اخبار   
 

 قالیباف: مسدود کردن اینستاگرام و واتس‌اپ در برنامه‌ی مجلس نیست

رییس مجلس در صفحه‌ی کاربری خود در اینستاگرام نوشت: «درباره‌ی تصمیم نمایندگان محترم مجلس در واگذار کردن «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» به کمیسیون، مطابق اصل ۸۵ قانون اساسی ذکر چند نکته را ضروری می‌دانم. او افزوده: «فضاسازی‌ها و مطالب خلاف واقع» درباره‌ی این طرح نباید در نظر گرفته شود. او گفته بستن خدمات پرکاربرد مانند اینستاگرام «برنامه‌ی مجلس نیست و آن‌گونه که برخی مطرح می کنند، در طرح مذکور وجود ندارد» ...

قالیباف: مسدود کردن اینستاگرام و واتس‌اپ در برنامه‌ی مجلس نیست

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس، گفته که نمایندگان به دنبال بستن شبکه‌های پرطرفداری مانند واتس‌اپ و اینستاگرام نیستند. قالیباف در صفحه‌ی کاربری خود در اینستاگرام نوشت: «درباره‌ی تصمیم نمایندگان محترم مجلس در واگذار کردن «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» به کمیسیون، مطابق اصل ۸۵ قانون اساسی ذکر چند نکته را ضروری می‌دانم. او افزوده: «فضاسازی‌ها و مطالب خلاف واقع» درباره این طرح نباید در نظر گرفته شود. او گفته بستن خدمات پرکاربرد مانند اینستاگرام «برنامه‌ی مجلس نیست و آن‌گونه که برخی مطرح می کنند، در طرح مذکور وجود ندارد». قالیباف وعده داده که بررسی این طرح در کمیسیون "علنی و شفاف" باشد.⁣ رییس مجلس گفته تصمیم‌گیری درباره مواردی ⁣چون فیلتر اینستاگرام "که ده‌ها میلیون نفر از آنها استفاده می‌کنند" مهم و واجد پیچیدگی فراوان است و باید "مبتنی بر منطقی عقلانی" باشد.

طرح صیانت درباره‌ی بستن اینستاگرام چه می‌گوید؟

تبصره ۱ از ماده ۱۲ این طرح می‌گوید دسترسی به خدمات اینترنتی پرمخاطب و راهبردی، مانند اینستاگرام و واتس‌اپ، "مستلزم معرفی نماینده قانونی و پذیرش تعهدات ابلاغی کمیسیون" است. این طرح همچنین به دنبال "احراز هویت کاربران" و "ذخیره‌سازی و پردازش داده‌های کاربران ایرانی صرفا در شبکه ملی اطلاعات" است. ماده ۲۸ این طرح هم مجازات‌هایی چون جریمه نقدی، لغو مجوز، محدودیت ترافیک و "مسدودسازی" را برای سرپیچی از بندهای دیگر در نظر گرفته است. به این ترتیب هرچند طرح صیانت مشخصا از هیچ پلتفرمی نام نبرده، اما مقرر می‌کند که شبکه‌هایی مانند اینستاگرام باید سرورهای خود را به ایران منتقل و محتوا را مطابق نظر مقام‌های ایرانی سانسور کنند، در غیر این صورت فیلتر خواهند شد.


با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : وبگاه اسکان‌نیوز
  09:36   شنبه 9 مرداد 1400  
 نظرات