اخبار   
 

 دومین استیضاح؛ کرباسیان از وزارت اقتصاد رفتنی شد

جلسه‌ی علنی امروز مجلس (یک‌شنبه، ۴ شهریور) در نوبت صبح به منظور بررسی استیضاح مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد برگزار شد. پس از استماع اظهارنظر موافقان، مخالفان و دفاعیات کرباسیان، استیضاح وزیر اقتصاد به رأی گذاشته شد. بر این اساس، کرباسیان با ۲۶۰ رای مأخوذه، با ۱۳۷ رأی موافق استیضاح، ۱۲۱ رأی مخالف استیضاح و ۲ رأی ممتنع، از ادامه‌ی کار در وزارت اقتصاد بازماند ...

دومین استیضاح؛ کرباسیان از وزارت اقتصاد رفتنی شد

جلسه‌ی علنی امروز مجلس (یک‌شنبه، ۴ شهریور) در نوبت صبح به منظور بررسی استیضاح مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد برگزار شد. پس از استماع اظهارنظر موافقان، مخالفان و دفاعیات کرباسیان، استیضاح وزیر اقتصاد به رأی گذاشته شد. بر این اساس، کرباسیان با ۲۶۰ رای مأخوذه، با ۱۳۷ رأی موافق استیضاح، ۱۲۱ رأی مخالف استیضاح و ۲ رأی ممتنع، از ادامه‌ی کار در وزارت اقتصاد بازماند.

به گزارش ایسنا، در ابتدای جلسه علنی امروز که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور برای دفاع از وزیر اقتصاد و دارایی در مجلس حضور دارد، علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیات رییسه مجلس از نمایندگان متقاضی استیضاح خواست در بیان اظهارات‌شان از طرح مسائل حاشیه‌ای خودداری کنند.

در دوران وزارت کرباسیان، قدرت خرید مردم۵۰درصد کاهش یافته است

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: آقای وزیر اقتصاد در دوران وزارت شما قدرت خرید مردم ۵۰ درصد کاهش یافته و ۹ تا ۱۸ میلیارد دلار ارز کشور به تاراج رفته و ۵۷ تن طلا و سکه از دست رفته است. وی افزود: آقای کرباسیان یک سال از زمان رای اعتماد نمایندگان و ارایه برنامه کاری شما با شعار آزادی، امنیت و آرامش و پیشرفت بر اساس ماده ۲۰۶ آیین نامه داخلی به نمایندگان گذشت. بر کارگران و کشاورزان و کسانی که شغل نداشتند و معلمان و رانندگان چه گذشت.

آقای کرباسیان لباس وزارتخانه‌ی اقتصاد به تن شما نمی‌آید

همچنین سید هادی بهادری نماینده مردم ارومیه مجلس با انتقاد از عملکرد وزیر اقتصاد و با بیان این موضوع لباس وزارتخانه اقتصاد به تن کرباسیان نمی‌آید از نمایندگان خواست با رای به استیضاح وضعیت اقتصاد را بهبود بخشند. وی گفت: گلایه‌ای از رییس جمهور دارم. شأن وزارت اقتصاد در کابینه به هماهنگ کننده چند اداره تقلیل پیدا کرده است. ما انتظار داشتیم یک اقتصاددان در راس وزارت اقتصاد می‌بود. به بحث تخصص در این باره توجه نشده ما هر جا از متخصص استفاده نکردیم آسیب دیدیم.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
روحیه‌ی اشرافی‌گری خاوری همچنان در بدنه‌ی مدیران وزارت اقتصاد جاری است

هدایت‌الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس نیز با انتقاد از عملکرد وزارت اقتصاد در زمینه‌ی تنظیم سیاست‌های اقتصادی و مالی گفت: اگر امروز خاوری نیست اما روحیه اشرافیگری او در بدنه مدیران وزارت اقتصاد جاری است. وی افزود: آیا وضع اقتصادی مردم را نمی‌بینیم و صدای مستضعفان را نمی‌شنویم؟ چه‌طور است که در این اوضاع بد اقتصادی زندگی توده‌های مردم سخت‌تر و زندگی برخی بهتر و شیرین‌تر می‌شود؟

