اخبار   
 

 آخرین خبرها از همه‌گیریِ کرونا در ایران (۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹)

خبرگزاری ایلنا نوشت: با گذشت ۸۱ روز از همه‌گیریِ کرونا در کشور، بر اساس اعلام وزارت بهداشت ۱۰۶۲۲۰ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند، که از این تعداد، ۶۵۸۹ نفر درگذشته‌اند و ۸۵۰۶۴ تن بهبود یافته‌اند ...

آخرین خبرها از شیوع کرونا در ایران
■ اعلام زمان بازگشایی مدارس
■ اختصاص «بیمارستان ایرانیان دبی» به کرونایی‌ها
■ «آمار بیمارانِ بستری در گیلان به یک‌هفتم رسیده»
■ «بازگشاییِ سواحل، مشروط است»
■ تدوین دستورالعمل‌های بهداشتی برای تعطیلاتِ پیشِ رو


با کلیک بر روی تصویر، یک فایل پی‌دی‌اف با موضوعِ «راهنمای عمومی پیشگیری و کنترل کووید۱۹ در محیط کار» برای شما گشوده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با گذشت ۸۱ روز از شیوع کرونا در کشور بر اساس اعلام وزارت بهداشت ۱۰۶۲۲۰ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۶۵۸۹ نفر فوت شده و ۸۵۰۶۴ نفر بهبود یافته‌اند. وزیر بهداشت اعلام کرده است؛ عاجلانه‌ترین و کم‌خردترین نوع برخورد با کرونا این است که تصور کنیم، این ویروس تمام شده است، چرا که ویروس کرونا ویروسی متفاوت است و باید با نگاهی متفاوت به آن بنگریم و در حالت آماده باش باشیم، او تاکید کرده است؛ اگر ویروس تغییر رفتار دهد، تمام معادلات ما بهم می‌ریزد، آن هم در حالی که برآورد می‌شود که در پاییز امسال، آنفلوآنزا و کرونا با هم بروز کنند و پیش بینی می‌شود که یکی از پاییزهای سخت را در پیش داشته باشیم. فرمانده مقابله با کرونا در کلانشهر تهران هم یکی از مسائل موجود در شهر تهران را وجود کارگاه‌های خرد دانست که در این کارگاه‌ها به دلیل فضای کوچک امکان انجام طرح فاصله‌گذاری هوشمند سخت است. او با تاکید بر اینکه برای برخی از مشاغل نیازمند بازنگری پروتکل‌ها در خصوص مسائل بهداشتی هستیم، معتقد است؛ اگر کارگران فعال در کارگاه‌ها و صنعت رعایت ملاحظات بهداشتی را نکنند خود این افراد می‌توانند حامل ویروس کرونا به خانواده‌ها باشند.

ـ آمار بیماران بستری در بیمارستان‌های گیلان به یک‌هفتم رسیده است
ـ بازگشایی سواحل، مشروط به وضع کرونا در کشور
ـ تدوین دستورالعمل‌های بهداشتی برای تعطیلات پیشِ رو


«محمود قاسم‌نژاد» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره صعودی شدن روند بیماری کرونا در استان طی روزهای اخیر گفت: سیاست‌های ستاد کرونای استان گیلان متاثر از تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا و دستورالعمل‌هایی است که از طریق این ستاد به تمام استان‌ها ابلاغ می‌شود. او با بیان اینکه در ستاد ملی نیز براساس آمار و اطلاعاتی که از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها به ستاد می‌رسد، ایجاد یا رفع محدودیت‌ها درنظر گرفته می‌شود، تصریح کرد: در نتیجه اعمال محدودیت‌ها ناشی از اطلاعاتی است که وزارت بهداشت از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی درباره تعداد بیماران و روند بیماری در استان‌ها اخذ می‌کند و به ستاد ارائه می‌دهد و تصمیم کلی برای سراسر کشور در ستاد ملی گرفته می‌شود.

قاسم‌نژاد ضمن اشاره به روند شیوع بیماری در استان گیلان گفت: از ابتدای اسفند ماه که این بیماری در کشور اعلام شد، اقدامات کنترلی در کشور و از جمله استان گیلان انجام شد و برای مشاغل تحت عنوان گروه‌های پرریسک،‌ کم ریسک و پرخطر نیز محدودیت‌هایی اعمال شد. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان با بیان اینکه ممنوعیت فعالیت برخی مشاغل همچنان پابرجاست، ادامه داد: برخی از مشاغل با رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی به تدریج اجازه فعالیت دریافت کردند، اما برخی از مشاغل همچنان با محدودیت روبرو هستند.

