اخبار   
 

 احتمالاً یک دُز تزریق از واکسن کرونا کافی نخواهد بود

زمانی که واکسن کرونا وارد بازار بشود، مردم به احتمال بسیار به ۲ دُز از این واکسن نیاز خواهند داشت، نه فقط یک دز! و این موضوع می‌تواند سبب بروز مشکلاتی شود. به گزارش «سی‌ان‌ان»، برخی از مشکلات احتمالی، «لجستیکی» هستند. یعنی افزون بر مشکلات تهیه‌ی کیت‌های آزمایشی و تجهیزات حفاظتی در سراسر نقاط همه‌گیری، احتمال دارد توزیع دو دز واکسن نیز مشکل‌زا باشد ...

احتمالاً یک دُز تزریق از واکسن کرونا کافی نخواهد بود

زمانی که واکسن کرونا وارد بازار بشود، مردم به احتمال بسیار به ۲ دُز از این واکسن نیاز خواهند داشت، نه فقط یک دز! و این موضوع می‌تواند سبب بروز مشکلاتی شود. به گزارش «سی‌ان‌ان»، برخی از مشکلات احتمالی، «لجستیکی» هستند. یعنی افزون بر مشکلات تهیه‌ی کیت‌های آزمایشی و تجهیزات حفاظتی در سراسر نقاط همه‌گیری، احتمال دارد توزیع دو دز واکسن نیز مشکل‌زا باشد. سایر نگرانی های احتمالی بیشتر «انسانی» است و متقاعد کردن مردم برای دریافت واکسن نه تنها یک بار بلکه دوبار می تواند یک اقدام جدی باشد.

دکتر "کلی مور" استاد تمام سیاست بهداشت و درمان در دانشگاه وندربیلت می گوید: شکی نیست که این پیچیده ترین و بزرگترین برنامه واکسیناسیون تاریخ بشری خواهد بود که قبلا هرگز آن را امتحان نکرده ایم.ئدولت فدرال آمریکا در تلاش است که بتواند هرچه زودتر واکسن کرونا را وارد بازار کند و در این راستا آنها به ۶ کمپانی دارو سازی برای تولید این واکسن پول داده اند.

دو کمپانی‌، «Moderna» و «Pfizer» هم اکنون در فاز سوم، آزمایشات بالینی در مقیاس بزرگ قرار دارند. ۳۰ هزار داوطلب در هر یک از این آزمایشات، دو دوز از این واکسن را دریافت کرده اند که کمپانی Moderna فاصله ۲۸ روزی را برای دریافت دوزها تعیین و کمپانی Pfizer فاصله زمانی ۲۱ روزه را مطرح کرده است. کمپانی AstraZeneca هم که انتظار می رود فاز سوم آزمایشات بالینی خود را در این ماه آغاز کند، در فازهای اول و دوم تولید واکسن فاصله زمانی ۲۸ روزه را استفاده کرده است. کمپانی Novavex هنوز فاز سوم آزمایشات خود را شروع نکرده است اما آنها از دو دوز واکسن در آزمایشات اولیه خود استفاده کرده اند.

در کمپانی Johnson & Johonsons که قرار است فاز سوم آزمایشات بالینی خود را در آینده نزدیک آغاز کند، برخی از شرکت کنندگان یک دوز و در برخی دیگر دو دوز از این واکسن را مصرف می کنند. کمپانی Sanofia نیز تاکنون هیچ خبری مبنی بر اینکه یک دوز یا دو دوز از این واکسن را استفاده خواهد کرد، اعلام نکرده است.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

احتمال اینکه باید از دو دوز واکسن کرونا استفاده کرد نمی تواند یک سورپرایز باشد و تعجب آور نیست زیرا بسیاری از واکسن ها - شامل واکسن دوران بچگی برای آبله مرغان و هپاتیت A و واکسن های دوران بزرگسالی برای زونا - به دو دوز تزریق واکسن احتیاج دارند. برخی از واکسن ها مانند واکسن DTaP که کودکان را در برابر دیفتری، کزاز و سیاه سرفه حفاظت می کند تا ۵ دوز باید تزریق شوند.

پیشینه ای برای تهیه برنامه های واکسیناسیون جمعی با توجه به اطلاع رسانی کوتاه وجود دارد به طوری که مطابق با گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالت متحده آمریکا، در بهار ۲۰۰۹ و زمانی که آنفلوآنزا جدید شیوع پیدا کرده بود، برنامه واکسیناسیون ۱۶۱ میلیون آمریکایی در یک ماه انجام شد و این موضوع بدان معناست که برنامه واکسیناسیون کرونا ویروس در آینده نزدیک می تواند سخت باشد اما غیرممکن نیست. دکتر مور می گوید: من ایمان دارم که می توانیم این کار را انجام دهیم، اما یک درخواست بزرگ است و ما باید با مردم کار کنیم تا این کار عملیاتی شود.

مشکلات لجستیکی

اولا، تولید ۶۶۰ میلیون دوز واکسن برای ۳۳۰ میلیون نفر آمریکایی کار برجسته سختی است. دکتر "نادا ساندرس" استاد تمام مدیریت تامین زنجیره از دانشگاه Northeastern می گوید: ما به دو دوز واکسن نیاز داریم و این یعنی که مقدار واکسن باید دو برابر شود. دو برابر کردن یک مسئله عظیم زنجیره تامین است. او می گوید: نه تنها که خود تولید باید دو برابر شود، زنجیره تامین نیز باید دو برابر شود. سرنگ، آیا می توانیم آنها را دو برابر کنیم؟ شیشه های کوچک آمپول، می توانیم آنها را ۲ برابر کنیم؟ چوب پنبه های سر بطری، می توانیم آنها را ۲ برابر کنیم؟ سوزن سرنگ، می توانیم آنها را ۲ برابر کنیم؟ و در مجموع همه چیز باید ۲ برابر شود و بعد همه آنها مجبور هستند که این تجهیزات را به موقع برای زنجیره تامین دریافت کنند. ساندرس می گوید که نگران است زیرا سابقه بیماری همه گیری کووید ۱۹ در ایالت متحده آمریکا تاکنون با مشکلات لجستیکی از جمله تاخیر در گرفتن تست و مشکلات در تهیه تجهیزات حفاظتی برای کارکنان بخش های مراقبت های بهداشتی روبرو بوده است.

مشکلات انسانی

به نظر می رسد سخت باشد که اکثریت مردم فقط برای یک بار واکسن را دریافت کنند چه برسد به دو بار. مطابق با نظرسنجی صورت گرفته توسط سی ان ان در این ماه، ۴۰ درصد از آمریکایی ها می گویند که اگر این واکسن رایگان و حتی دسترسی به آن راحت و آسان باشد، آن را تزریق نخواهند کرد. حتی برای افرادی که می خواهند این واکسن را تزریق کنند، درخواست بزرگی خواهد بود که بخواهند دو بار این واکسن را تزریق کنند. ممکن است افراد تزریق واکسن در بار دوم را فراموش کنند. آنها باید دو بار کار خود را رها کنند. آنها باید دو بار در صف های طولانی انتظار بکشند و احتمالا باید دو بار عوارض جانبی ناخوشایند این واکسن مانند تب را تجربه کنند.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  18:48   دوشنبه 10 شهریور 1399  
 نظرات