کرباسیان اقتصاد کلان بلد نیست

در جریان بررسی استیضاح وزیر اقتصاد، جلیل رحیمی جهان آبادی رییس فراکسیون مرزنشینان مجلس گفت:‌ اقتصاد دولت روحانی بیمار است و مقصر آن هم شخص آقای کرباسیان است پس همکاران عزیز به نام ملت ایران به استیضاح کرباسیان رای مثبت دهیم. وی افزود: وزارت اقتصاد از مدیریت اوضاع اقتصادی ناتوان است. کرباسیان مدیری نیست که اقتصاد کلان بلد باشد و بتواند آن را اداره کند، ‌ ایشان توانایی اداره زیر مجموعه خودش را هم ندارد. بیش از ۴۰ نماینده استیضاح وزیر اقتصاد را به این دلیل امضا کردند که بفهمند مقصر فساد در سامانه‌های گمرک چه کسی است؟ بارها به رییس گمرک گفته‌ام شرکتهای مرزنشینان تحت فشار هستند، در گمرک فساد است و مشکلات اقتصادی مردم را زمین‌گیر کرده است اما هیچ تلاشی در کرباسیان و گمرک برای رفع چالش‌ها نیست.

عملکرد کرباسیان باعث بهبود نیافتن وضعیت معیشت و افزایش بی‌کاری شد

در این جلسه عباس پاپی‌زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان این‌که عملکرد وزیر اقتصاد باعث اجرایی نشدن مهم‌ترین دغدغه رهبری یعنی بهبود وضعیت معیشت و رفع بیکاری شد، گفت: اگر این زلزله اقتصادی در هر کشوری رخ می‌داد مدیران ارشد اقتصادی عذرخواهی می‌کردند اما انگار فرهنگ عذرخواهی در بین مسئولان کشور ما وجود ندارد. وی افزود: برنامه اقتصادی دولت مبتنی بر اقتصاد و اقتصاد مردم‌محور بود، اما دولت عملکردی خلاف آن داشت به طوری که سیاست پولی و مالی دولت و به خصوص عملکرد وزیر اقتصاد باعث کاهش ثروت عمومی و ارزش پول ملی شد.

امروز ارزش ۱۰۰هزار تومان به ۲۵ هزار تومان رسیده است

همچنین حجت الاسلام حسن نوروزی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: نقدیگنی ما ۴/۵ برابر تولید و خدمات است. این امر یعنی خالی شدن جیب مردم و افت سرمایه مردم. این امر یعنی ۱۰۰ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان تبدیل شده است. وقتی اینگونه باشد سرمایه سرگردان به سمت مسکن و سکه و خودرو می رود و به تورم تبدیل می شود. وی بیان کرد: آقای کرباسیان شما برای اجرای ماده سه برنامه ششم توسعه مبنی بر رشد اقتصادی سالانه هشت درصد و ضریب جینی ۰/۳۴درصد در سال پایانی برنامه چه کردید؟. اگر انجام شده است دقیقا متوسط رشد سالانه را اعلام کنید و بگویید وزارت خانه شما چه کار کرده است؟

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
آقای کرباسیان، بهتر بود با دیدن وضعیت وخیم و شرایط، استعفا می‌دادید

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس هم با انتقاد از عملکرد وزیر اقتصاد، گفت: آقای کرباسیان چه بهتر بود با دیدن این وضعیت وخیم شرایط، خود استعفا می‌دادید حال مجلس شورای اسلامی به دلیل وجود این وضعیت به نمایندگی از مردم شما را استیضاح می‌کند. وی افزود: تحولات اقتصادی و نوسانات قیمتی به ویژه در بخش ارز، طلا و سکه ثبات اقتصاد کشور را تهدید می‌کند. عملکرد نامتناسب شما هم بر دامنه این مشکلات افزون می‌کند.