قاسم‌نژاد در خصوص روند صعودی بیماری در استان گیلان طی روزهای اخیر، با بیان اینکه در حال حاضر افراد بستری در بیمارستان‌ها نسبت به اسفند و فروردین ماه به یک ششم تا یک هفتم رسیده است، تصریح کرد: آمار فوتی‌های ناشی از کرونا در استان گیلان در طول هفته در بسیاری از مواقع صفر است و موارد مشکوک به کرونا نیز در حدود ۲ تا سه مورد است. او ادامه داد: گاهی به دلیل شناسایی جمعیت هدف در غربالگری‌ها و ارتباطاتی که از سوی سامانه‌ها با مردم ایجاد شده، شناسایی بیماران بیشتر شود و به ذهن این مساله را متبادر می‌کند که بیماران اضافه‌تر شدند، در حالی که اکنون نسبت به یک ماه پیش در حدود یک ششم تا یک هفتم شاهد کاهش میزان ابتلا بوده‌ایم. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان با تاکید بر اینکه حتی در صورت وجود یک فرد ناقل یا بیمار امکان ابتلای تعداد زیادی به بیماری وجود دارد، گفت: در نتیجه برنامه‌ریزی‌ها ناشی از این است؛ همانطور که مردم مانند گذشته همکاری کردند،‌ در ادامه نیز این همکاری با رعایت نکات بهداشت فردی، استفاده از ماسک و دستکش و فاصله‌گذاری اجتماعی کماکان ادامه داشته باشد.

جانشین ستاد مقابله با کرونا گیلان در پاسخ به این سوال که استانداری گیلان برای تعطیلات پیش رو چه تدابیری در نظر گرفته است، گفت: سواحل استان گیلان از ابتدای خرداد و در تابستان یکی از مناطق بسیار شلوغ استان هستند. در جلساتی که برگزار کردیم اعلام شد که بازگشایی سواحل حتما باید با توجه به وضع بیماری کرونا در کشور باشد. در واقع اگر بخواهیم مراکز تجمع را محدود کنیم‌، به این اماکن اجازه بازگشایی نمی‌دهیم. او در ادامه اظهار داشت: علاوه بر این گفتیم، اگر روال همینطور ادامه داشته باشد و تعداد فوتی‌ها و بیماران نزولی باشند،‌ این رفع محدودیت‌‌ها در مراکز پرتجمع باید با اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی برداشته شود و در همین راستا دانشگاه علوم پزشکی استان را موظف کردیم تا دستورالعمل اجرایی بهداشتی مربوط به استفاده از سواحل و تفرجگاه‌ها،‌ همچنین قلعه‌ها، شهرک‌ها و پارک‌های جنگلی را تدوین و ظرف ده روز آینده و قبل از تعطیلات پیش رو در اختیار بگذارد. قاسم‌نژاد با بیان اینکه در حال حاضر سواحل و مراکز تفریحی و خدماتی بسته است، گفت: اگر قرار به استفاده از این اماکن باشد،‌ مردم باید موظف شوند از دستورالعمل‌هایی که دانشگاه علوم پزشکی طی ده روز آینده آن را تدوین می‌کند، پیروی کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان در پاسخ به این سوال که آیا محدودیت و سقف تردد برای تعطیلات نیز در نظر گرفته خواهد شد یا خیر؟ تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی باید دستورالعمل بهداشتی را بنویسد و یکی از مواردی که در این دستورالعمل قرار می‌گیرد، ظرفیت ورودی افراد به این مکان‌ها و طرح‌ها است. برای مثال اگر در گذشته در فضای یک متر مربعی ۳ نفر می‌توانستند، حضور داشته باشند اکنون باید در هر یک متر و نیم این فضا یک نفر حضور داشته باشد و این مساله در پروتکل در حال تدوین درنظر گرفته شده است و دانشگاه علوم پزشکی باید ظرف ده روز دستورالعمل را بنویسد و قطعا باید این فاصله‌گذاری صورت گیرد.

ـ اختصاص «بیمارستان ایرانیان دبی» به بیماران کرونا
ـ فعالیت‌های معمول به حالت نیمه‌تعطیل درآمده است


«کریم همتی» رییس جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره برنامه‌های این جمعیت برای مراکز متعلق به هلال‌احمر در خارج از کشور گفت: درباره مراکز خارج از کشور تمام تلاش ما این است که هم بر سیستم مالی و هم سیستم مدیریتی آنها از نزدیک نظارت بیشتری داشته باشیم. وی درباره بیمارستان ایرانیان دبی گفت: این بیمارستان در سال گذشته حاشیه‌هایی داشت که خوشبختانه برطرف شده است. همچنین فرصتی را از طرف امارات دریافت کردیم و به امید خدا همانند سابق این بیمارستان به کار خود ادامه خواهد داد.

