اخبار   
 

 بی‌نظمی در ساختمان‌سازی از زمان تصویب قانون نظام مهندسی

مدیر کل راه و شهرسازی استان البرز گفت: از زمان تصویب قانون نظام مهندسی تا به امروز، کنترل ساخت‌وسازها در اختیار شهرداری نبوده و ساخت‌وسازها از هیچ‌گونه نظم و نسق درست و اصولی برخوردار نبوده است ...

بی‌نظمی در ساختمان‌سازی از زمان تصویب قانون نظام مهندسی

مدیر کل راه و شهرسازی استان البرز گفت: از زمان تصویب قانون نظام مهندسی تا به امروز، کنترل ساخت‌وسازها در اختیار شهرداری نبوده و ساخت‌وسازها از هیچ‌گونه نظم و نسق درست و اصولی برخوردار نبوده است.

تقی رضایی در گفت و گو با «صما» با بیان اینکه وظیفه مهندسان نظارت بر ساخت است، ادامه داد: در کشور تنها نهادی که اهرم قانونی برای کنترل و بازرسی ساختمان ها را در اختیار دارد، شهرداری است.
وی در این رابطه تشریح کرد: شهرداری با استفاده از اهرم قانونی که در اختیار دارد، درصورت مشاهده ساخت و ساز غیرمجاز و یا یک تخلف ساختمانی، هر لحظه که اراده کند می تواند با یک برخورد قهری و بدون اجازه محاکم و دستگاه قضایی، آن ساختمان را متوقف و پلمپ کند.

این مسئول با بیان اینکه وقتی که یک مهندس ناظر، تخلفی را در ساختمان مشاهده می کند، آن را به مرجع صدور پروانه گزارش می دهد ادامه داد: وقتی گزارش این تخلف به مرجع صدور پروانه گزارش داده می شود، به طور قطع شهرداری باید در اینجا وارد عمل شود و آن ساختمان را متوقف کند.

جراحی نظام مهندسی

رضایی با بیان اینکه تاکنون به این صورت انجام نشده است، اقدامات آخوندی در زمینه اصلاح ساختار سازمان نظام مهندسی را مثبت ارزیابی کرد و افزود: بر اساس تصمیمات صحیح وزیر راه و شهرسازی در حوزه جراحی نظام مهندسی، قرار شده که وظیفه کنترل و بازرسی به شهرداری ها واگذار شود و به یقین تنها نهادی که می تواند تخلفات ساختمانی را الساعه متوقف کند، شهرداری است.

وی با اعلام اینکه در استان البرز شهرداری از اجرای این ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی استقبال کرده است، اظهار داشت: خوشبختانه شهرداری کلان شهر کرج برای اجرای این موضوع با ما به تفاهم رسیده و قرار است این شیوه نامه وزیر راه و شهرسازی عملیاتی شود که می تواند به عنوان الگوی خوبی برای شهرداری سایر شهرها ملاک عمل قرار بگیرد.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
اشتغال‌زایی برای مهندسان تازه‌کار و بی‌کار


رضایی در عین حال با اشاره به ایجاد شرکت های کنترل و بازرسی در شهرهای کوچک گفت: ممکن است در برخی از شهرهای کوچک شهرداری ها از توان کافی برای امر کنترل و بازرسی برخوردار نباشند که در این صورت باید به شرکت های کنترل و بازرسی از سوی وزارت راه و شهرسازی صلاحیت اعطا شود تا بتوانند این کنترل ها را انجام دهند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان البرز یادآور شد: در چنین شرایطی ضمن اینکه کنترل ساخت و سازها توسط شرکت های ذی صلاح و دارای مجوز انجام می گیرد، نکته دیگر آن است که از این طریق برای مهندسان تازه کار و فاقد شغل، اشتغال زایی ایجاد می شود که در شرایط فعلی بیکاری مهندسان مزیت بسیار مهمی است.

وی با بیان اینکه مهندسان می توانند در این شرکت های کنترل و بازرسی مشغول به کار شوند و بر ساختمان ها نظارت می کنند، تاکید کرد: درواقع اگر این انتقاد وارد است که توان شهرداری ها در شهرهای کوچک برای کنترل بر ساختمان ها محدود است، اما برای جبران این نقص، قانونگذار پیش بینی کرده که شرکت های کنترل و بازرسی شکل بگیرد.

  منبع : وبگاه صما
  12:06   شنبه 27 مرداد 1397  
 نظرات