اخبار   
 

 «مهندسان نقش مهمی در تعالی و پیشرفت کشور دارند»

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: جامعه‌ی بزرگ مهندسی به‌عنوان یک بازوی تخصصی، امروز در گوشه‌گوشه‌ی کشور پهناور ایران برای عمران و آبادانی میهن عزیزمان از هیچ تلاش و کوششی دریغ ننموده است. ابراهیم مهرجو قانون نظام مهندسی ساختمان را از مترقی‌ترین قوانین کشور دانست و تصریح کرد: در این قانون به شکل کاملا تخصصی به مسائل ساخت‌وساز توجه شده و این قانون را زبده‌ترین و بهترین اندیشمندان در حوزه‌های گوناگون مهندسی تدوین کرده‌اند ...

«مهندسان نقش مهمی در تعالی و پیشرفت کشور دارند»

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: جامعه‌ی بزرگ مهندسی به‌عنوان یک بازوی تخصصی، امروز در گوشه‌گوشه‌ی کشور پهناور ایران برای عمران و آبادانی میهن عزیزمان از هیچ تلاش و کوششی دریغ ننموده است. ابراهیم مهرجو با تبریک فرارسیدن سال نو و آغاز بهار طبیعیت به همه‌ی ایرانیان، افزود: طراحی و ساخت پروژه‌های عظیم در زمینه‌ی سدسازی، پل‌سازی، بزرگراه‌ها و ساختمان‌ها محصول اندیشه‌ی بلند مهندسان است. او قانون نظام مهندسی ساختمان را از مترقی‌ترین قوانین کشور دانست و تصریح کرد: در این قانون به شکل کاملا تخصصی به مسائل ساخت‌وساز توجه شده و این قانون را زبده‌ترین و بهترین اندیشمندان در حوزه‌های گوناگون مهندسی تدوین کرده‌اند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد تخریب جامعه بزرگ مهندسی توسط افرادی ناآگاه و نا آشنا به مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان را اقدامی ناپسند عنوان و اظهار کرد: قوانین و مقررات حاکم بر سازمان نظام مهندسی به شکل کاملا تخصصی است که هیأت مدیره آن در اقصی نقاط کشور توسط همین مهندسان و با نظارت وزارت راه و شهرسازی انتخاب می شوند و رئیس سازمان مرکزی آن را با انتخاب اعضا و حکم رئیس جمهور انتخاب می شود.

مهرجو با اشاره به اینکه برخی فقط ظاهر کار را می بینید و به علم مهندسی آشنایی در حد ابتدایی ترین موضوع را هم ندارند تاکید کرد: مهندسان سال ها در علوم مختلف فنی تحصیل کرده اند و با ادبیات علم ریاضی و هندسه پا به عرصه‌ اجرا و طراحی گذاشته اند و زیبنده نیست به خاطر پرداخت هزینه قانونی خدمات مهندسی شان و جایگاه تخصصی آنان را زیر سوال ببریم وی ادامه داد: کسانی که پروانه فعالیت دارند از چرخه بزرگ آزمون نظام مهندسی که بسیار تخصصی و علمی برگزار می شود عبور می کنند و در قانون نیز در هنگام فعالیت در رشته های مختلف بر عملکرد آن ها نظارت می شود.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اگر در نقشه های ساختمانی و پروژه های متعدد عمرانی ضوابط و مقررات ملی ساختمان رعایت نشود علاوه بر هدر رفت سرمایه های مادی شاهد تلفات انسانی جبران ناپذیری در جامعه در هنگام وقوع زلزله و بلایای طبیعی هستیم.

مهرجو با رد موضوع مهر فروشی در بین مهندسان هم استانی تصریح کرد: در قانون نظام مهندسی نیز به صراحت آمده است که اگر مهندسی تخلفی در حوزه ساخت ساز داشته و مالکان نیز گزارش دهند به شورای انتظامی معرفی و با آن برخورد قانونی خواهد شد. وی اظهار کرد: مهر نظام مهندسی همانند مهر پزشکان که برای بیماران نسخه می نویسند از ارزش و جایگاه بالایی برخوردار است که شایسته نیست متخصصان مهندسی را برای اینکه منافع ما تامین نشده زیر سوال ببریم، ضمن اینکه اگر موردی هم در خارج از چهارچوب قوانین باشد باید از طریق فرآیند قانونی پیگیری و در صورت اثبات بر زبان‌ جاری شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد به مطلب منتشره در یکی از پایگاه های خبری نسبت به جامعه مهندسی واکنش نشان داد و تاکید کرد: اگر مطلبی را با قلم و بیان برای آگاهی بخشی به جامعه منتشر می کنیم ابعاد حقوقی و اجتماعی آن را در نظر بگیریم تا حیثیت و شخصیت حقیقی و حقوقی سایر افراد جامعه خدشه دار نشود.
مهرجو در همین زمینه بیان کرد: تعرفه نظام مهندسی را نیز مانند تعرفه پزشگان، قانون مشخص کرده و باید هر شهروندی که پا در حوزه ساخت ساز می نماید این فرآیند قانونی را طی نماید. وی تصریح کرد: اگر ساخت سازهای ما در زلزله آسیب می بیند و سرمایه های ما هدر می رود به دلیل عدم توجه مالکان به توصیه های نظام مهندسی است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و و بویراحمد با بیان اینکه هر جا که مردم‌ اصول طراحی و معماری را رعایت نموده اند کمترین آسیب و خسارت ها را دیده ایم اظهار کرد: جایگاه و نقش مهندسین در پیشرفت، سازندگی، خودکفایی و امنیت این مرز و بوم بر کسی پوشیده نیست که امیدوارم با مطالعه قوانین حاکم بر نظام مهندسی و فرهنگسازی و استفاده‌ از نظر متخصصان حوزه ساخت ساز شاهد استحکام سازه های ساختمانی در کشور باشیم.
مهرجو تاکید کرد: امروز پیشرفت های چشمگیر و عظیم ایران اسلامی درحوزه فنی و مهندسی محصول فکر مهندسان خوشنام ایران زمین است که با باور و شعار ما می توانیم نمونه زیبایی از خلاقیت و معماری ایرانی اسلامی را به عنوان یک الگو معرفی نموده اند.

به گزارش ایسنا، وی در پایان سخنانشان توجه به علم مهندسی در ساخت سازها را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: مهندسان در احیای معماری ایرانی اسلامی، هویت بخشی شهری، نوسازی بافت های فرسوده شهری و روستایی، بهبود کیفیت ساخت و ساز و ایمن سازی در برابر زلزله و سایر بلایای طبیعی در جامعه تلاش های وافری دارند که باید آن ها را قدر بدانیم و به جای تخریب آن ها به اصول و مقررات ملی ساختمان برای استحکام بناها بیش از پیش پایبند باشیم.


  منبع : خبرگزاری ایسنا
  17:31   سه شنبه 3 فروردین 1400  
 نظرات