اخبار   
 

 دست‌یابیِ مهندسان به سهم بیش‌تری از بازار ساختمان؟

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هرمزگان با اشاره به اهداف و برنامه‌های این سازمان درباره‌ی آموزش مهندسان گفت: در دوره‌ی هشتم ما برنامه‌های آموزشی را طبق نظام‌نامه‌ای جدید که برای ارتقای پایه ابلاغ شده، برای موضوع ارتقای پایه دنبال می‌کنیم ...

دست‌یابیِ مهندسان به سهم بیش‌تری از بازار ساختمان؟
■ درگیری‌ مهندسان با چگونگی ارجاع کار


رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هرمزگان با اشاره به اهداف و برنامه‌های این سازمان درباره‌ی آموزش مهندسان گفت: در دوره‌ی هشتم ما برنامه‌های آموزشی را طبق نظام‌نامه‌ای جدید که برای ارتقای پایه ابلاغ شده، برای موضوع ارتقای پایه دنبال می‌کنیم.

به گزارش «دبیرخانه دائمی چهره سال» مهدی رضایی، کاندیدای چهره سال ۹۷ در این راستا تشریح کرد: به واسطه مطرح شدن موضوعاتی ازجمله ایمنی و HSE باید شیوه‌های جدیدی را در نظر بگیریم. از آنجایی که بعضی از سرفصل‌ها تغییر کرده است، اکنون به دنبال اجرایی کردن این هستیم.
وی با اشاره به کلیات موضوعات در بخش آموزش ادامه داد: علاوه بر این، رویکرد ما صرفا متمرکز بر بخش آموزش نیست. درواقع از آنجایی که هم اکنون بخش آموزش و پژوهش توأمان در سازمان‌ها وجود دارد، ما در این حوزه در حال پیگیری موضوعاتی جدید مثل برگزاری مسابقات و نیز پرداختن به یکسری موارد جنبی مثل ترجمه بعضی از کتاب‌ها هستیم.

رضایی یادآور شد: در این راستا یک مورد را توانسته‌ایم با کمک بخشی از اعضا که اقدامات تحقیقاتی و پژوهشی انجام می‌دهند، انجام دهیم. سال گذشته یکی دو مورد نیز مسابقه برگزار کرده‌ایم و امسال هم این امر را در دستور کار داریم و فعالیت‌های خود را به سمتی برده‌ایم که آموزش‌ها صرفا در قالب آموزش تئوریک و در چارچوب تمدید و ارتقا ارائه نشود.

درگیری‌ مهندسان برای ارجاع کار

وی در عین حال با اشاره به سایر برنامه‌های این سازمان گفت: یک هدف‌گذاری کلی ما در استان، دستیابی به سهم بیشتری از بازار ساختمان است و در نظر داریم که این موضوع را از حیطه استان فراتر ببریم.

به گفته این مسئول، در حال حاضر جامعه مهندسی در بازار ساختمان صرفا به طراحی، نظارت و بخشی از اجرا می‌پردازند که البته این بخش ها هم حتی به طور کامل در اختیار جامعه مهندسی نیست. حتی درنتیجه این قضیه، داستان هایی نظیر درگیری‌ مهندسان برای ارجاع یا توزیع کار و امثال آن پیش آمده است که جو سنگینی را در فضای جامعه مهندسی حاکم کرده است.

رضایی اضافه کرد: ما به دنبال این هستیم که جامعه مهندسی بتوانند سهم بیشتری را از بازار ساخت ‌و ساز و بازار ساختمان در اختیار بگیرند، در این صورت توزیع مناسب کار و حضور مناسبتر مهندسان در بازار مسکن، این مسائل حاشیه‌ای را به حداقل می‌رساند. بنابراین تلاش می کنیم که فضا را به این سمت ببریم.

وی با تاکید بر اینکه در بازار ساختمان باید جایگاه اول را به مهندسان و جامعه مهندسی بدهیم، بیان کرد: به طور کلی این رویکرد می‌تواند هم در بخش آموزش و هم در بخش فعالیت‌های حرفه‌ای، روند سازمان‌ها و روند حرکت کل مجموعه مهندسی را تغییر دهد.

رضایی در عین حال با اعلام اینکه در استان هرمزگان استفاده از مجریان ذی صلاح را شروع کرده ایم، عنوان کرد: در استان بحث مجریان را تاحدودی پیش برده‌ایم و در نظر داریم آن را به سمت فعالیت همه رشته‌های ساختمانی در حوزه اجرا گسترش دهیم.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
کنترل انطباق فعالیت‌های مهندسی با مقررات ملی

وی همچنین درخصوص اقدامات انجام شده برای اجرای مقررات ملی گفت: ما از قبل در زمینه کنترل انطباق فعالیت‌های مهندسی با مقررات ملی، فعالیت‌ کرده ایم و کنترل نظارت و کنترل‌ اجرا، فعالیت‌هایی است که در این خصوص انجام گرفته است.

رضایی با بیان اینکه در حال حاضر فعالیت‌های آموزشی و فعالیت‌های مربوط به پژوهش، گام جدیدی در این حوزه است، ادامه داد: وقتی فعالیتی را به صورت مسابقه برگزار می ‌کنیم، این مسابقه یک نوع آموزش عملی در حوزه محسوب می‌شود. به طور مثال درجریان برگزاری مسابقه آجرچینی در دوره گذشته، ضوابطی که برتری گروه‌های شرکت‌کننده را نسبت به بقیه گروه‌ها نشان می‌داد، ضوابطی برگرفته از دیتیل‌های اجرایی سازمان مدیریت یا مقررات ملی ساختمان بود که نویدبخش اجرای کامل مقررات ملی بود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هرمزگان خاطرنشان کرد: این ضوابط اگرچه به عنوان امتیازبندی مسابقه مطرح می‌شود، اما در نوع خود آموزش تخصصی برای مهندسان را به دنبال دارد.

شایان ذکر است، برای ششمین دوره پیاپی انتخابات چهره سال ۹۷ راه و ساختمان کشور برای گزینش مدیران و پروژه‎های برتر در پنج گروه سازمان‌های نظام‌مهندسی، شهرداران، شهرداران ۲۲ گانه تهران و پروژه‌های شاخص بازآفرینی شهری ایران و بخش خصوصی برگزار می‎شود. برای دریافت آخرین خبرها از جشنواره چهره سال ۹۷ به سایت topsamair.ir مراجعه نمایید.

  منبع : وبگاه صما
  09:54   دوشنبه 6 اسفند 1397  
 نظرات