رییس جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: یک سری مشکلات در مراکز خارج از کشور به دلیل عدم دسترسی و عدم نظارت کافی وجود دارد، اما این مشکلات نافی تلاش همکاران ما نیست و همه آنهایی که پیش از من بودند، تلاش کرده‌اند خدمات انسان دوستانه از طریق این مراکز به کشورهای نیازمند ارائه شود.

همتی تصریح کرد: هدف این است که کمک‌های انسان دوستانه را تقویت کنیم و مراکز زیان‌ده را بهبود بخشیده و همچنین مراکزی که درآمد داشته‌اند را ارتقا دهیم. در مجموع کار خوب و انسان دوستانه‌ای از طریق این مراکز انجام می‌شود و جمعیت هلال‌احمر از این محل خیلی متحمل هزینه نمی‌شود. در خصوص بیمارستان دبی نیز با توجه به گستردگی این مرکز و روابط خاص ما با امارات امیدواریم این مسئله تا چند ماه آینده به طور کامل برطرف شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا در این مراکز به بیماران کرونا نیز خدمات ارائه می‌شود، گفت: بیمارستان ایرانیان دبی به طور کامل برای درمان بیماران کرونا اختصاص پیدا کرده است و از این حیث نیز این مرکز نسبت به بیمارستان‌های خارجی که در دبی است، منحصر به فرد است و تقریبا همه فعالیت‌های معمول در این بیمارستان به حالت نیمه‌تعطیل درآمده تا بتوانند مشکلات این بیماران را برطرف کنند. آمار ابتلا در کشورهای عربی روند صعودی داشته است و همکاران ما همه امکانات را به درمان بیماران در این مرکز اختصاص داده‌اند.

رییس جمعیت هلال‌احمر تصریح کرد: طبیعتا هموطنان ما در این مناطق بیشتر از امکانات موجود در این مراکز بهره‌مند می‌شوند، اما همه افرادی که ساکن امارات هستند و به این مرکز مراجعه می‌کنند، در بخش ‌ای مختلف این بیمارستان خدمات را دریافت می‌کنند. بسیاری از اقلام حفاظت شخصی هم برای ساکنان امارات و هم برای همکاران خودمان در این بیمارستان فراهم کرده‌ایم.

همتی در پاسخ به این سوال که آیا جمعیت هلال احمر در بازگشت ایرانیان خارج از کشور به وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه کمک می‌ کند، خاطرنشان کرد: در این خصوص درخواست خاصی از وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه دریافت نکرده‌ایم. وی درباره اقدمات هلال‌احمر در ورودی مرزها گفت: در زمانی که غربالگری دایر بود، همین اقداماتی که در کل کشور ساری و جاری بود، در شرق کشور نیز انجام می‌دادیم.

ـ کمبود تخت بستری در بیمارستان‌های خوزستان واقعیت ندارد
ـ شهروندان همچنان فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند


«غلامرضا شریعتی» استاندار خوزستان اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا در استان روند صعودی دارد، اما تصاویر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر کمبود تخت بستری در بیمارستان ها صحت ندارد. وی با اشاره به اینکه در استان خوزستان ۱۱۰۰ تخت بیمارستانی برای بستری بیماران مبتلا به کرونا وجود دارد، افزود: از این تعداد ۵۱۰ تخت بیمارستانی اشغال است؛ همچنین از ۱۸۰ تخت ICU در بیمارستان های استان، تعداد ۱۴۰ تخت مورد استفاده قرار گرفته است.

استاندار خوزستان با بیان اینکه این ظرفیت ها با شیوع ویروس کرونا، در استان ایجاد شد، تصریح کرد: در حال حاضر تعداد بیماران سرپایی بیش از موارد نیاز به بستری در خوزستان افزایش پیدا کرده، اما اوضاع تحت کنترل دانشگاه‌های علوم پزشکی است. شریعتی ادامه داد: طی سه هفته گذشته میزان مرگ میر ناشی از ابتلا به بیماری کرونا در استان به نسبت افراد بهبود یافته از این بیماری کمتر شده و به ۶ درصد رسیده است. وی با اشاره به افرایش تعداد آزمایشگاه‌های تشخیص ویروس کرونا در خوزستان به ۶ عدد، بیان کرد: با افزایش تعداد آزمایشگاه ها، روند بیماریابی در استان سرعت یافته است.

