اخبار   
 

 ابلاغ شیوه‌نامه‌ی چگونگی تشکیل و اداره‌ی مجمع عمومی سازمان نظام مهندسی استان

وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای خطاب به رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان، شیوه‌نامه‌ی نحوه‌ی تشکیل و اداره‌ی مجمع عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان را ابلاغ کرد ...

ابلاغ شیوه‌نامه‌ی چگونگی تشکیل و اداره‌ی مجمع عمومی سازمان نظام مهندسی استان

وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای خطاب به رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان، شیوه‌نامه‌ی نحوه‌ی تشکیل و اداره‌ی مجمع عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان را ابلاغ کرد.

عباس آخوندی در قالب مکاتبه‌ای که با فرج‌الله رجبی انجام داده است، خطاب به وی تأکید کرده است: در اجرای تبصره ۳ ماده ۵۲ آیین‌نامه اجرایی قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان اصلاحی ۱۳۹۴ و نظر به پیشنهاد آن شورا منبعث از تفویض اختیار هیئت عمومی نظام‌مهندسی ساختمان، به پیوست شیوه‌نامه نحوه تشکیل و اداره مجمع عمومی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان، جهت ابلاغ به کلیه سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان استان‌ها برای اجرا و رعایت آن ارسال می‌گردد.

به گفته‌ی معاونت مسکن و ساختمان، به دنبال برگزاری جلسات مشترک هیئت پنج‌نفره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان با وزارت راه و شهرسازی و تعامل فی‌مابین صورت گرفته در موضوع نحوه تشکیل و اداره مجمع عمومی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان، روز شنبه مورخ ۱۳۹۷/۵/۲۰ وزیر راه و شهرسازی در طی نامه‌ای به سازمان نظام‌مهندسی ساختمان تفاهم مشترک صورت گرفته را رسماً ابلاغ کرد.

شایان‌ذکر است که از ضرورت ابلاغ شیوه‌نامه نحوه تشکیل و اداره مجمع عمومی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان باید گفت که مجمع عمومی را می‌توان به تعبیری مهم‌ترین رکن سازمان‌ها تلقی کرد و به‌رغم اهمیت آن تاکنون از یک شیوه‌نامه نحوه تشکیل و اداره منسجم و یکنواخت در سراسر کشور برخوردار نبود. لذا این شیوه‌نامه بر اساس تبصره ۳ الحاقی ماده ۵۲ آیین‌نامه اجرایی قانون (اصلاحی ۱۳۹۴) توسط وزیر راه و شهرسازی ابلاغ گردید.

گفتنی است که از مهم‌ترین نکات این شیوه‌نامه آن است که در سه فصل (۱-تعاریف، ۲-تشکیل مجامع و ۳- شرایط دعوت و نحوه اداره مجمع) و ۲۲ ماده تدوین‌شده است، فصل اول مختص تعاریف است، در فصل دوم تشکیل مجمع، جلسات مجمع، نحوه دعوت به مجمع، شرایط رسمیت مجمع، آگهی‌های مجمع و نحوه اظهارنظر در خصوص عملکرد هیئت‌مدیره و بودجه و ترازنامه تبیین شده است همچنین در فصل سوم نحوه اداره مجمع، وظائف هیئت‌رئیسه موقت واصلی، شرایط انتخاب آنان، ناطقان مجمع، مستندات مجمع، وکالت در مجمع، نحوه رأی‌گیری، نحوه انتخاب بازرس و جزئیات آن، دستور جلسه، اعلام تنفس در مجمع، نحوه رسیدگی به بودجه و ترازنامه و صورت‌جلسه مجمع تبیین شده است.

گفتنی است از آنجا که در هر قانونی فقط احکام به تصویب می‌رسد و آئین‌نامه نیز در مقام بیان و به‌صورت کلی توسط هیئت دولت در همان چارچوب تصویب می‌گردد، در نبود شیوه‌نامه تکلیف بسیاری از جزئیات روشن نبود. ابلاغ این شیوه‌نامه که با اذن قانون‌گذار و دولت صورت گرفته است چالش‌هایی را که مجمع عمومی سازمان‌ها با آن در برگزاری روبرو بوده حل خواهد کرد و مجمع عمومی سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان استان‌ها، نیازمند شیوه‌نامه‌ای بود که در آن جزئیاتی را که برگزاری هر مجمعی در این سطح از حرفه مندان نیاز داشته، تبیین کند تا این جلسات بتواند نمادی از نظم، مهندسی و درشان اعضای سازمان‌ها باشد.

به گزارش خبرنگار «صما» پیش‌از این معاون مسکن و ساختمان در قالب یادداشتی تحت عنوان " تعامل، ضرورت جامعه مهندسی ساختمان کشور "ضمن ابراز خرسندی از تشکیل هیئت پنج‌نفره تأکید کرده بود که این هیئت برای تعامل با وزارت راه و شهرسازی تشکیل‌شده و خوشبختانه اکنون شاهد نتایج مثبت این تصمیم خردمندانه هستیم. در ادامه این مطلب تأکید شد که مواردی شامل شیوه‌نامه نحوه تشکیل و اداره مجامع عمومی، ظرفیت اشتغال به کار مهندسی، ابلاغیه پرهیز از تعارض منافع، سامانه کارنامه حرفه‌ای مهندسان ازجمله شاخص‌ترین مواردی است که در کمیته پنج‌نفره بحث شده است. دراین‌بین به نظرمی رسد که ابلاغ شیوه‌نامه نحوه تشکیل و اداره مجمع عمومی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان در این راستا بوده است و به نظرمی رسد که در آینده‌ای نزدیک سایر اصلاحات ذکرشده عملیاتی خواهد شد.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، فایل پی‌دی‌اف شیوه‌نامه‌ی یادشده در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : وزارت راه و شهرسازی
  20:57   سه شنبه 23 مرداد 1397  
 نظرات