اخبار   
 

 وزیر بهداشت ترکیه: اگر قم قرنطینه می‌شد، نیازی به بستن مرزها نبود

فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه، روز دوشنبه در گفت‌وگو با روزنامه «حریت» درباره‌ی دلیل بستن مرزهای این کشور با ایران در پی شیوع ویروس کرونا گفت: «مشاهده‌ی موارد ابتلا به ویروس کرونا در ایران از شهر قم آغاز شد. در گفت‌وگو با سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران درخواست کردم که شهر قم نیز مانند شهر ووهان چین قرنطینه شود. ولی ایران اعلام کرد که قرنطینه‌ی قم ممکن نیست و در پی این پاسخ، ما ناچار به بستن مرزهایمان با این کشور شدیم» ...

وزیر بهداشت ترکیه: اگر قم قرنطینه می‌شد، نیازی به بستن مرزها نبود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تایید کرد که یک نفر در همدان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داد. منوچهر کرمی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد: «شناسایی موارد مشکوک به ویروس کرونا در استان همدان از چهارشنبه گذشته آغاز شده و تاکنون بیشتر مبتلایان به این ویروس بهبود کامل پیدا کرده‌اند.»

ادامه‌ی تعطیلی مدارس تهران و البرز

همزمان با افزایش سرعت شیوع ویروس کرونا در ایران، سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران از تعطیلی تمامی مدارس پایتخت برای مقابله و پیشگیری از گسترش بیماری کرونا در سه‌شنبه (ششم اسفندماه) خبر داد و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران نیز اعلام کرد که تمامی مراکز ورزشی، خانه‌های کودک و سراهای محلات در تهران تعطیل شده‌اند. همچنین مدیرکل آموزش و پرورش البرز نیز تایید کرد که بر اساس مصوبه قرارگاه پدافند زیستی استان، تمام مدارس این استان برای پیشگیری از بیماری کرونا تا پایان هفته جاری تعطیل شد.

دو پزشک ایرانی مبتلا شدند

علی اکبر ولایتی، رییس بیمارستان مسیح دانشوری در تهران پایتخت ایران، اعلام کرد:«دو نفر از اعضاء تیم پزشکی این بیمارستان به طور قطعی مبتلا به کرونا شدند اما دیگر همکاران مشکلی ندارند.»

ترکیه: قم باید قرنطینه می‌شد

فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه روز دوشنبه در گفتگو با روزنامه «حریت» در مورد دلیل بستن مرزهای این کشور با ایران در پی شیوع ویروس کرونا گفت:«مشاهده موارد ابتلا به ویروس کرونا در ایران از شهر قم شروع شد. در گفتگو با سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران درخواست کردم که شهر قم نیز مانند شهر ووهان چین قرنطینه شود.» آقای کوجا افزود: «ولی ایران اعلام کرد که قرنطینه قم ممکن نیست و در پی این پاسخ، ما مجبور به بستن مرزهایمان با این کشور شدیم.»

وزیر بهداشت ترکیه تصریح کرد:«اگر شهر قم قرنطینه می‌شد، دیگر نیازی به اتخاذ تدابیر دیگر و بستن مرزها نبود. چنان که ایتالیا منطقه‌ای که در آن ویروس مشاهده شده را قرنطینه کرد و کار صحیحی بود، چین نیز ووهان را قرنطینه کرد و مراودات ترکیه نیز با این کشورها ادامه دارد.»

مسافران ویروس را از ایران به عراق و عمان بردند

عراق از شناسایی اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور خبر دارد؛ فرد بیمار یکی از شهروندان ایران است. بنا بر اعلام مقامات این کشور، فرد مبتلا یک طلبۀ ایرانی در شهر نجف بوده است. همچنین وزارت بهداشت عمان نیز اعلام کرد که نتایج آزمایش دو زن عمانی که از سفر به ایران بازگشته بودند، مثبت بوده و آنها به دلیل ابتلا به ویروس کرونا تحت مراقبت ویژه قرار گرفته‌اند.

