اخبار   
 

 گسل «مشا» استان تهران را لرزاند

هفته‌ی گذشته «ارجمند» استان تهران با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۶ لرزید، ضمن آن که در قشم (استان هرمزگان) زلزله‌ای به بزرگای ۳ و در قصرشیرین (استان کرمانشاه) زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۷ به ثبت رسید. به گزارش ایسنا، در ساعت ۳ و ۱۷ دقیقه روز آدینه، ۱۷ دی‌ماه زلزله‌ای به بزرگای ۳.۶ در «ارجمند» استان تهران رخ داد ...

گسل «مشا» استان تهران را لرزاند
ثبت زمین‌لرزه‌ی ۳ ریشتری در قشم


هفته‌ی گذشته «ارجمند» استان تهران با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۶ لرزید، ضمن آن که در قشم (استان هرمزگان) زلزله‌ای به بزرگای ۳ و در قصرشیرین (استان کرمانشاه) زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۷ به ثبت رسید. به گزارش ایسنا، در ساعت ۳ و ۱۷ دقیقه روز آدینه، ۱۷ دی‌ماه زلزله‌ای به بزرگای ۳.۶ در «ارجمند» استان تهران رخ داد. دکتر علی بیت اللهی، رییس مرکز زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با ایسنا، مکان‌یابی رو مرکز این زلزله را در مجاورت گسل "مشا" دانست و گفت: بر اساس برآوردهای اولیه سگمنت شرقی این گسل کاری و لرزه‌زا واقع در شرق دماوند احتمالا مسبب این زلزله ارجمند است. به گفته وی این بخش از شرق دماوند، در طی ماه‌های اخیر فعالیت لرزه‌ای نسبی بیشتری را از خود نشان می‌دهد.

بیت‌اللهی با تاکید بر ضرورت پایش رخدادهای لرزه‌ای در امتداد گسل مشا به ویژه در شرق تهران، خاطر نشان کرد: از این رو لازم است تا ایستگاه‌های لرزه نگاری و شتابنگاری در این محدوده توسعه یابد. همچنین ضرورت دارد تا جنبایی گسل‌های کاری به ویژه شرق تهران در اولویت کاری قرار گیرد. علاوه بر آن قشم استان هرمزگان زلزله‌ای به بزرگای ۳، قصرشیرین استان کرمانشاه با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۷ و قلعه قاضی استان هرمزگان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ را تجربه کردند.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
جزئیات زلزله های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه، ۱۱ دی

در عنبرآباد استان کرمان زلزله ۲.۹، در بوئین سفلی استان کردستان زلزله ۲.۸ و در ریوش استان خراسان رضوی زلزله ۲.۸ رخ داد.

کنگ استان هرمزگان با زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳.۸ در عمق ۸ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۲۹ کیلومتری کنگ، ۳۰ کیلومتری بندر لنگه و ۴۱ کیلومتری کوخرد این استان بوده است.

یک‌شنبه، ۱۲ دی

در فین استان هرمزگان زلزله ۲.۸، در راور استان کرمان زلزله ۲.۵ و در کهنوج استان کرمان زلزله‌های ۲.۷ و ۲.۹ به ثبت رسید.

ایذه استان خوزستان زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳.۵ در عمق ۱۴ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۲۲ کیلومتری ایذه، ۲۸ کیلومتری دهدز و ۳۶ کیلومتری قلعه تل این استان گزارش شد.

دوشنبه، ۱۳ دی

در اندوهجرد استان کرمان زلزله ۲.۵، در دوگنبدان استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله ۲.۶، در قلعه خواجه استان خوزستان زلزله ۲.۵، در مهران استان ایلام زلزله ۲.۸ و در بره‌سر استان گیلان زلزله ۲.۶ رخ داد.

سه‌شنبه، ۱۴ دی

قلعه قاضی استان هرمزگان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ در عمق ۲۳ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۲۶ کیلومتری قلعه قاضی، ۳۲ کیلومتری تخت و ۴۳ کیلومتری فین این استان گزارش شد.

در مهران استان ایلام زلزله ۲.۹ رخ داد.

چهارشنبه، ۱۵ دی

در نورآباد استان فارس زلزله ۲.۶، در بالا ده استان فارس زلزله ۲.۸ و در کوهبنان استان کرمان زلزله‌های ۲.۷ و ۲.۸ به ثبت رسید.

در حسینیه استان خوزستان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۲۲ کیلومتری حسینیه و ۳۵ کیلومتری اندیمشک استان خوزستان و ۳۵ کیلومتری مورموری استان ایلام بوده است.

قصرشیرین استان کرمانشاه با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۷ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۷ کیلومتری قصر شیرین و ۲۳ کیلومتری سرپل ذهاب استان کرمانشاه و ۳۳ کیلومتری خانقین عراق گزارش شد.

قشم استان هرمزگان با زلزله‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۸ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۴ کیلومتری قشم، ۱۶ کیلومتری جزیره لارک و ۲۰ کیلومتری جزیره هرمز بوده است.

پنج‌شنبه، ۱۶ دی

در بروجرد استان لرستان زلزله ۲.۹، در خانوک استان کرمان زلزله ۲.۷، در قلعه قاضی استان هرمزگان زلزله ۲.۹ و در قوشچی استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۷ به ثبت رسید.

آدینه، ۱۷ دی

"ارجمند" استان تهران با زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳.۶ لرزید. عمق این زلزله در ۸ کیلومتری زمین و کانون آن در ۸ کیلومتری ارجمند و ۲۷ کیلومتری فیروزکوه استان تهران و ۲۸ کیلومتری گزیک استان مازندران بوده است.

در چکنه استان خراسان رضوی زلزله ۲.۹ به ثبت رسید.


  منبع : خبرگزاری ایسنا
  10:00   شنبه 18 دی 1400  
 نظرات