اخبار   
 

 بن‌سلمان در آستانه‌ی تحقق یک رویا؛ بهای سهام آرامکو ۱۰درصد جهش کرد

بهای هر سهم شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) در نخستین روز معامله در بورس ریاض (تداول) به‌سرعت تا سقف مجاز ۱۰درصد روزانه جهش کرد، تا ارزش این شرکت به ۲هزار میلیارد دلار مدنظر محمدبن‌سلمان، ولیعهد سعودی نزدیک‌تر شود ...

بن‌سلمان در آستانه‌ی تحقق یک رویا؛ بهای سهام آرامکو ۱۰درصد جهش کرد

بهای هر سهم شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) در نخستین روز معامله در بورس ریاض (تداول) به‌سرعت تا سقف مجاز ۱۰درصد روزانه جهش کرد، تا ارزش این شرکت به ۲هزار میلیارد دلار مدنظر محمدبن‌سلمان، ولیعهد سعودی نزدیک‌تر شود. معاملات سهام آرامکو روز چهارشنبه و یک ساعت پس از آغاز به کار بورس تداول و پس از نواختن زنگ شروع مبادله آن توسط یاسر رُمیان، مدیرعامل آرامکو به همراه مدیرعامل بورس تداول روز چهارشنبه و یک ساعت پس از آغاز به کار آن، زنگ شروع معاملات آرامکو را نواختند. تنها در یک ساعت نخست معاملات، ۷۷۶.۸ میلیون سهم آرامکو خرید و فروش شد و از این نظر تمامی شرکت‌های عضو بورس عربستان را پشت سرگذاشت تا شاخص کل بورس تداول ۹۹.۵ واحد رشد کند. در نتیجه این معاملات، قیمت هر سهم آرامکو از ۳۲ به ۳۵.۲ ریال سعودی معادل ۹.۳۹ دلار آمریکا صعود کرد و سقف مجاز افزایش قیمت سهام در بورس تداول را که ۱۰ درصد است، پُر کرد. بدین ترتیب ارزش جاری شرکت آرامکو به ۱.۸۸ هزار میلیارد دلار رسید. فعالان بازار سهام عربستان پیش‌بینی می‌کنند که با ادامه روند صعودی قیمت هر سهم آرامکو در جریان معاملات روز پنج‌شنبه ارزش روز این شرکت از ۲ هزار میلیارد تومان فراتر برود.

آرامکو پس از آن که در ۳ نوامبر گذشته در بورس ریاض(تداول) پذیرش شد، در نوبت ثبت پیشنهاد سرمایه‌گذاران خصوصی و نهادی قرار گرفت و پس از اعلام قیمت پایه ۲۵.۶ میلیارد دلاری در تاریخ ۶ دسامبر برای آن معاملات ۱.۵ درصد سهام آن معادل سه میلیارد سهم، از روز چهارشنبه(۱۱ دسامبر) آغاز شد. کارشناسان معتقدند توافق اخیر کشورهای عضو اوپک و اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت که با ابتکار عربستان سعودی و با حمایت روسیه حاصل شد با بهبود چشم‌انداز آتی قیمت جهانی نفت، مسیر رشد قیمت سهام آرامکو را هموارتر کرد.

آرامکو که در حال حاضر حدود ۱۰ درصد نفت جهان را تولید می‌کند در سال ۲۰۱۸ میلادی عنوان سوده‌ده‌ ترین شرکت جهان را کسب کرد و با ثبت درآمد خالص ۱۱۱ میلیارد دلاری بالاتر از شرکت اپل و سامسونگ قرار گرفت. خصوصی‌سازی شرکت ملی نفت عربستان با حمایت محمد بن سلمان آغاز شد. در برنامه چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی که با حمایت آقای بن سلمان در حال اجراست، اقتصاد عربستان به بیش از ۲ هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : یورونیوز فارسی
  07:54   شنبه 23 آذر 1398  
 نظرات