اخلالگرانِ اقتصادی حاصل سوء‌تدبیر مسئولان هستند

در ادامه جلسه علنی امروز مجید کیان‌پور نماینده مردم درود و ازنا در مجلس گفت: چرا با وجودی که بخش عمده قاچاق کالا از گمرکات انجام می‌شود، به این مسئله توجهی نمی‌شود ولی پس از توزیع در مغازه‌های سراسر کشور، با خرده فروش‌ها برخورد می‌شود؟ وی افزود: سیاستهای متفاوت و لحظه‌ای در اقتصاد ایران سبب آشفتگی در بازار و اقتصاد شده است به طوری که بخشنامه‌های متعدد و متفاوت بدون داشتن هدف مشخص موجب تزلزل در اقتصاد و سردرگمی مردم شده است.

وزیر اقتصاد باید اعضای تیم اقتصادی را به هم مرتبط کند

شادمهر کاظم‌زاده نماینده مردم دهلران در مجلس با تاکید بر این‌که وزارت اقتصاد مسئولیت تنظیم سیاست‌های اقتصادی و مالی را برعهده دارد، گفت: وزیر اقتصاد نخ تسبیحی است که باید اعضای تیم اقتصاد را به هم مرتبط کند. وی با طرح این پرسش که مقابل اتاق جنگ اقتصادی آمریکا اتاق جنگ اقتصادی ما چه می‌کند و پاتک‌های اقتصادی ما چه بوده است؟ افزود: آیا غیر از این است که به ذخائر کشور چوب حراج زده شده است؟

نظاره‌گر بودنِ شرایط کشور از سوی تیم اقتصادیِ دولت پرسش‌برانگیز است

یکی دیگر از موافقان استیضاح وزیر اقتصاد معتقد است که دلیل طرح موضوع استیضاح وزیر اقتصاد اگرچه وضعیت معیشتی و اقتصادی است، اما تنها عامل شرایط امروز اقتصاد کشور وزارت اقتصاد نیست. سلام امینی نماینده مردم ایلام در مجلس افزود: آنچه ما نمایندگان را وادار کرد که طرح استیضاح وزیر اقتصاد را مطرح کنیم شرایط نامطلوب اقتصادی بوده و هست. استیضاح‌کنندگان امروز افرادی هستند که سال گذشته به آقای کرباسیان رای دادند.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
اقدامات کرباسیان، ثروتمندان را پولدارتر و فقرا را فقیرتر کرده است

همچنین سید قاسم جاسمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خطاب به کرباسیان گفت: وضعیت معیشت مردم بسیار سخت و دشوار است. سفره های مردم روز به روز خالی تر می‌شود. شما با بی تدبیری زمینه ناهنجاری ها و نا امنی ها را در کل کشور گسترش دادید. وی بیان کرد: امروز ترامپ از برجام خارج شده و تصمیمات جدیدی در دولت آمریکا گرفتند. یکی از این تصمیمات جنگ اقتصادی علیه ایران بود. ما باید بر اساس مقتضیات و برنامه ها خود را برای جنگ اقتصادی آماده می کردیم. آیا با شرایطی که الان خون مردم را در شیشه کردیم می توانیم با آمریکا بجنگیم.

کرباسیان خود را به حاشیه‌ی امن برده است

علی ساری نماینده اهواز در مجلس گفت: در شرایطی که کشور وارد جنگ اقتصادی شده و با بحران مواجه است، متوجه شدیم فرمانده‌ای برای جنگ اقتصادی نداریم. اقتصاد کشور ما با یک توییت و تهدید دچار تلاطم می‌شود. باید قبل از تحریم‌ها حداقل تصمیم‌هایی گرفته می‌شد تا کشور دچار این بحران‌ها نمی‌شد. وی خطاب به وزیر اقتصاد افزود:ای کاش خودتان استعفا می‌دادید. همان زمانی که دیدید افکار عمومی به درستی خواستار برکناری رییس بانک مرکزی شد، شما به جای هر کاری خود را به حاشیه امن برده‌اید. بهتر بود همان زمان استعفا می‌دادید.

