اخبار   
 

 خرید واکسن روسی؛ اختلاف‌ نظر وزیر بهداشت ایران و مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی

در پی بالا گرفتن انتقادها درباره‌ی اعتبار واکسن کرونای ساخت روسیه در ایران، سعید نمکی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی با دفاع از این واکسن گفته است: «به کوری چشم خیلی‌ها، آن را اول از همه به خانواده‌های خودمان خواهیم زد». نمکی که نیمروز یک‌شنبه ۱۲ بهمن در نشست ستاد منطقه‌ایِ کرونا در بم کرمان حضور یافته بود، ابراز تردیدها درباره‌ی واکسن روسی را «خباثت» و «خیانت ملی» خواند و گفت: «این حرف‌ها چیست که می‌گویید و دل مردم را خالی می‌کنید؟ این چه خباثتی است؟» ...

خرید واکسن روسی؛ اختلاف‌ نظر وزیر بهداشت ایران و مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی

در پی بالا گرفتن انتقادها درباره‌ی اعتبار واکسن کرونای ساخت روسیه در ایران، سعید نمکی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی با دفاع از این واکسن گفته است: «به کوری چشم خیلی‌ها، آن را اول از همه به خانواده‌های خودمان خواهیم زد». نمکی که نیمروز یک‌شنبه ۱۲ بهمن (۳۱ ژانویه) در نشست ستاد منطقه‌ایِ کرونا در بم کرمان حضور یافته بود، ابراز تردیدها درباره‌ی واکسن روسی را «خباثت» و «خیانت ملی» خواند و گفت: «می‌گویند قرار است واکسن نامرغوب وارد کنند و من آن را نمی‌زنم. خب معلوم است که مبتلایان نباید واکسن بزنند، کسی که قبلاً بیمار شده، اصلا جزو کاندیدهای تزریق واکسن نیست. این حرف‌ها چیست که می‌گویید و دل مردم را خالی می‌کنید؟ این چه خباثتی است؟»

پیش‌تر مینو محرز، عضو ستاد ملی کرونا، واکسن روسی موسوم به «اسپونتیک V» را فاقد تایید بین‌المللی عنوان کرده و گفته بود چنین واکسنی را نخواهد زد. وزیر بهداشت ایران با بیان اینکه واکسن روسی در چندین کشور مورد استفاده قرار گرفته است، افزود درباره این مجموعه روسی «بلوا» به راه انداخته شده است.

در همین حال سازمان نظام پزشکی ایران اعلام کرده است که ۹۸ تن از اعضای مجمع عمومی این سازمان در نامه‌ای به حسن روحانی رئیس‌جمهور خواستار «بررسی بیشتر برای خرید واکسن مطمئن و معتبر کرونا» شده‌اند. نویسندگان این نامه با رد واکسن ساخت روسیه گفته‌اند: «واکسن مذکور توسط هیچ یک از منابع معتبر جهانی تایید نشده است و اثربخشی و بی‌خطری آن توسط مجامع جهانی و حتی شخصیت‌های علمی ستاد کرونا هم مورد تشکیک قرار گرفته است.»

پیش‌تر رهبر جمهوری اسلامی، اعلام کرده بود اجازه ورود واکسن انگلیسی و آمریکایی را به ایران نخواهد داد و استفاده از این واکسن‌ها در ایران ممنوع است. وی در یک سخنرانی گفته بود: «اگر آمریکایی‌ها توانسته بودند واکسن تولید کنند آن افتضاح کرونایی در کشور خودشان پیش نمی‌آمد. اینها اگر واکسن بلدند درست کنند، اگر کارخانه فایزرشان می‌تواند واکسن درست کند، چرا به ما می‌خواهند بدهند؟ خوب خودشان مصرف کنند تا این همه مرگ و میر نداشته باشند.» در پی این اظهارات مقامات بهداشتی ایران گفتند قرارداد خرید واکسن آمریکایی فایزر را لغو کرده‌اند. ایران به لحاظ آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا ضعیف‌ترین کشور خاورمیانه بوده است.


با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : یورونیوز
  11:52   یکشنبه 12 بهمن 1399  
 نظرات