اخبار   
 

 برگزاری هشتمین دوره‌ی انتخابات نظام مهندسی بدون حضور کارمندان

هفته‌ی گذشته نظام‌نامه‌ی انتخابات سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان از سوی معاونت مسکن و ساختمانِ وزارت راه و شهرسازی ابلاغ و تصدیِ همزمانِ کارکنان دستگاه‌های نظارتی و اجراییِ مرتبط با موضوع قانون، با هدف رفع تعارض منافع و تسهیل رقابت سالم و اجتناب از اختلال در انجام وظایف، غیرمجاز اعلام شد ...

برگزاری هشتمین دوره‌ی انتخابات نظام‌مهندسی بدون حضور کارمندان
■ شرایط کاندیداتوری مجاز + ابلاغیه


هفته‌ی گذشته نظام‌نامه‌ی انتخابات سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان از سوی معاونت مسکن و ساختمانِ وزارت راه و شهرسازی ابلاغ و تصدیِ همزمانِ کارکنان دستگاه‌های نظارتی و اجراییِ مرتبط با موضوع قانون، با هدف رفع تعارض منافع و تسهیل رقابت سالم و اجتناب از اختلال در انجام وظایف، غیرمجاز اعلام شد.

برگزاری هفت دوره انتخابات هیئت‌ مدیره‌های سازمان‌های نظام‌ مهندسی ساختمان در کشور تجربه گران‌سنگی است که پیش روی جامعه مهندسی کشور قرار دارد.

این انتخابات در واقع تبلور اراده مهندسان کشور در تشکیل پارلمان تخصصی به‌منظور پیشبرد امور صنفی و حرفه‌ای خود بوده و هر سه سال یک‌بار نگاه‌ها را به چگونگی انتخاب اعضای هیئت‌مدیره‌های استانی این سازمان جلب می‌کند.

به گزارش «صما» دوره قبلی انتخابات به شکل الکترونیکی برگزار شد که البته در سه استان به دلیل مشکلات فنی ایجاد شده یک هفته به تعویق افتاد.

ابلاغ نظام‌نامه انتخابات از سوی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در واقع سوت آغاز هشتمین دوره انتخابات هیئت‌مدیره‌های سازمان استان‌ها را به صدا در آورد و شرایط کاندیداتوری و نحوه برگزاری رسما اعلام شد.

هفته گذشته نظامنامه انتخابات سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان توسط معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ابلاغ و تصدی هم‌زمان کارکنان دستگاه‌های نظارتی و اجرایی مرتبط با موضوع قانون با هدف رفع تعارض منافع و تسهیل رقابت سالم و اجتناب از اختلال در انجام وظایف، غیرمجاز اعلام شد.

حال کارکنان کدام دستگاه‌ها، شرکت‌ها و نهادها مطابق این ماده، مجاز به عضویت در هیئت‌مدیره سازمان استان نیستند؟

■ ستاد وزارت راه و شهرسازی، ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها، سازمان ملی زمین و مسکن، سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات دولتی و عمومی، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، شرکت عمران شهرهای جدید، شرکت بازآفرینی شهری.

■ ستاد وزارت کشور، استانداری، فرمانداری، بخشداری، دهیاری، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور.

■ مهندسی آب و فاضلاب کشور، شرکت‌های برق منطقه‌ای، شرکت‌های توزیع نیروی برق، شرکت‌های آب منطقه‌ای، شرکت‌های آب و فاضلاب شهری، شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی.

■ شرکت ملی گاز اعم از کشوری و استانی

■ سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور، ادارات ستادی و استانی.

■ سازمان برنامه‌وبودجه کشور، ادارات ستادی و استانی.

■ سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور و سازمان‌های نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان‌ها

■ شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور

■ تشکیلات مرکزی و مناطق شهرداری کلیه سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری، چنانچه بیش از ۵۰ درصد سهام آن متعلق به شهرداری باشد.

■ تشکیلات مرکزی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ادارات کل آن در استان‌ها و شرکت‌های تابعه آن.

■ شوراهای شهر و روستا شامل اعضای اصلی و کارکنان.

■ تشکیلات مرکزی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی و سازمان‌های مناطق آزاد تجاری، صنعتی و سازمان‌های مسئول مناطق ویژه اقتصادی.

■ تشکیلات مرکزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های شهرک صنعتی استان‌ها.

■ اعضای شورای انتظامی، بازرسان، مشاوران و کارکنان سازمان و سازمان‌های استان‌ها، روسا، هیئت‌رئیسه و کارکنان دفاتر نمایندگی سازمان‌های استان‌ها.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

کاندیداتوری به شرط زیر مجاز است:

اشخاص فوق‌المذکور در صورت کاندیداتوری باید از دستگاه مربوطه استعفا داده و نامه پذیرش آن توسط مقام ذی‌ربط دستگاه مربوط را به هیئت اجرایی تسلیم کنند.

مامور به دیگر دستگاه‌ها و مرخصی -اعم از با حقوق و مزایا یا بدون حقوق- در حکم استعفا نبوده و نمی‌تواند امکان کاندیداتوری در انتخابات هیئت‌مدیره استان را برای شخص فراهم کند.

درصورتی‌که اطلاعات مستند در خصوص ارائه مدارک غیرواقعی یا اظهار اطلاعات خلاف واقع موارد مذکور در این نظام‌نامه به هیئت اجرایی برسد، باید بلافاصله مراتب را به دستگاه نظارت استان اعلام و دستگاه نظارت استان مراتب تخلف را به شورای انتظامی استان اعلام نماید. شورای انتظامی استان موظف است به استناد ماده ۸۹ آیین‌نامه، خارج از نوبت و حداکثر ظرف یک ماه رسیدگی و رأی خود را متناسب با تخلف اعلامی صادر و ابلاغ کند.

چنانچه موضوع در شورای انتظامی هم‌عرض استان مطرح شود، این شورا نیز به همان نحو عمل خواهد کرد. درصورتی‌که شورای انتظامی استان یا شورای هم‌عرض استان در این خصوص به وظایف خود عمل نکند، تخلف نموده و مورد پیگرد قرار خواهد گرفت.

در صورت تقاضای تجدیدنظر از رأی شورای استان یا شورای هم‌عرض استان، شورای انتظامی کشور موظف است خارج از نوبت و حداکثر ظرف یک ماه رأی قطعی را صادر و ابلاغ کند. در این شکایات رئیس دستگاه نظارت استان به‌عنوان اعلام‌کننده مطرح بوده و در صورت متناسب نبودن رأی در مرجع بدوی، مدیرکل وقت راه و شهرسازی استان موظف است در مهلت مقرر تقاضای تجدیدنظر کند.

نسخه‌ی پی‌دی‌افِ این نظام‌نامه را می‌توانید از این‌جا دانلود کنید.

  منبع : وبگاه صما
  09:36   یکشنبه 27 خرداد 1397  
 نظرات