شمار مبتلایان به کرونا در ایران به ۶۴ تن رسید

وزارت بهداشت ایران اعلام کرد که شمار مبتلایان ویروس کرونا به ۶۴ نفر رسیده است. از جمله موارد جدید، مثبت بودن آزمایش‌ دو نفر در اصفهان بوده است. ایسنا به نقل از آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نوشت: «این ۲ بیمار خانم و ۵۲ و ۷۲ ساله هستند که یکی از آنها بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده و نفر دوم همچنان در بیمارستان بستری است.» او افزود که نمونۀ آزمایش این افراد طی روزهای گذشته به تهران ارسال شده و اکنون نتیجۀ آن مثبت اعلام شده است.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
نماینده‌ی مردم قم از درگذشتِ ۵۰ تن در پی دچار شدن به کرونا در این شهر خبر داد

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بامداد دوشنبه در حاشیۀ جسله علنی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: «روزانه ۱۰ نفر در قم از بین می‌روند... تا دیشب حدود ۵۰ نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا فوت کرده‌اند. وزیر بهداشت در این قضیه مقصر است.» بنا بر گزارش ایلنا آقای امیرآبادی فراهانی اعلام کرد: «قم از نظر شیوع ویروس کرونا وضعیت خوبی ندارد و به نظرم عملکرد دولت در کنترل این ویروس ناموفق بوده است... در حال حاضر پرستاران لباس مناسب قرنطینه ندارند و با ترس و دلهره به بیماران رسیدگی می‌کنند... مشکلات فراوانی برای پرستاران با وجود آمده و امکانات کمی وجود دارد، همچنین قم با کمبود کیت‌های آزمایشگاهی مواجه است.» او تاکید کرد: «درست است که باید آرامش را حفظ کنیم، اما نباید ابعاد بحران را به گونه‌ای تحت نظر قرار دهیم که گویی هیچ اتفاقی رخ نداده است... متاسفانه سه هفته است کرونا به قم آمده و این موضوع دیر اعلام شده است.»

معاون وزارت بهداشت: ۵۰ کشته صحت ندارد،
یک چهارم این آمار هم صحیح باشد، استعفا می‌کنم


این در حالیست که ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت این ادعا را تکذیب کرد. آقای حریرچی روز دوشنبه ۵ اسفند در جلسه سخنگوی دولت، همچنین وعده داد در صورتی که ادعاهایش غلط باشند، از سمت خود استعفا خواهد داد. ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت ادعای نماینده شهر قم در مورد جان باختن ۵۰ نفر بر اثر کرونا در این شهر را تکذیب کرد و افزود: «اطلاعات در خصوص بیماران و کسانی که آلوده شده‌اند منحصرا در اختیار وزارت بهداشت قرار دارد و نمایندگان مجلس و دیگر افراد به این اطلاعات دسترسی ندارند.»

آقای حریرچی همچنین در ادامه اظهار داشت: «البته ممکن است در این میان سوتفاهم‌هایی پیش آید. چرا که به دلیل شباهت علائم آنفولانزا و کرونا، افراد تصور کنند، کسی که در اثر آنفولانزا فوت کرده است به کرونا مبتلا بوده است.» حریرچی ادامه داد: اگر واقعا اطلاعات نماینده قم درست باشد و حتی یک سوم این هم باشد اعلام کند، اسامی را هم اعلام کند بنده بلافاصله استعفا خواهم داد.» ساعاتی پس از اظهارات آقای حریرچی، احمد امیرآبادی فراهانی به خبرنگاران اعلام کرد اسامی ۴۰ نفر از کسانی که فوت کرده‌اند را به وزارت بهداشت ارسال کرده است و حالا منتظر است حریرچی از سمت خود استعفا دهد. از سوی دیگر در حالی که برخی رسانه‌ها اعلام کردند سعید نمکی وزیر بهداشت استعفا کرده است، این شایعه پس از ساعاتی از سوی وزارت بهداشت تکذیب شد.

تأیید نخستین موارد ابتلا به کرونا در کویت و بحرین

دولت کویت و پادشاهی بحرین روز دوشنبه از تایید اولین موارد ابتلا به کرونا در کشورشان خبر دادند. آنها تاکید کردند که این ویروس از ایران به کشورهایشان منتقل شده است. وزیر بهداشت کویت اعلام کرد آزمایش کرونای سه نفر که از شهر مشهد در ایران به کویت بازگشته‌اند، مثبت بوده است.
کویت پروازهای خود به ایران را به حالت تعلیق درآورده و برنامۀ تخلیه شهروندان خود از ایران را آغاز کرده است. بندرهای این کشور نیز به روی کشتی‌های ایرانی بسته شده است.

