اخبار   
 

 «نظام مهندسی نیازمند کمک نهادهای متولی برای اجرای مقررات ملی است»

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس، اجرای مقررات ملی ساختمان را نخستین گام برای ساختِ ساختمان‌های ایمن و مقرون‌به‌صرفه از نظر اقتصادی دانست. مرتضی سیف ‌زاده با بیان این مطلب تاکید کرد: در این بخش، از مسئولان نهادهای ذی‌ربط انتظار می‌رود که برای پیاده‌سازی مباحث مقررات ملی ساختمان در ساخت‌وسازها با سازمان نظام مهندسی ساختمان همکاری کنند ...

«نظام مهندسی نیازمند کمک نهادهای متولی برای اجرای مقررات ملی است»
■ پیامدهای غفلت از ضوابط ساختمانی، دامن‌گیر بهره‌برداران می‌شود


رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس، اجرای مقررات ملی ساختمان را نخستین گام برای ساختِ ساختمان‌های ایمن و مقرون‌به‌صرفه از نظر اقتصادی دانست. مرتضی سیف ‌زاده با بیان این مطلب تاکید کرد: در این بخش، از مسئولان نهادهای ذی‌ربط انتظار می‌رود که برای پیاده‌سازی مباحث مقررات ملی ساختمان در ساخت‌وسازها با سازمان نظام مهندسی ساختمان همکاری کنند. وی با انتقاد از اینکه برخی تصور می کنند که صرف هزینه برای خدمات مهندسی یک اقدام بیهوده است، تاکید کرد: نباید چنین تصور شود که صرف هزینه برای دریافت خدمات مهندسی، بی فایده است.

سیف ‌زاده ادامه داد: درواقع مردم باید به این باور برسند که پرداخت هزینه به ازای دریافت خدمات مهندسی، یک سرمایه گذاری طولانی مدت است. وی تاکید کرد: مردم و بهره برداران برای اینکه بتوانند ساختمان های خود را در برابر حوادث طبیعی و دیگر حوادث ایمن کنند، باید برای خدمات مهندسی هزینه صرف کنند و نباید از اجرای ضوابط ساخت و ساز در ساختمان ها غفلت شود. سیف زاده با انتقاد از اینکه در برخی از موارد به غلط تصور می شود که اجرا نکردن ضوابط ساختمانی به لحاظ کاهش هزینه های ساخت و ساز، صرفه و توجیه اقتصادی به همراه دارد، تشریح کرد: به طور نمونه برخی افراد با کاهش مصرف برخی مصالح ساختمانی نظیر میلگرد یا تیرآهن و یا بتن، سعی در کاهش هزینه های پروژه خود دارند؛ این در حالی است که مسائل و تبعات ناشی از این کوتاهی در درازمدت دامن گیر آنها خواهد شد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس اظهار کرد: در این صورت حجم خسارات و لطمات وارد شده بسیار بیشتر از آن هزینه ناچیزی خواهد بود که بابت دریافت خدمات مهندسی به مهندسان می پردازند تا این مهندسان طراحی، نظارت و اجرای ساختمان ها را برعهده بگیرند. این مسئول خواستار کمک نهادهای متولی برای اجرای مقررات ملی ساختمان شد و با بیان اینکه درصورت وقوع زلزله در استان فارس، مناطق مسکونی و همچنین مناطق روستایی و دورافتاده لطمات زیادی از این بابت خواهند خورد، افزود: مگر اینکه با رعایت مقررات ملی ساختمان، خانه های ایمن و مقاوم در برابر زلزله ساخته شود.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

سیف زاده همچنین با اشاره به خطرات احتمالی ناشی از وقوع آتش سوزی های بزرگ یادآور شد: در این بخش نیز اجرای ضوابط مقررات ملی ساختمان در رابطه با نصب هشداردهنده ها، سنسورهای حرارتی و دودی و نیز سیستم اعلام و اطفای حریق، موجب می شود که حداقل خسارت ها و تلفات جانی را در حوادث آتش سوزی شاهد باشیم. وی در ادامه افزود: در این راستا ما به تمامی مسئولان تاکید کرده ایم که مهمترین اقدام آنها برای ساخت خانه های ایمن و بهداشتی و دارای صرفه اقتصادی برای بهره برداران، کمک به سازمان نظام مهندسی در جهت رعایت مقررات ملی ساختمان است. سیف زاده تاکید کرد: اگر نهادهای ذیربط به اجرای مقررت ملی ساختمان کمک کنند، سازمان نظام مهندسی می تواند خدمات شایسته ای را در این زمینه ارائه دهد.

سیف زاده همچنین با اشاره به نقش کلیدی مهندسان رشته های مختلف در تامین ایمنی و ایمن سازی ساختمان ها گفت: مهندسان شاغل در چهار رشته عمران، معماری، برق و مکانیک می توانند در راستای احداث ساختمان های ایمن و باکیفیت برای بهره برداران ایفای نقش کنند. رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس با اشاره به نقش مهندسان رشته های شهرسازی، نقشه برداری و ترافیک در ساخت و سازها یادآور شد: در عین حال مهندسان سه رشته شهرسازی، نقشه برداری و ترافیک می توانند در زمینه توجه به مسائل پیرامونی و محیطی به خوبی ایفای نقش کنند.

  منبع : وبگاه صما
  13:44   دوشنبه 30 دی 1398  
 نظرات