اخبار   
 

 تأکید بر رعایت اخلاق حرفه‌ای مهندسی

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تشکیل دبیرخانه‌ی اخلاق حرفه‌ای مهندسی در استان قم پس از برگزرای نخستین همایش ملی اخلاق مهندسی در صنعت ساختمان، تأکید کرد: مهندسان عمل‌کننده‌ی واقعی به اخلاق حرفه‌ای مهندسی باشند ...

تأکید بر رعایت اخلاق حرفه‌ای مهندسی
■ دانشگاه، مروج اخلاق حرفه‌ای مهندسی کشور
■ توجه جدی به لایحه‌ی اصلاح قانون نظام‌مهندسی ساختمان


معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تشکیل دبیرخانه‌ی اخلاق حرفه‌ای مهندسی در استان قم پس از برگزرای نخستین همایش ملی اخلاق مهندسی در صنعت ساختمان، تأکید کرد: مهندسان عمل‌کننده‌ی واقعی به اخلاق حرفه‌ای مهندسی باشند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پس از برگزاری نخستین همایش‌ملی اخلاق مهندسی در صنعت‌ساختمان، اولین جلسه راهبردی اخلاق‌حرفه‌ای مهندسی با حضور مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، مدیران کل دفاتر توسعه مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان، مقومی رئیس سازمان نظام مهندسی استان قم، دیزانی از صاحبنظران عرصه مهندسی ساختمان کشور و استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر، طائبی استادیار دانشگاه دلف هلند، اسدی رئیس اداره نظام مهندسی اداره کل راه و شهرسازی استان قم و کارشناسان دفاتر حوزه معاونت مسکن و ساختمان به منظور تدوین برنامه‌ها و راهبردهای ادامه فعالیت دبیرخانه دائمی، تشکیل شد.

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان در نشست فوق، با اشاره به این مطلب که دبیرخانه دائمی اخلاق حرفه‌ای مهندسی ساختمان پس از برگزاری نخستین همایش ملی اخلاق‌مهندسی در استان قم تشکیل شده است، گفت: دو سال پیش که موضوع اخلاق حرفه‌ای مهندسی طرح و به دنبال آن بحث تضاد منافع مطرح شد، پیچیدگی‌های فراوانی را بهئ همراه داشت و همین امر تا اسیتضاح وزیر راه و شهرسازی نیز پیش رفت.

معاون مسکن و ساخنمان وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود: خوشبختانه در این رابطه وزارتخانه عقب‌نشینی نکرد و کار را به نحو مطلوبی پیش برد که در نهایت حاصل آن نظام‌نامه اخلاق حرفه‌ای مهندسی ساختمان است و مصوبه هیات دولت را نیز در این رابطه، گرفت.

همچنین مظاهریان تشکیل دبیرخانه دائمی اخلاق حرفه‌ای مهندسی را حائزاهمیت دانست و گفت: انتخاب استان قم برای برعهده گرفتن مسئولیت دبیرخانه‌ دائمی اخلاق‌حرفه‌ای مهندسی انتخابی مناسب بود.

وی ارائه پیشنهادات مختلف به دبیرخانه دائمی اخلاق حرفه‌ای مهندسی و تهیه مدل برای ادامه فعالیت را از دستورکارهای آتی دبیرخانه برشمرد و افزود: ارائه پیشنهادات پژوهشی به دبیرخانه و فعال‌کردن بخش پژوهش در آن باید در دستورکار جدی قرار بگیرد. در عین‌حال، پرداختن به مباحث آموزشی نیز حائز اهمیت است و باید تدابیری اتخاذ شود تا مدیران در سطوح مختلف مهندسی، نظام‌نامه اخلاق حرفه‌ای مهندسی را مطالعه کنند.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.

معاون وزیر مسکن و ساختمان راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تاکنون در بحث آموزش مهندسی و اخلاق حرفه‌ای، اقدامات مناسبی نیز صورت گرفته بر تداوم و تقویت آنها بار دیگر تاکید کرد و گفت: باید در بعد عملیاتی تلاش کنیم تا همگام با پژوهش و آموزش، راهکارهایی را طراحی و برنامه‌ریزی کنیم تا مهندسان در عمل بتوانند منصف به رعایت اخلاق حرفه‌ای مهندسی باشند.

وی در ادامه تاکید کرد: به نظر می رسد در برگزاری دوره‌های آموزشی باید با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مذاکره و مکاتبه لازم صورت بگیرد کد درسی برای نظام‌نامه اخلاق حرفه‌ای در نظر گرفت تا بتوانند در دستور کار دانشگاه قرار بگیرد و چگونگی آموزش مدیران نیازمند تعریف است و نباید تنها به توصیه اخلاقی در این مورد بسنده کنیم.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این مطلب که در تکمیل منابع اخلاق حرفه ای مهندسی ، گام‌های بزرگی در کشور طی دو سال گذشته برداشته شده است گفت: در گذشته منابع محدود بودند و در حال حاضر از بعد تعداد منابع، خوشبختانه از محدودیت‌ها عبور کرده‌ایم.

همچنین مظاهریان تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا از آموخته‌ها و تجارب بین‌المللی در اخلاق حرفه‌ای مهندسی بهره کافی را ببریم و فرآیندی مناسب برای تبادل اطلاعات و تجربیات آن در دستورکار قرار دهیم.

وی در ادامه گفت : اعتقاد دارم دانشگاه‌ها باید به سمت استقلال مالی حرکت کنند. قاعدتا وزارت راه و شهرسازی باید متقاضی اجرای طرح‌های پژوهشی مناسب باشدو این وزارتخانه مانند صنعت برای دانشگاه است .

این مقام‌مسئول در وزارت راه و شهرسازی ترجمه کتب و متون تخصصی و برگزاری نشست‌های تخصصی مهندسی را از دیگر برنامه‌های پیش‌روی دبیرخانه برشمرد و اظهار داشت:باید لایحه اصلاح قانون نظام‌مهندسی‌ساختمان موردتوجه جدی قرار گیرد و در دبیرخانه نیز به این موضوع پرداخته شود که پیشنهاد دولت برای اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان چیست؟

در پایان مظاهریان اظهار داشت:باید گروه تخصصی اخلاق حرفه‌ای مهندسی، بررسی‌های همه‌جانبه‌ای را از اصلاحیه قانون نظام مهندسی ساختمان داشته باشد و نتایج را نیز اعلام شود.

  منبع : وزارت راه و شهرسازی
  06:30   دوشنبه 11 دی 1396  
 نظرات