اخبار   
 

 به‌کارگیریِ نقشه‌های غیرمصوب، در نبود مجریانِ صلاحیت‌دار

مدیر کل راه و شهرسازی استان قم درباره‌ی اولویت‌های جامعه‌ی مهندسی و اهداف سازمان نظام مهندسی ساختمان در دوره‌ی هشتم گفت: به‌طور قطع در شرایط کنونی موضوع تکریم ارباب رجوع و عمل به مقررات ملی ساختمان از اولویت‌های جامعه‌ی مهندسی است ...

به‌کارگیریِ نقشه‌های غیرمصوب، در نبود مجریانِ صلاحیت‌دار
■ «استراتژی نظام مهندسی، تنها بر حمایت از اعضا متمرکز نباشد»


مدیر کل راه و شهرسازی استان قم درباره‌ی اولویت‌های جامعه‌ی مهندسی و اهداف سازمان نظام مهندسی ساختمان در دوره‌ی هشتم گفت: به‌طور قطع در شرایط کنونی موضوع تکریم ارباب رجوع و عمل به مقررات ملی ساختمان از اولویت‌های جامعه‌ی مهندسی است.

حسن صبوری در گفت و گو با «صما» در این راستا تشریح کرد: با عنایت به پیشرفت تکنولوژی و فن آوری های صنعت ساختمان، تامین نظر مالکان و سرمایه گذاران این صنعت، به لحاظ در نظر گرفتن صرفه اقتصادی و جلوگیری از هدررفت وقت و سرمایه در جهت پاسخ گویی به نیاز روز، باید مورد توجه متولیان امر و اولویت ارائه خدمات جامع مهندسی باشد. وی با بیان این مطلب ادامه داد: از جمله اولویت های جامعه مهندسی می توان به تعیین تکلیف هرچه سریعتر مشکلات و موضوعات اختلافی فی ما بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور و سازمان نظام مهندسی اشاره کرد.

وی ادامه داد: در عین حال برنامه ریزی و اتخاذ تدابیر مناسب و عاجل جهت ساماندهی خروجی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، با توجه به افزایش بی رویه تعداد مهندسان است و به لحاظ مازاد فارغ التحصیلان رشته های مهندسی ساختمان، لازم است که متقاضیان ورود به دانشگاه ها، به ورود به رشته های دیگر و مورد نیاز جامعه رو به رشد کشور سوق داده شوند.

ضرورت ارائه‌ی خدمات مهندسی در یک زنجیره‌ی کامل

صبوری همچنین خواستار تفویض اختیارات بیشتر به مدیریت های استان ها شد و تاکید کرد: در این راستا باید اختیارات بیشتری به نهادهایی مثل استانداری، راه و شهرسازی، شهرداری و سازمان نظام مهندسی استان ها داده شود و در عین حال از نگاه متمرکز خودداری شود که به نظر می رسد بعضاً دستورالعمل ها و ضوابط با نگاه بر پایتخت و برخی کلانشهرها است.

این مسئول در ادامه سخنان خود خواستار پیگیری مسئولین و دست اندرکاران جهت انجام خدمات مهندسی در یک زنجیره کامل شد و اظهار داشت: بعضاً نیاز است که حتی دستگاه قضایی جهت انجام خدمات مهندسی در یک زنجیره کامل شامل طراحی، نظارت و اجرا، ورود پیدا کند.

وی با ابراز تأسف از اینکه هم اکنون موضوع استفاده قانونی از سازندگان مسکن و ساختمان و به عبارتی مجریان ذی صلاح در پروژه ها مغفول واقع شده است، ادامه داد: به طور قطع با ورود مجریان ذیصلاح به این چرخه، موضوع استفاده غیرقانونی از نقشه های غیرمصوب نیز در دوره زمانی تعیین تکلیف خواهد شد.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
سه اصل مهم در سازمان های نظام مهندسی

مدیر کل راه و شهرسازی استان قم در پاسخ به اینکه سازمان های نظام مهندسی باید بیشتر روی چه اهداف و مسائلی متمرکز شوند، گفت: مسئله اول پیگیری پیاده سازی و رعایت امور مرتبط با اخلاق حرفه ای است که باید با جدیت و اهتمام و به طور مستمر در اولویت شورای مرکزی و سازمان نظام مهندسی استان ها قرار گیرد و فرهنگ سازی جدی در این خصوص بین حرفه مندان مهندسی ساختمان صورت پذیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه دید و استراتژی سازمان های نظام مهندسی نباید فقط بر حمایت صرف از اعضای خود بدون در نظر گرفتن شرایط جامعه معطوف باشد، تصریح کرد: بلکه باید همزمان و به طور موازی علاوه بر مد نظر قرار دادن رعایت کلیه ضوابط و مقررات، ارائه خدمات فنی و مهندسی مطلوب و حمایت از ایجاد اشتغال و ارائه خدمات با تعرفه مناسب و واقعی اعضای خود به عنوان خدمت دهندگان شرایط و ارائه خدمات تمرکز کند.

صبوری در پایان خاطرنشان کرد: به خدمت گیرندگان یعنی مردم جامعه نیز باید در نظر گرفته شود و لازم است که آنها ضمن دریافت خدمات مطلوب، همه هزینه های عدم اجرای قوانین و مقررات فنی بر دوش آنها نباشد و این موضوع قطعاً دوطرفه می باشد.

  منبع : وبگاه صما
  12:54   پنجشنبه 18 بهمن 1397  
 نظرات