اخبار   
 

 بالاترین تورم مسکن در ۱۴۰۱

تازه‌‌‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از تحولات بازار مسکن شهر تهران، نشان‌دهنده‌ی ثبت بالاترین تورم ماهانه‌ی مسکن در دی‌ماه از ابتدای سال تا کنون است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، دیروز مرکز آمار ایران در گزارشی، تازه‌‌‌ترین تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران را اعلام کرد. بر پایه‌ی این گزارش، میانگین بهای هر مترمربع مسکن در شهر تهران در نخستین ماه از فصل زمستان، به ۵۲میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان رسیده است، که این میزان در مقایسه با ماه پیش، ۹‌درصد افزایش داشته است ...

بالاترین تورم مسکن در ۱۴۰۱

تازه‌‌‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از تحولات بازار مسکن شهر تهران، نشان‌دهنده‌ی ثبت بالاترین تورم ماهانه‌ی مسکن در دی‌ماه از ابتدای سال تا کنون است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، دیروز مرکز آمار ایران در گزارشی، تازه‌‌‌ترین تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران را اعلام کرد. بر پایه‌ی این گزارش، میانگین بهای هر مترمربع مسکن در شهر تهران در نخستین ماه از فصل زمستان، به ۵۲میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان رسیده است، که این میزان در مقایسه با ماه پیش، ۹‌درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه ۹ درصدی مسکن، بالاترین تورم ماهانه مسکن از ابتدای سال‌جاری تاکنون است. ضمن اینکه متوسط تورم ماهانه ۹ ماه اول سال‌جاری، ۶/ ۳‌درصد بوده است.

آمار مربوط به میانگین قیمت و حجم معاملات مسکن شهر تهران در دی ماه در حالی بعد از ظهر روز گذشته از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد که هنوز بانک مرکزی که معمولا در هر ماه اولین آمار رسمی مربوط به تحولات بازار مسکن شهر تهران را منتشر می‌‌‌کرد، این آمار را منتشر نکرده است. با این حال، مرکز آمار دیروز در گزارشی در حالی از رسیدن متوسط قیمت هر مترمربع مسکن بر اساس میانگین حسابی به مرز ۵۲ میلیون و۸۰۰‌هزار تومان خبر داد که در همین گزارش، میانگین قیمت هر مترمربع مسکن بر اساس متوسط وزنی، حول و حوش ۵۵ میلیون تومان اعلام شده است. اما قیمتی که در هر ماه نزدیک به قیمت اعلامی از سوی بانک مرکزی است، متوسط قیمت مسکن برمبنای میانگین حسابی است که در این گزارش برای دی ماه حدود ۵۲ میلیون و۸۰۰‌هزار تومان اعلام شده است.

تورم ماهانه ۹ درصدی مسکن در دی ماه در حالی در گزارش مرکز آمار ایران، نشان داده شده است که در گزارشی که در همین صفحه با عنوان «آلارم ارزی از بازار مسکن» منتشر شده است، از تکرار وضعیت مهرماه ۹۹، نقش شارژ ارزی تورم مسکن، افزایش هزینه ساخت از ناحیه قیمت تمام‌شده و هزینه تامین مصالح ساختمانی به روایت سازنده‌‌‌ها و مدیران ساختمانی (بر اساس گزارش شامخ بخش ساختمان دی ماه) خبر داده شده است. در این گزارش، تاکید شده است که بعد از ۲۷ ماه، به اذعان مدیران شرکت‌های ساختمانی و سازنده‌‌‌ها، قله جدیدی در عدد مربوط به شاخص قیمت تمام‌شده ساخت و همچنین هزینه تامین مصالح ساختمانی به ثبت رسیده است. قله قبلی مربوط به مهرماه سال ۹۹ بود که در آن زمان نه‌تنها اثر نوسانات ارزی بر هزینه‌‌‌های ساخت و قیمت تمام شده منعکس شد که تورم ماهانه بسیار بالای ۱۰ درصدی مسکن نیز در این ماه به ثبت رسید. بار دیگر در حالی، روایت سازنده‌‌‌ها از تغییرات هزینه ساخت و قیمت تمام‌شده مسکن، نشان‌دهنده ثبت قله جدید تورمی در این بازار است که مشابه شرایط مهرماه، تورم بالای ۹ درصدی نیز در بازار معاملات مسکن به اذعان گزارش مرکز آمار، به ثبت رسیده است. با این حال هنوز، آمار مربوط به تحولات بازار مسکن شهر تهران به روایت بانک مرکزی منتشر نشده است.

در گزارش مرکز آمار ایران همچنین از رشد ۳ درصدی حجم معاملات خرید مسکن و رسیدن تعداد معاملات خرید در دی ماه به ۱۲‌هزار و ۱۳۹ واحد مسکونی خبر داده شده است. این آمار در حالی نشان‌دهنده افزایش حجم معاملات مسکن در این ماه است که بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد علت اصلی آن نگرانی از تشدید تورم در بازار مسکن از سمت خریداران مصرفی و از سوی دیگر، انتظار از بابت رشد بیشتر قیمت‌ها از سمت طیف سرمایه‌گذار تحت‌تاثیر نوسانات ارزی است.


با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  10:54   دوشنبه 17 بهمن 1401  
 نظرات    
 
گروه نرم‌افزاری سازه 13:28 سه شنبه 2 اسفند 1401
1
 گروه نرم‌افزاری سازه

c321484_MostlyFree.jpg