اخبار   
 

 دلار و سکه همچنان می‌تازند

در روزهای اخیر شاهد افزایش نرخ ارز بودیم، که متعاقباَ قیمت طلا و سکه را هم در بازار افزایش داد؛ به گونه‌ای که قیمت سکه امروز به بیش از چهار میلیون و ۵۰۰هزار تومان رسید. از سویی با توجه به این قیمت‌های سکه در بازار، همزمان با توزیع سکه‌های پیش‌فروش شش‌ماهه، سود هر قطعه سکه به حدود سه‌میلیون تومان می‌رسد ...

دلار و سکه همچنان می‌تازند
■ مهم‌ترین اخبار اقتصادیِ ۱۲ شهریورماه


در روزهای اخیر شاهد افزایش نرخ ارز بودیم، که متعاقباَ قیمت طلا و سکه را هم در بازار افزایش داد؛ به گونه‌ای که قیمت سکه امروز به بیش از چهار میلیون و ۵۰۰هزار تومان رسید. از سویی با توجه به این قیمت‌های سکه در بازار، همزمان با توزیع سکه‌های پیش‌فروش شش‌ماهه، سود هر قطعه سکه به حدود سه‌میلیون تومان می‌رسد.

به گزارش ایسنا، یکی از اخبار مهم امروز اداره اقتصادی، افزایش چشمگیر قیمت طلا و سکه بود که به‌دنبال افزایش قیمت دلار اتفاق افتاد. این روزها قیمت سکه در بازار آزاد بار دیگر صعودی شده و امروز حتی از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم عبور کرده است و دارندگان سکه‌های پیش‌فروش سود خوبی دریافت خواهند کرد. اکنون هر قطعه سکه تمام بهار آزادی حدود چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت می‌خورد که در مقایسه با نرخ یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومانی زمان ثبت‌نام سکه‌ها با سررسید سه ماهه سودی نزدیک به دو میلیون و ۹۲۵ هزار تومان تحویل دارنده سکه‌ خواهد شد.

در مجموع اگر فرض کنیم تا آبان ماه که سکه‌های پیش فروش شش ماهه به طور کامل تحویل می‌شود، قیمت سکه در همین حد هم باقی بماند و از این دو میلیون و ۵۸۰ هزار قطعه سکه رقمی نزدیک به هفت میلیارد تومان سود ایجاد می‌شود.

بانک مرکزی امیدوار است که با تحویل سکه‌های پیش فروش تا آبان‌ماه نرخ سکه در بازار تعدیل شود. این در حالی است که در مدت گذشته بنا بر اعلام فعالان بازار سکه و طلا، سکه‌های پیش فروش تحویلی وارد بازار نشده و دارندگان آن را به انتظار رشد قیمت نگه داشته‌اند.

تابلوی صرافی‌ها با نرخ اعلامی تطابق ندارد!

از طرفی با وجود الزام صرافی‌ها به درج قیمت‌ معاملات خود، گزارش‌های بازار از این حکایت دارد که نرخی که در تابلوهای آن‌ها درج می‌شود، با نرخ مورد معامله تفاوت قابل توجهی دارد. دلار که دیروز تا مرز ۱۲ هزار تومان پیش رفت، طبق پیش‌بینی‌ها امروز باز هم رشد کرد و تا ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد، همچنین هر یورو که در روز گذشته تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت خورد، برای امروز تا ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شده است. اما تابلوهای این صرافی‌ها هیچ مطابقتی با نرخ اعلامی به مشتری ندارد؛ به‌گونه‌ای که مشاهده می‌شود حداقل ۱۰۰۰ تومان اختلاف بین نرخ ثبت‌شده در تابلو و نرخ معامله وجود دارد.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
۲۵۰ میلیون دلار ارز دولتی برای گرانی گوشت!

یکی دیگر از اخبار امروز به افزایش قیمت گوشت اختصاص داشت. در حالی که طبق اعلام وزارت کشاورزی، حدود ۲۵۰ میلیون دلار ارز دولتی برای واردات گوشت قرمز اختصاص پیدا کرده که قیمت این محصول طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر رو به افزایش بوده و روزبه‌روز گران‌تر می‌شود.

