اخبار   
 

 «ورود به عرصه‌ی اجرا، سازمان نظام مهندسی را دچار انحراف کرده است»

بر پایه‌ی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، این سازمان یک نهاد غیرانتفاعی و غیراجرایی است؛ اما در طی سال‌های اخیر، مسیر و هدفش تغییر کرده و عملاً وارد عرصه‌ی اجرا و انتفاع شده، که همین تغییر مسیر باعث بروز معضلات جدی و فساد در این نهاد غیرانتفاعی شده است ...

«ورود به عرصه‌ی اجرا، سازمان نظام مهندسی را دچار انحراف کرده است»
■ نظام مهندسی نهادی غیرانتفاعی و غیراجرایی است


بر پایه‌ی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، این سازمان یک نهاد غیرانتفاعی و غیراجرایی است؛ اما در طی سال‌های اخیر، مسیر و هدفش تغییر کرده و عملاً وارد عرصه‌ی اجرا و انتفاع شده، که همین تغییر مسیر باعث بروز معضلات جدی و فساد در این نهاد غیرانتفاعی شده است.

بی‌توجهی و عدم شفافیت عملکرد شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان مورد انتقاد بخش اعظمی از جامعه مهندسی قرار گرفته است و بسیاری از مهندسان معتقدند که شورای مرکزی باید به اعضا خودش پاسخگو باشد.

فرزان شیروان‌بیگی، عضو دوره پنجم هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران در گفت‌وگو با اسکان نیوز ضمن بیان این‌که قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، نظارت نهادهای کنترلی بر این نهاد را پیش‌بینی نکرده است، گفت: سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها هر کدام مستقل هستند. در حقیقت بازرس، مجمع عمومی و... همه این‌ موارد نظارتی برای کنترل عملکرد هیات مدیره به‌شمار می‌روند.

در واقع مجمع عمومی که به صورت سالیانه برگزار می‌شود، عملکرد نظارتی داشته و باید شفاف برگزار شود. البته در حال حاضر در استان‌هایی همچون نظام مهندسی ساختمان استان تهران این شفافیت وجود ندارد. معمولا در این مجامع بر له یا علیه هیات مدیره عمل می‌کنند. لذا اگر روش و روال این مجامع قانونی تغییر کند در آن زمان می‌توان نظارت دقیق‌ داشت.

شیروان‌بیگی وظیفه بازرس در سازمان نظام مهندسی را خیلی مهم دانست و تاکید کرد: حسابرسی داخلی در سازمان طبق قانون وجود ندارد و مشکلات موجود به‌خاطر فقدان موارد اینچنینی است.

به گفته عضو دوره پنجم هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران، در درجه اول هیات مدیره و رئیسه باید به مجامع و مهندسان پاسخگو باشند.

علاوه بر آن رئیس هیات مدیره سازمان‌های نظام مهندسی رئیس سازمان می‌شود و نقش مدیرعامل را پیدا می‌کند که این مورد برخلاف قانون تجارت است.

وی در پاسخ سئوال اسکان نیوز مبنی بر این‌که براساس قانون نظام مهندسی و سلامت اداری نهادهای نظارتی و کنترلی حق نظارت بر این سازمان را دارند، گفت: در حقیقت سازمان نظام مهندسی ساختمان یک نهاد غیرانتفاعی و غیراجرایی است، اما نظامات مهندسی ساختمان وارد بحث اجرا و انتفاع شده‌اند که باید مانع این اتفاق شد.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

گفتنی است که بحث نظارت عالیه که باید توسط وزارت راه و شهرسازی انجام شود عمدتا امور فنی بوده و مربوط به امور اداری نمی‌شود.

شیروان‌بیگی با بیان این‌که تدوین‌گران قانون در زمان نوشتن این قانون با اطمینان خاصی اعتماد کرده و بسیاری از موارد قانونی را لحاظ نکرده‌اند، تصریح کرد: زمانی که اختیارات خاص به یک نهاد داده شود وقوع چنین اتفاقاتی طبیعی است. به عبارتی در زمان تدوین قانون نقش انتفاعی و اجرایی برای سازمان دیده نشده و درنتیجه قانونی هم در این خصوص نوشته نشده و اکنون که سازمان نظام مهندسی از نقش اصلی خود دور شده با چنین مشکلاتی مواجه شده است.

عضو دوره پنجم هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران همچنین یادآورشد: اعضا هیات مدیره داوطلب و فاقد هرگونه حقوق مادی هستند و حقوق ماهیانه نمی‌گیرند. تنها رئیس سازمان که نقشی شبیه مدیرعامل را بازی می‌کند، حقوق دارد. در زمان تدوین قانون کسب درآمد برای سازمان نظام مهندسی ساختمان در نظر گرفته نشده.

شیروان‌بیگی با تاکید بر این‌که یکی از وظایف بسیار مهم سازمان نظام مهندسی کنترل صلاحیت ظرفیت مهندسان و کنترل اعضا و نه کنترل ساختمانی است، گفت: کنترل کار مربوطه به مراجع صدور پروانه و شخص مهندس اعم از حقیقی یا حقوقی بوده و قانون‌گذار این مورد را دیده؛ در حال حاضر وظیفه مهندسی و سازمان‌ها با وظیفه مالکان، سرمایه‌گذران و آن‌چه حقوق آن‌ها محسوب می‌شود، تداخل پیدا کرده است.

به گفته عضو دوره پنجم هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، پولی که در سازمان جمع می‌شود در حقیقت مربوط به مالکان و بعد برای مهندسان است، چطور می‌شود که سازمان نظام مهندسی پول خدمتی را که انجام نشده پیشاپیش بگیرد و به جای امانتداری خرج کند؛ بعد از سود آن استفاده کند؛ اگر این پول نباشد نظام مهندسی ساختمان کاملا ورشکسته است. بروز مشکل و فساد با ورود چنین پول‌هایی امری طبیعی است.

ـ در همین زمینه :
■ بررسی ابلاغیه‌ی حذف ۵درصد حق نظارت در یک میزگرد یک‌طرفه

  منبع : وبگاه اسکان‌نیوز
  15:33   سه شنبه 9 مرداد 1397  
 نظرات