اخبار   
 

 بین‌المللی کردنِ پروانه‌ی اشتغال مهندسان، اولویت شورای هشتم

رییس سازمان نظام مهندسی استان خراسان شمالی، اولویتِ نخستِ شورای مرکزیِ سازمان نظام مهندسی را بحث قانون دانست و گفت: نخستین گام، تعیین تکلیف قانونی است و جایگاه قانونی سازمان نظام مهندسی و شورای مرکزیِ آن در چارچوب نظام اداری و نظام تشکیلاتی کشور باید مشخص شود ...

بین‌المللی کردنِ پروانه‌ی اشتغال مهندسان، اولویت شورای هشتم
■ «اجازه‌ی برنامه‌ریزیِ درونی را به نظام‌ مهندسی بدهند»


رییس سازمان نظام مهندسی استان خراسان شمالی، اولویتِ نخستِ شورای مرکزیِ سازمان نظام مهندسی را بحث قانون دانست و گفت: نخستین گام، تعیین تکلیف قانونی است و جایگاه قانونی سازمان نظام مهندسی و شورای مرکزیِ آن در چارچوب نظام اداری و نظام تشکیلاتی کشور باید مشخص شود.

علی‌اکبر رمضانی در گفت‌وگو با «صما» با اشاره به اینکه برای این سازمان اهداف مشخصی در قانون دیده شده است؛ افزود: باید دید سازمان‌های نظام مهندسی با چه نهادها، سازمان‌ها و مراجعی باید همکاری کنند تا این اهداف محقق شود. وی با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی یک سازمان خودگردان و مردمی است که وظیفه بسیار سنگینی را برعهده آن گذاشته‌اند، بیان کرد: اگر سازمان‌های مرتبط با حوزه ساخت‌وساز، این سازمان را در حوزه‌های مختلف آموزشی، ترویجی و دانشگاهی همراهی نکنند، ممکن است نتوانیم امور محوله را جلو ببریم و اهداف والا و اعتلایی که در قانون برای سازمان نظام مهندسی دیده‌اند، محقق نشود.

رمضانی یادآور شد: در زمینه ترویج و اجرای استانداردسازی، آموزش و سرفصل‌ها، دستگاه‌های زیادی نظیر وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و تحقیقات، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت راه و شهرسازی و سازمان استاندارد را به عنوان متولی مکلف کرده‌اند که همه باید جمع شوند تا اهداف قانون را کاملا محقق کنند. وی افزود: با این حال، قانون فعلی مربوط به سال ۷۴ است و اکنون با گذشت ۲۴سال، شرایط ما بسیار متفاوت شده و قانون باید به روزرسانی شود. این مسئول همچنین بیان کرد: از طرف دیگر با توجه به شرایط موجود، استقلال سازمان‌های نظام مهندسی بسیار مهم است و چارچوب نظام مسئولیتی در سازمان‌های نظام مهندسی باید مشخص باشد.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

رمضانی ادامه داد: در به روزرسانی قانون حتما باید لحاظ شود که در آن زمان سازمان تازه شکل گرفته بود و طبیعی بود که در آن زمان نسبت به استقلال سازمان تردید داشته باشند، ولی در حال حاضر این سازمان به بلوغ رسیده و از این ظرفیت باید به نفع کیفیت ساخت‌وساز استفاده شود. رمضانی همچنین با اشاره به ابهامات موجود در شیوه‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌ها افزود: لازم است که شفافیت در سازمان‌ها و شورای مرکزی وجود داشته باشد و آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌ها به روزرسانی شوند. وی با بیان اینکه در سایه قانون می‌توان به این موارد دست پیدا کرد، افزود: یعنی یک قانون خوب می‌تواند ما را به سمت پویایی سازمان‌های استانی و شفاف‌سازی در عملکردها و نظارت و طراحی و اجرا و تعمیر و نگهداری که به خوبی به آن توجه نشده است؛ هدایت کند.

رییس سازمان نظام مهندسی استان خراسان شمالی بیان کرد: در حوزه‌های دیگر مثل کیفیت‌بخشی به بازار کسب‌وکار مهندسی و تغییر نگاه در صدور خدمات مهندسی، می‌توان از ظرفیت سازمان نظام مهندسی استفاده کرد. رمضانی همچنین عنوان کرد: افزون بر این موارد، تبدیل مدارک پروانه اشتغال مهندسان و بین‌المللی کردن صلاحیت‌ها باید در سایه قوانین و ضوابط و رایزنی‌ها انجام شود. وی ادامه داد: موضوع بعدی که در شورای مرکزی می‌توانند به آن بپردازند، این است که سازمان‌های نظام مهندسی به عنوان بازو و سازمان همکار و همیار، تعامل خود را با سایر ادارات و نهادها بیشتر کنند و سطح این تعاملات در سطح ملی بیشتر از گذشته باشد.

رمضانی با بیان اینکه استقلال به معنای جزیره‌ای کار کردن نیست، افزود: استقلال به این معناست که اجازه برنامه‌ریزی در درون سازمان و در چارچوب قانون را به سازمان‌ها و شورای مرکزی بدهند و یک نهاد متولی خروجی‌ها را کنترل کند تا هر زمان که احساس شد که این خروجی‌ها از اهداف فاصله می‌گیرد، این نهاد مربوطه مسیر انحراف را کنترل کند و سازمان را به ریل خود بازگرداند.

  منبع : وبگاه صما
  15:33   یکشنبه 9 تیر 1398  
 نظرات