اخبار   
 

 بی‌توجهی به فراخوان طراحی پلاسکو / اعتراض جامعه‌ی مهندسان به وزیر

طرح‌ها و نقشه‌های بنای تازه‌ی پلاسکوی در کمیسیون ماده‌ی ۵ به تأیید رسیده؛ درحالی‌که قرار بود بر اساس مصوبه‌ی شورای عالی شهرسازی و معماری، طراحی این بنا طی فراخوانی، انتخاب و اجرا شود ...

بی‌توجهی به فراخوان طراحی پلاسکو
■ اعتراض جامعه‌ی مهندسان به وزیر


طرح‌ها و نقشه‌های بنای تازه‌ی پلاسکوی در کمیسیون ماده‌ی ۵ به تأیید رسیده؛ درحالی‌که قرار بود بر اساس مصوبه‌ی شورای عالی شهرسازی و معماری، طراحی این بنا طی فراخوانی، انتخاب و اجرا شود.

به گزارش اسکان نیوز، جامعه مهندسان مشاور ایران در نامه‌ای به معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی نسبت به بی‌توجهی به این مصوبه اعتراض کردند.

در این نامه با اشاره به صورتجلسه ۲۶ شهریور امسال دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ و موافقت این کمیسیون با احداث بنای جدید در زمین ساختمان پلاسکو، اشاره‌ای نیز به مصوبه ۱۰ خرداد ۹۴ این شورا شده است که بر اساس آن، برگزاری مسابقه‌ای برای بناهایی که به لحاظ اهمیت کیفی، عملکردی، وجه نمادین، اهمیت مکانی و محلی شاخص باشند، اجباری است و موضوع ساختمان پلاسکو چه به لحاظ جایگاه و موقعیت شهری و قرار گرفتن در قلب تاریخی شهر تهران و چه از منظر عملکرد و وجه نمادین آن به دلیل اتفاقات روی داده در زمان آتش‌سوزی و جانفشانی آتش‌نشانان قهرمان، از شاخص‌ترین موضوعات معماری و شهرسازی کشور است.

به جز انتقاد به عدم برگزاری برای طراحی ساختمان جدید، موضوع دیگری که مورد انتقاد قرار گرفته، میزان تراکم و طبقات ساختمان جدید است که به هیچ‌ عنوان تناسب و ارتباطی با ضرورت فرهنگ‌سازی در عرصه شهر و معماری و التزام و احترام به قوانین و مقررات نداشته و با دادن مجوز برای ۱۵ طبقه روی زمین و ۵ طبقه زیر زمین در زمینی با مساحت ۱۰۰۰ متر با کاربری تجاری و تولیدی و تراکم تقریبی ۲۰۰۰ درصد برخلاف نظر صحیح کارگروه فنی کمیسیون ماده ۵ داده شده و همچنین به حریم میراث فرهنگی نیز تجاوز آشکار شده است.

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در این رابطه توضیح می دهد : برای ما به عنوان شورا اهمیت دارد که چه ساختمانی قرار است جایگزین پلاسکو شود: بر اساس مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری، طرح جدید پلاسکو می بایست از طریق یک مسابقه عمومی تهیه شود. سال گذشته یک فراخوان عمومی ایده برگزار شد، و قرار بود بعد از مشخص شدن محدوده زمین و تدقیق سطح اشغال و تراکم و تعداد طبقات، مرحله دوم آن، به عنوان یک مسابقه معماری بر اساس آیین نامه مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی برگزار شود. اما این کار انجام نشد.

زمین معرفی شده در آن فراخوان ایده، سه قطعه زمین بود. یکی خود زمین زیربرج، دیگری زمین شمال برج و دیگری زمین شرقی برج. بحث بر سر این بود که این سه قطعه زمین، محل قرارگیری ساختمان جدید باشد. به دلایلی کار به این صورت پیش نرفت. در نهایت زمینی که باید در آن ساختمان جدید طراحی می شد، همان زمینی شد که زیر ساختمان سابق قرار دارد که حدود ۱۰۰۰ متر مساحت دارد. با توجه به مجموع شرایط الان فرصت مناسبی است که طرح نهایی، در قالب یک مسابقه معماری برگزار شود.

این کارخوشایند نیست که ابتدا فراخوان ایده منتشر کنیم و رقابتی برگزار کنیم، نزدیک به ۵۰۰ گروه با انگیزه و پشتکار وقت بگذارند و ایده های خود را در قالب ساختمان جایگزین طراحی و ارایه کنند و ۷ نفر داور چندین جلسه وقت بگذارند و آثار را داوری کنند؛ بعد وقتی زمین پروژه تغییر می کند اصل سازوکار مسابقه را که باید تداوم می یافت کنار بگذاریم. برگزاری مسابقه، مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری دارد. با این شیوه، انگیزه و اشتیاقی جامعه متخصص طراحان و معماران کاهش پیدا می کند.

از جناب آقای مهندس سعیدی کیا که در بحث حفاظت از باغهای در تملک بنیاد مستضعفان، تدبیر کردند و اعلام آمادگی کردند و پیشقدم شدند، درخواست می کنم با توجه به درایت و همچنین شناخت عمیقی که از توان جامعه تخصصی معماری دارند، شرایطی فراهم کنند تا سازوکار تهیه طرح از طریق فراخوان عمومی مخدوش نشود.

با وجود تاکید شورا به نظر نمی آید خواست مهندسان مشاور برای برگزاری مسابقه از سوی مالکان پلاسکو مورد توجه قرار گیرد . در حال حاضر تنها زمینی که قرار است در آن ساخت و ساز شود زمینی است که ساختمان قدیمی پلاسکو در آن قرار داشت و دیگر بخش شمالی و شرقی زمین در بنای جدید دیده نشده است .طراحی های اولیه نیز بر اساس همین سه قطعه زمین بود.

طرح مالک در کمیسیون ماده ۵ بررسی و تصویب شده وچند بار هم کلنگ آغاز عملیات این پروژه به زمین خورده است و به نظر نمی آید مالک بیش از این زمان را برای آغاز واقعی عملیات اجرایی از دست بدهد.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : وبگاه اسکان‌نیوز
  17:22   دوشنبه 16 مهر 1397  
 نظرات