وزیر بهداشت بحرین نیز اعلام کرد که یکی از شهروندان این کشور که از ایران برگشته، به این ویروس آلوده شده است. فرد آلوده به بیمارستان منتقل شده و تمام افرادی که با او در تماس بودند نیز برای آزمایش فراخوانده شده‌اند.

وزیر صحت عامه‌ی افغانستان از تأیید نخستین مورد ابتلا به «کووید ـ ۱۹» در این کشور خبر داد

وزیر صحت عامه افغانستان روز دوشنبه از تایید اولین مورد ابتلا به «کووید-۱۹» در این کشور خبر داد. فیروزالدین فیروز در کابل اعلام کرد که ابتلای یکی از سه نفری که در ولایت هرات مشکوک به آلودگی به ویروس کرونا بوده‌اند، تایید شده است. او از اعلام وضعیت اضطراری در این ولایت خبر داد.

وزیر بهداشت ایران: مشکلی در زمینه‌ی کمبود ماسک و ژل ضدعفونی وجود ندارد

در حالی که گزارش‌ها حاکی از کمیاب شدن محلول‌ها و ژل‌های ضد عفونی و همچنین ماسک‌های بهداشتی است. در همین راستا رئیس اداره ملزومات دارویی سازمان غذا و دارو روز دوشنبه ۵ اسفند گفت: «تولید ژل و محلول‌های ضد عفونی کننده دست در کشور افزایش یافته و به حدود نیم میلیون قلم در روز رسیده و تا آخر هفته این میزان به یک میلیون قلم در روز می رسد و کمبود آن رفع می‌شود.» از سوی دیگر روز دوشنبه کویت اعلام کرد که ۳ نفر از جمله یک سعودی که اخیرا از ایران سفر کرده بودند، به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

ارمنستان مرز خود را با ایران بست

در آخرین واکنش‌ها به تحولات ایران، دولت ارمنستان اعلام کرد مرز زمینی خود را ایران «برای مدت دو هفته» خواهد بست. این خبر در پایان روز یکشنبه از سوی نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر این کشور اعلام شد. این تصمیم دولت ارمنستان از سوی تیگران آوینیان، معاون نخست‌وزیر نیز در توییتر اعلام شد. آقای آوینیان در پیام توییتری خود نوشت: «بنا به تصمیم دولت ارمنستان، به مدت دو هفته مرزهای هوایی و زمینی با ایران برای مسافران بسته خواهد بود.»

نیکول پاشینیان همچنین اعلام کرد که از روز دوشنبه کمیسیونی ویژه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در ارمنستان کار خود را آغاز خواهد کرد. قرار است در اولین نشست این کمیسیون در بامداد دوشنبه، دربارۀ اجرای دیگر اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا از ایران به این همسایه شمالی تصمیم‌گیری شود.

وزارت بهداشت: مستقیماً به بیمارستان‌ها نروید

در داخل ایران نیز به دنبال پرسشهای پیش آمده در خصوص نحوۀ درمان این بیماری در ایران، رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت از مردم خواست مستقیما به بیمارستان‌ها نروند. رضا گلپیرا در این رابطه به خبرگزاری ایسنا گفت: «وزارت بهداشت در تمام محلات مرکز جامع سلامت دارد... با سازمان نظام پزشکی هماهنگ کردیم که تمام مطب‌های پزشکی هم بتوانند این بیماران را که دارای علائم هستند، ویزیت کنند. اگر افراد پس از مراجعه به این پزشکان، علائم کرونا داشتند سپس به بیمارستان‌ها مراجعه کنند.»

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در قرنطینه

خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم به دلیل ارتباط زیاد با بیماران آلوده به کرونا و سرکشی به آنها به «کووید-۱۹» مبتلا شده است و به قرنطینه می‌رود. میزان ابتلا به ویروس کرونا در قم بیش از سایر شهرهای ایران گزارش شده است.

  منبع : یورونیوز فارسی
  07:20   سه شنبه 6 اسفند 1398  
 نظرات