استاندار خوزستان با بیان اینکه فاصله‌گذاری اجتماعی در استان به درستی رعایت نشده، گفت: از مردم تقاضا داریم فاصله گذاری اجتماعی را با جدیت رعایت کنند تا میزان افراد آلوده به این ویروس کاهش یابد. شریعتی با تأکید بر اینکه شرایط استان به صورت مدام رصد می شود، اظهار کرد: آخرین گزارش‌ها از رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی استان گرفته خواهد شد و در صورت نیاز با توجه به شرایط، تصمیمات های لازم اتخاذ می شود.

اعلام زمان بازگشایی مدارس پس از اتمام جلسه‌ی امروز ستاد ملی مقابله با کرونا

«مهرزاد حمیدی» معاون تربیت بدنی و سلامت و دبیر کمیته آموزش و پرورش ستاد مدیریت کرونا در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره خبر بازگشایی مدارس از ۲۷ اردیبهشت ماه که به نقل از وزیر آموزش و پرورش منتشر شده است، گفت: در حال حاضر جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در حال برگزاری است و باید نتیجه تصمیم‌گیری در جلسه امروز اعلام شود. همین امروز ممکن است؛ رییس جمهور درباره بازگشایی مدارس اظهارنظر کنند. وی درباره پروتکل برگزاری امتحانات توضیح داد: این پروتکل‌ها نوشته و تنظیم شده و در حال نهایی شدن جهت ابلاغ به استان‌ها است.

حمیدی بیان کرد: در بند‌های این پروتکل گفته شده که باید فاصله گذاری اجتماعی و بهداشتی رعایت شود. عمده بندهای این پروتکل‌ها همان پروتکل‌هایی است که از قبل هم عنوان شده است. معاون تربیت بدنی و سلامت افزود: به عنوان مثال حین برگزاری امتحان، فاصله میان صندلی‌ها را بیشتر می‌کنند تا تراکم جمعیت اتفاق نیافتد. از طرفی برگزاری امتحانات طی روزهای مختلف تقسیم‌بندی شده است.

دبیر کمیته آموزش و پرورش ستاد مدیریت کرونا گفت: سال گذشته‌ امتحانات همه رشته‌ها با هم برگزاری می‌شد، اما امسال با توجه به شرایط خاص که در آن قرار داریم، برگزاری امتحانات رشته‌های مختلف تقسیم بندی شده‌اند و برخی در روزهای زوج و بعضی دیگر هم در روزهای فرد برگزار خواهد شد. بازه زمانی برگزاری امتحانات نهایی از تاریخ ۱۷ خرداد تا ۱۵ تیر است. وی در پاسخ به این سوال که با توجه به تذکر وزارت بهداشت مبنی بر موج دوم کرونا در پاییز، برای بازگشایی مدارس در مهر ماه چه تمهیداتی اندیشده شده است؟ گفت: درباره وضعیت مدارس در مهر ماه جلساتی برگزار شده، اما نتایج آن نهایی نشده است. حمیدی گفت: ما جلسات مداومی برای مهر ماه، ثبت نام‌ها،‌ نحوه بازگشایی و... داریم و سعی شده درباره این مساله برنامه ریزی شود. در هر صورت شرایط و وضعیتی که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام می‌شود، برای ما تعیین کننده است.

دبیر کمیته آموزش و پرورش ستاد مدیریت کرونا خاطر نشان کرد: ما برای سال تحصیلی جدید خودمان را آماده می‌کنیم. آموزش و پرورش همیشه از فرودین و اردیبهشت ماه و بعضا از اسفندماه خودش را برای سال تحصیلی جدید آماده ‌کرده است. وی درباره آماده سازی مدارس و ضدعفونی کردن آنها با بازگشایی احتمالی کلاس‌های درس در ۲۷ اردیبهشت گفت: برای ضدعفونی کردن مدارس بودجه به استان‌ها داده شده بود تا مدارس را ضدعفونی کنند. برخی از استان‌ها قبلا مواد ضد عفونی را تهیه و دپو کردند و از نظر منابع مالی برای تهیه مواد ضدعفونی کننده مشکلی نیست. معاون تربیت بدنی و سلامت در پایان اظهار داشت: در خصوص موضوع امتحانات نهایی و برخی از آزمون‌های سمپاد تاکید می‌شود که باید نکات بهداشتی رعایت شود.

  منبع : خبرگزاری ایلنا
  10:44   یکشنبه 21 اردیبهشت 1399  
 نظرات