البته میانگین افزایش قیمت گوشت قرمز در این دو گروه کالایی، ۳۳.۶ درصد نسبت به هفته مشابه سال قبل و ۸.۲ درصد نسبت به هفته مشابه ماه قبل است، اما نسبت به هفته بازه زمانی مورد بررسی حدود نیم درصد کاهش قیمت در این بازار مشاهده شده است که نشان می‌دهد می‌توان جلوی گرانی و حباب قیمتی را گرفت، چراکه به گفته رییس جمهور نباید کالاهای اساسی که از ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات استفاده می‌کنند، مشمول افزایش قیمت شوند.

نام‌های ۴۲ موتورسیکلت غیراستاندارد

با اضافه شدن هشت عنوان استاندارد برای موتورسیکلت‌ها از ابتدای دی‌ماه سال گذشته، تعداد استانداردهای مربوط به موتورسیکلت‌ها از ١٧ به ۲۵ مورد افزایش یافت و اعلام شد که هر موتورسیکلتی نتواند تا ابتدای فروردین‌ امسال این تعداد استاندارد را رعایت کند، شماره‌گذاری نخواهد شد. در این راستا فهرست کامل ۴۲ مدل موتورسیکلت غیراستاندارد که از ابتدای خرداد امسال با توقف خط تولید وشماره‌گذاری روبرو شده‌اند، اعلام شد.

منتظر قیمت‌های جدید لوازم خانگی باشید

یکی از اخبار امروز به ساماندهی قیمت لوازم خانگی پرداخت. پس از تعیین نحوه قیمت‌گذاری کالاها و خدمات توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت که بر اساس آن قیمت برخی کالاها و خدمات با رعایت ضوابط قیمت‌گذاری سازمان حمایت مصرف‌کنندگان توسط واحدهای تولیدی، خدماتی و بازرگانی تعیین می‌شود، حمیدرضا غزنوی -سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی- اظهار کرد: این تصمیم‌گیری موجب منطقی شدن قیمت لوازم خانگی در بازار خواهد شد و بر همین اساس محاسبه قیمت تمام‌شده محصولات این صنعت در دست بررسی قرار می‌گیرد تا با در نظر گرفتن سودی متعارف میزان افزایش قیمت لوازم خانگی تعیین شود.

خرید خودرو به مسابقه‌ی «بخت‌آزمایی» تبدیل شده است

از طرفی، در حالی که این روزها بازار خودرو هم افزایش کم‌سابقه‌ای را شاهد است، تقاضا برای خودروهای گران‌شده نیز رو به افزایش است. ابوالفضل خلخالی -عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت- هجوم شدید تقاضا در طرح‌های فروش خودروسازان را مانند مسابقه بخت‌آزمایی می‌داند که برنده آن می‌تواند خودرو را به قیمت رسمی از خودروساز دریافت کرده و به قیمت آزاد در بازار بفروشد و مابه‌التفاوت قیمت‌ها را نصیب خود کند.

او همچنین اظهار کرد: وقتی قیمت رسمی کالایی پایین‌تر از ارزش ذاتی و قیمت واقعی آن است اتفاقی که می‌افتد آن است که قیمت آن کالا در بازار آزاد افزایش می‌یابد تا به قیمت واقعی آن برسد که همین دو نرخی شدن قیمت، زمینه را برای ایجاد رانت و فعالیت‌های سفته‌بازانه فراهم می‌کند. همین رفتارهای سفته‌بازانه به رشد غیرواقعی قیمت‌ها در بازار آزاد منجر می‌شود.

به اندازه‌ی نیازتان میوه بخرید، نه بیش‌تر

نوسانات ارزی همچنین تولیدات کشاورزی را تحت تاثیر قرار داده و طبق آخرین آمار بانک مرکزی در زمینه محصولات کشاورزی قیمت انواع میوه با رشد ۸۳ درصدی نسبت به مدت مشابه روبرو شده است؛ افزایش قیمتی که وزارت جهاد کشاورزی معتقد است فقط به واسطه حضور و فعالیت دلالان و سودجویی برخی افراد رخ داده و هیچگونه کمبود و کاهش تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل رخ نداده است.

