اخبار   
 

 «ولیعهد عربستان دستور اغفال خاشقجی را صادر کرده بود»

اسناد منابع اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهند که محمدبن‌سلمان، ولیعهد عربستان دستور اغفال جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت این کشور و فراهم‌سازیِ زمینه‌ی بازگشت وی از آمریکا به عربستان را صادر کرده بود. روزنامه‌ی «واشنگتن‌پست» گزارش کرده است که منابع اطلاعاتی آمریکا با شنود مقامات عربستانی دریافته‌اند که آن‌ها در حال گفت‌وگو در مورد طرح اغفال «جمال خاشقجی» و بازداشت او هستند ...

«ولیعهد عربستان دستور اغفال خاشقجی را صادر کرده بود»

اسناد منابع اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهند که محمدبن‌سلمان، ولیعهد عربستان دستور اغفال جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت این کشور و فراهم‌سازیِ زمینه‌ی بازگشت وی از آمریکا به عربستان را صادر کرده بود. روزنامه‌ی «واشنگتن‌پست» گزارش کرده است که منابع اطلاعاتی آمریکا با شنود مقامات عربستانی دریافته‌اند که آن‌ها در حال گفت‌وگو در مورد طرح اغفال «جمال خاشقجی» و بازداشت او هستند.

بنا به همین گزارش چند تن از دوستان این روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان اعلام کرده اند که مقامات عالی رتبه عربستانی طی ماههای گذشته ضمن برقراری تماس با جمال خاشقجی به او تضمین داده بودند که در صورت بازگشت به این کشور خطری وی را تهدید نخواهد کرد. در برخی از این تماسها به جمال خاشقجی سمتی دولتی نیز پیشنهاد شده بود.

این در حالی است که به گفته دوستان جمال خاشقجی وی نسبت به پیشنهادهای مطرح شده مشکوک بود. اطلاعات منابع امنیتی آمریکا این احتمال را تقویت کرده که طرح عربستان بازداشت جمال خاشقجی در ساختمان کنسولگری استانبول بوده است. با این حال با در نظر گرفتن سخنان مقامات ترکیه به نظر می رسد که در نهایت اجرای این طرح با مشکل روبرو شده است و طرح جایگزین «قتل» در ساختمان کنسولگری به اجرا گذاشته شد.

یکی از مقامات اطلاعاتی سابق آمریکا به واشنگتن پست گفته است که استفاده از یک تیم امنیتی ۱۵ نفره می تواند نشان دهنده برنامه برای اجرای طرح «ربایش» باشد. به گفته وی در چنین طرحی فرد را برای بازجویی از یک کشور به کشور دیگر منتقل می کنند.

از سرنوشت جمال خاشقجی از روز دوم اکتبر (۱۰ مهر) و پس از آنکه وی برای رسیدگی به امور اداری خود وارد ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول شد اطلاع دقیقی در دست نیست.

یکی از رسانه های ترکیه روز گذشته تصاویری از ۱۵ تبعه عربستان منتشر کرد که مظنون به دخالت در «قتل» جمال خاشقجی هستند.

مقامات ترکیه بر این باورند که جمال خاشقجی در داخل ساختمان کنسولگری عربستان به «قتل» رسیده و جسد وی قطعه قطعه شده است.

جمال خاشقجی از منتقدان حکومت عربستان و به طور خاص محمد بن سلمان، ولیعهد ۳۳ ساله این کشور بود.

طرح ۲۲ سناتور آمریکایی برای تحقیق به دلیل «نقض حقوق بشر»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقجی را «بسیار جدی» توصیف کرده از مقامات عربستان خواسته است در مورد سرنوشت این روزنامه نگار اطلاع رسانی کنند.

از سوی دیگر ۲۲ سناتور آمریکایی روز چهارشنبه در نامه ای اعلام کردند که از دونالد ترامپ خواسته اند تا در مورد نقض احتمالی حقوق بشر و لزوم وضع تحریم در ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقجی تحقیق کند. نام ۲۲ عضو دموکرات و جمهوریخواه مجلس سنای آمریکا در میان امضاء کنندگان این نامه دیده می شود.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : یورونیوز
  08:49   شنبه 21 مهر 1397  
 نظرات