تیم اقتصادی کنونی نمی‌تواند بحران‌های پدیدآمده را مدیریت کند

همچنین مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس گفت: تیم اقتصادی فعلی توان مدیریت بحران‌های اقتصادی کشور را ندارد. وی افزود: من شخصیت حقیقی آقای کرباسیان را بسیار قابل احترام می‌دانم، اما به دلیل رسالت ملی و دغدغه‌ها باید با استیضاح موافقت می‌کردم.

امروز روز سرنوشت‌ساز مجلس است / با تصمیم‌هایتان ملت را بیچاره کردید

در ادامه الیاس حضرتی عضو فراکسیون امید به عنوان آخرین موافق استیضاحجلسه امروز مجلس را یک روز سرنوشت ساز و مهم دانست و گفت: متاسلفانه بعضی از تصمیمات باعث شده که ملت بیچاره شوند. مشکلات مردم چیزی نیست که بتوان با آن معامله کرد.وی تصریح کرد: امروز روز سرنوشت ساز و مهمی برای بنده بود که یکی از سخت‌ترین تصمیمات را گرفتم. من ۳۰ سال با آقای کرباسیان دوست و رفیق بودم. پس استیضاح یک دوست و رفیق فوق‌العاده برایم سخت بود.

وضعیت کنونی فقط تحت کنترل وزارت اقتصادی نیست

در ادامه این جلسه کرباسیان در پاسخ به استیضاح‌کنندگان با تاکید بر این‌که مطالبات مردم را محترم می‌شمارم، گفت: سال۱۳۹۶ یکی از سال‌های خوب کشور بود، اما تلاطم‌های به وجود آمده باعث وضعیت فعلی شد که تنها تحت کنترل وزارت اقتصادی نیست و ریشه آن متاثر از بدعهدی نظام سلطه است. وزیر اقتصاد در دفاع از عملکردش در استیضاح خود با ابراز امیدواری از این‌که روسفید مردم و کشور شود افزود: هیچ زمانی نگفتم که فقط پاسخگوی دایره مسئولیت خود هستم. به عنوان عضوی از دولت پاسخگوی هرچه مربوط به حوزه فعالیتم باشد و یا نباشد، هستم.

مسعود پزشکیان هم در مخالفت با استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی و در دفاع از کرباسیان گفت: مسئول وضعیت کنونی همه ما هستیم و باید علما و کارشناسان از همه جناح ها در کنار یکدیگر قرار گیرند و با حضور نماینده ای از سوی رهبری، ستاد جنگ اقتصادی تشکیل شود.

همچنین صبح امروز جلسه مجمع عمومی فراکسیون امید برای بررسی استیضاح مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد برگزار شد و از حاضرین این جلسه ۳۰ نفر با استیضاح مخالفت و ۱۸ نفر با آن موافقت کردند و براین اساس نظر نهایی فراکسیون امید مخالفت با استیضاح وزیر اقتصاد عنوان شد.

ابوالفضل حسن بیگی نیز از جسله فراکسیون نمایندگان ولایی قبل از آغاز جلسه استیضاح با موضوع بررسی موضوع عملکرد وزیر اقتصاد خبر داد وگفت:در مجموع حاصل نظرات اعضای فراکسیون و رای گیری این بود که فراکسیون نمایندگان ولایی با استیضاح آقای کرباسیان مخالف است.

در پایان بررسی استیضاح مسعود کرباسیان، پس از اظهارات نمایندگان متقاضی استیضاح و دفاعیات وزیر نمایندگان با ۱۳۷ رای موافق و ۱۲۱ مخالف و ۲ ممتنع از مجموع ۲۶۰ نماینده با استیضاح وزیر اقتصاد موافقت کردند.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  14:18   یکشنبه 4 شهریور 1397  
 نظرات