیزابت و شاه جدید بریتانیا صحبت نکرده است.
بایدن سیزدهمین و آخرین رئیس جمهوری آمریکا بود که با زنی ملاقات کرد که سلطنتش هفت دهه طول کشید.
ملکه از زمان دوایت آیزنهاور با تمام روسای جمهوری آمریکا به استثنای لیندون جانسون ملاقات کرده بود. جانسون در دوران ریاست جمهوری خود به بریتانیا سفر نکرد.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

لیز تراس و کابینه‌اش فردا با پادشاه بریتانیا دیدار می‌کنند

دفتر نخست وزیری بریتانیا اعلام کرد که چارلز سوم روز شنبه پس از اعلام رسمی پادشاهی با لیز تراس، نخست وزیر و اعضای کابینه‌اش دیدار خواهد کرد. این دومین دیدار تراس با چارلز به‌عنوان پادشاه جدید بریتانیا است. او امروز نیز در کاخ باکینگهام با چارلز دیدار کرد.

شلیک گلوله‌ی توپ در سراسر بریتانیا

شلیک گلوله توپ در روز جمعه در یادبود مرگ الیزابت دوم در سراسر بریتانیا انجام شد. در هر یک از این مراسم‌ها ۹۶ گلوله توپ به مناسبت هر سال زندگی ملکه بریتانیا شلیک شد. بریتانیا ۱۰ روز عزای عمومی به خاطر مرگ الیزابت دوم اعلام کرده است.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

آخرین عکس عمومی ملکه در چه شرایطی ثبت شد؟

جین بارلو، عکاس پی‌ای مدیا که آخرین عکس‌های عمومی از الیزابت دوم را گرفت می‌گوید که ملکه «ضعیف» بود اما «روحیه خوبی» داشت. او با بالمورال اسکاتلند اعزام شده بود تا لحظه‌ای را که ملکه با نخست وزیر جدید ملاقات می‌کند، ثبت کند. الیزابت دوم سه‌شنبه گذشته لیز تراس را به این سمت منصوب کرد. وی می‌گوید: «من آنجا بودم تا از ملاقات ملکه با نخست وزیر جدید عکس بگیرم اما برای من بهترین عکس، تصویر ملکه به تنهایی بود. بدیهی است که اکنون اهمیت بیشتری پیدا کرده است.»


با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : یورونیوز فارسی
  08:01   شنبه 19 شهریور 1401  
 نظرات