اخبار   
 

 رسانه‌ها از «آغاز تست انسانی واکسن ایرانی کرونا» خبر می‌دهند

رسانه‌ها دیروز گزارش‌هایی منتشر کردند با این مضمون که: «فاز بالینی تست "اولین واکسن ایرانی کرونا" با تزریق این واکسن روی فرزند رییس ستاد اجرایی فرمان امام آغاز شد. فاز تست انسانی نخستین واکسن ایرانی کرونا، تولیدشده توسط ستاد اجرایی فرمان امام با حضور محمد مخبر، رییس ستاد اجرایی فرمان امام، سعید نمکی، وزیر بهداشت، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و مدیران بخش دارویی ستاد اجرایی در هتل ارم آغاز شد» ...

رسانه‌ها از «آغاز تست انسانی واکسن ایرانی کرونا» خبر می‌دهند

رسانه‌ها دیروز گزارش‌هایی منتشر کردند با این مضمون که: «فاز بالینی تست "اولین واکسن ایرانی کرونا" با تزریق این واکسن روی فرزند رییس ستاد اجرایی فرمان امام آغاز شد. فاز تست انسانی نخستین واکسن ایرانی کرونا، تولیدشده توسط ستاد اجرایی فرمان امام با حضور محمد مخبر، رییس ستاد اجرایی فرمان امام، سعید نمکی، وزیر بهداشت، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و مدیران بخش دارویی ستاد اجرایی در هتل ارم آغاز شد».

در گزارش روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد» آمده: نخستین تزریق واکسن روی طیبه مخبر، فرزند رییس ستاد اجرایی فرمان امام و سپس روی دو تن از مدیران ارشد ستاد اجرایی فرمان امام انجام شد.محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در حاشیه این مراسم اظهار کرد: این روز بزرگ را به ملت ایران و به رهبر معظم انقلاب اسلامی که اتکایش به جوانان نخبه کشورمان است، تبریک می‌گویم.وی افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا، رهبر معظم انقلاب اسلامی دستور صریحی به ما مبنی بر «آنچه در توان ستاد است در خدمت این جریان قرار گیرد»، ابلاغ شد.

مخبر خاطرنشان کرد: در همان روزهای اول طی تماسی که با وزیر بهداشت داشتم، تاکید کردم که تمام امکانات ستاد در اختیار جلوگیری از شیوع کرونا قرار دارد.وی با اشاره به ساخت ماسک، ونتیلاتور و رمدسیویر توسط ستاد اجرایی فرمان امام تاکید کرد: هر دارویی در هر نقطه از دنیا که احتمال اثرش می‌رفت، کمتر از دو هفته در ستاد اجرایی فرمان امام ساخته شد و دراختیار وزارت بهداشت قرار گرفت.رئیس ستاد اجرایی فرمان امام با بیان اینکه ساخت واکسن کرونا را از ۶ مسیر دنبال کردیم، افزود: به ملت ایران اطمینان خاطر می‌دهم که با حضور دانشمندان شجاع کشورمان، قطعا جمهوری اسلامی ایران در زمینه تولید واکسن به خودکفایی خواهد رسید.وی ادامه داد: تا دو هفته دیگر این ظرفیت را داریم تا پس از تایید نهایی واکسن، ماهانه ۵/ ۱ میلیون دز ازآن را تولید کنیم و با افزودن تجهیزات ۱۲ میلیون دز در ماه تولید می‌شود.‎

به واکسن خود باورداریم

به گزارش «ایسنا» سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز دراین مراسم با اشاره به تزریق واکسن ایرانی کرونا به دختر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) گفت: این پیامی بود به ملت ایران که چیزی را که قرار است به ملت ایران تزریق کنیم، خودمان آن را باور و قبول داریم و اگر عارضه‌ای داشته باشد ما و خانواده‌هایمان برای اولین بار با جان و دل خریداریم. وی در ادامه گفت: ما ۱۰۰ سال است که در منطقه واکسن‌ساز هستیم. کسانی که فکر می‌کنند، اولین بار داریم واکسنی را تزریق می‌کنیم، بسیار در اشتباه هستند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان نیز در این مراسم گفت: ۶ شرکت دیگر زیر نظر ستاد کرونا و آقای نمکی درحال تولید واکسن هستند.

دومین داوطلب واکسن ایرانی کرونا

درهمین حال علی عسگری، معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام، نفر دوم آزمایش بالینی واکسن ایرانی کرونا بود. به گزارش «ایسنا» معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام که به‌عنوان داوطلب دوم واکسن کرونای ایرانی تولیدی ستاد اجرایی را تزریق کرد، گفت: خودم پزشک هستم و نگران نبودم. این واکسن کاملا ایمن است، در مراحل بعدی این موضوع ثابت خواهد شد. از ابتدا در جریان تولید واکسن بودم و یکی از ایمن ترین واکسن‌های موجود است.