در این زمینه اسدالله کارگر - رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی - به ایسنا، گفت: در چند وقت اخیر قیمت انواع میوه رشد قابل توجهی داشته که این افزایش قیمت قابل قبول نیست. بازار میوه و سبزی نیاز به مدیریت دارد که این مهم با کمک مردم محقق می‌شود. مردم باید بر خلاف سال‌های گذشته به میزان نیاز و رفع مایحتاج خود میوه خریداری کنند.

افزایش قیمت تخم‌مرغ طبیعی‌ است!

یکی دیگر از کالاهایی که در ماه‌های اخیر شاهد افزایش قیمت زیادی بود، تخم‌مرغ است که همچنان روند افزایش قیمت را طی می‌کند. این در حالی است که سیدفرزاد طلاکش -دبیر کانون سراسری مرغداران مرغ تخم‌گذار- این افزایش قیمت روند طبیعی داشته است. او در این باره اظهار کرد: طی هفته‌های گذشته قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ رو به کاهش بوده و با توجه به در پیش داشتن ماه محرم این کاهش قیمت همچنان ادامه خواهد داشت. اما با توجه به هزینه‌های فنی و بهداشتی مرغداران، قیمت ۹۰۰۰ تومانی برای هر کیلوگرم تخم‌مرغ که دانه‌ای ۶۰۰ تا ۶۵۰ تومان است، گران نیست بلکه هزینه‌های تولید آن‌ها از نظر فنی و بهداشتی به گونه‌ای است که نرخ‌های کنونی موجود در بازار منطقی به نظر می‌رسد.

گرانی دلار به نفع صادرات است؟

در حالی که برخی ممکن است تصور کنند افزایش نرخ ارز باعث رونق گرفتن صادرات می‌شود؛ تحقق این فرضیه منوط به این مساله است که صادرات قابل توجهی داشته باشیم. در این خصوص مرتضی عمادزاده -اقتصاددان-، با بیان اینکه فرض افزایش صادرات هنگام کاهش ارزش پول ملی می‌تواند فرضیه درستی باشد، اظهار کرد: این فرضیه در حالتی می‌تواند درست باشد که اساسا صادراتی وجود داشته و ما از این بابت در بازارهای جهانی سهمی داشته باشیم؛ در چنین شرایطی و با کاهش ارزش پول داخلی در برابر ارزهای خارجی، صادرات می‌تواند ارزآور باشد.

۳۳۴ شهر در معرض تنش آبی هستند!

یکی از اخبار امروز ایسنا به کم‌آبی شهرهای ایران اختصاص داشت. به‌رغم بارندگی‌های مناسب فصل بهار، وضعیت منابع آبی شهرهای در معرض تنش، بهبود چندانی نیافته است و کماکان ۳۳۴ شهر در معرض تنش آبی هستند و ۲۱ استان کشور بارندگی‌های منفی را نسبت به سال گذشته تجربه می‌کنند. بر اساس آخرین آمار ارائه‌شده از وضعیت منابع آبی کشور، هرمزگان با منفی ۷۵ درصد کم‌بارش‌ترین استان کشور در سال آبی جاری بوده است که پس از این منطقه نیز استان‌های سیستان و بلوچستان با ۷۳ درصد، کرمان با ۶۹ درصد، فارس با ۶۶ درصد و بوشهر با ۶۱ درصد کم‌بارش‌ترین مناطق کشور هستند.

آمار کنجدهای وارداتی ایران از هند و پاکستان

بر اساس آمار مقدماتی گمرک ایران از تجارت خارجی چهار ماهه نخست سال جاری، در این مدت ۲۰ هزار و ۸۷۵ تن دانه کنجد از ۱۴ کشور مختلف به ایران صادر شده است که ارزش واردات کنجد ایران تا پایان تیرماه سال جاری به ۳۰ میلیون و ۱۹۹ هزار دلار می‌رسد. به این ترتیب آمار واردات کنجد تا پایان تیرماه سال جاری نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۱۳ هزار تن دانه کنجد از هند و پاکستان به ارزش ۲۰ میلیون دلار به ایران وارد شده است. مطابق این آمار، بیش از ۶۸ درصد کنجد وارداتی ایران از هند و پاکستان به ایران وارد شده است.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  17:49   دوشنبه 12 شهریور 1397  
 نظرات