وضعیت جسمانی دو داوطلب

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت جسمانی دو داوطلب تزریق واکسن کرونای ایرانی اظهار کرد: به واکسن کرونای ایرانی ایمان داریم و جوان‌های کشورمان در این زمینه تلاش‌های زیادی داشتند. وی افزود: درحال‌حاضر دو نفر داوطلب قبلی واکسن کرونا شرایط خوبی دارند. عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: از همه افراد بعد از تزریق مراقبت می‌شود و فردا نیز سری جدید تزریق انجام خواهد شد. محرز تصریح کرد: نتایج آزمایش‌ها به سازمان غذا و دارو اعلام خواهد شد. محرز درباره واکسن کرونای ایرانی گفت: این واکسن از ویروس کشته‌شده است؛ مانند واکسن‌هایی که سال‌هاست از آنها استفاده می‌کنیم و همانند سایر واکسن‌های کرونا در کشور‌های هند، چین و... است.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
«به تأیید سازمان بهداشت جهانی نیاز نداریم»

از سوی دیگر کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: واکسن ایرانی کرونا که مراحل تولید را می‌گذارند و امروز وارد فاز اول مطالعه انسانی آن آغاز شد از نوع ویروس غیرفعال است و ترکیبات آلومینیوم هم همراه دارد. به گزارش «ایرنا» وی گفت: تولید نهایی این واکسن به تایید سازمان بهداشت جهانی نیازی ندارد. هر وقت قرار شد تولید برای صادرات داشته باشیم، می‌توانیم برای اخذ مجوزهای بین‌المللی هم اقدام کنیم. وی درادامه گفت: تست انسانی حداقل یک واکسن دیگر هم به‌زودی با مجوز کمیته اخلاق شروع می‌شود. هر وقت این واکسن تایید نهایی شود، ظرفیت تولید انبوه آماده است. مهم تایید کارآزمایی بالینی است و اگر تایید نهایی انجام شود در سال ۱۴۰۰ قابلیت تولید حداقل ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون دز واکسن را تا آخر سال داریم؛ ولی قبل از آن باید همه مراحل کارآزمایی بالینی تایید شده باشد. جهانپور درباره واردات واکسن کرونا از خارج نیز گفت: تا این لحظه هیچ واکسن خارجی مجوز ورود از سازمان غذا و داروی ایران ندارد و هر واکسنی که بخواهد وارد شود، قبلا باید مجوز سازمان غذا و دارو را دریافت کند.

اولویت‌بندی‌ها هنوز انجام نگرفته است

در همین حال جعفر صادق‌تبریزی، رئیس شبکه بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه واکسن کرونا از طریق شبکه بهداشتی توزیع و تزریق می‌شود در عین حال تاکید کرد: براساس اولویت‌ها واکسن تزریق می‌شود و ایمنی گروهی در جامعه به‌وجود می‌آید. بنابراین ضرورتی ندارد که ۱۰۰ درصد افراد جامعه واکسن تزریق کنند. به گزارش «ایسنا» وی افزود: البته هنوز اولویت‌بندی‌ها صورت نگرفته است؛ اما در هر حال توزیع واکسن با شبکه‌های بهداشتی درمانی است.

کاهش آمار مراجعه‌ها و بستری‌ها در تهران

همزمان با تست اولین واکسن کرونای ایرانی روی ۲داوطلب، رئیس بیمارستان امام‌خمینی گفت: اگر می‌خواهیم به کنترل کامل بیماری کرونا برسیم تا مردم بتوانند به زندگی عادی برگردند، واکسیناسیون یک امر ضروری خواهد بود. به گزارش «ایلنا» خسرو صادق‌نیت با اشاره به شکننده بودن وضعیت کرونا در کشور گفت: آمار مراجعات، بستری‌ها و مرگ‌ومیرهای بیمارستان کاهش پیدا کرده و تقریبا تمام بخش‌هایی که برای کرونا، اشغال کرده بودیم، همه به‌کار اصلی خودشان برگشتند.

افزایش ابتلا در مازندران

در این میان با گذشت بیش از یک هفته از فروکش کردن پیک موج سوم کرونا در کشور، استان مازندران این روزها با افزایش آمار بیماران کم‌کم پا روی خط قرمز گذاشته است. به گزارش «ایرنا» تنها از از اول دی ماه تاکنون آمار بیماران بستری در بیمارستان‌های استان بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است. بررسی آمارهای روزبه‌روز هم نشان می‌دهد که با گذشت زمان سرعت شیوع و شناسایی بیماران جدید کرونایی بسیار تند شده است.

افزایش دیگربار جان‌باختگان

اما آخرین گزارش وزارت بهداشت از افزایش مجدد جان‌باختگان کرونا حکایت می‌کند. به گفته سیما‌سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت طی ۲۴ساعت گذشته ۱۳۲ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۴ هزار و ۹۴۶ نفر رسید. این درحالی است که طی روزهای گذشته این رقم به زیر ۱۲۰نفر هم رسیده بود. به گفته لاری، طی ۲۴ساعت گذشته ۶ هزار و ۱۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۸۱۵ نفر از آنها بستری شدند. براین اساس مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۱۲ هزار و ۴۸۱ نفر رسید. لاری همچنین گفت که ۵۱۲۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.


  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  07:29   چهارشنبه 10 دی 1399  
 نظرات