اخبار   
 

 بحران در چگونگی آموزش مهندسان

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تأکید بر این که فعالیت سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در سراسر کشور نباید محدود به ارائه‌ی خدمات مهندسی باشد، افزود: فعالیت این سازمان باید با مدیریتِ دانش همراه باشد. طاهره نصر همچنین گفت: برای کیفی کردنِ خدمات مهندسی در صنعت ساختمان کشور، باید دانش فنی ـ مهندسی را افزایش داد، که در این راستا، تعامل علمی با مراکز علمی و پژوهشی بسیار مهم است ...

بحران در چگونگی آموزش مهندسان
■ خدمات مهندسی باید با مدیریتِ دانش همراه باشد


عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تأکید بر این که فعالیت سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در سراسر کشور نباید محدود به ارائه‌ی خدمات مهندسی باشد، افزود: فعالیت این سازمان باید با مدیریتِ دانش همراه باشد. طاهره نصر همچنین گفت: برای کیفی کردنِ خدمات مهندسی در صنعت ساختمان کشور، باید دانش فنی ـ مهندسی را افزایش داد، که در این راستا، تعامل علمی با مراکز علمی و پژوهشی بسیار مهم است.

این مسئول سازمانی با ابراز تاسف از اینکه امروز نحوه آموزش مهندسان دچار بحران است، عنوان کرد: بر همین اساس، ارتقای دانش فنی و مهندسی، ارتباط با مراکز آموزشی داخلی و مراکز تحقیقات بین ‌المللی، نیاز اصلی دهه سوم فعالیت سازمان نظام مهندسی است که باید به طور جدی مد نظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: باید به مهندسان جوان آموخت مهندسی علاوه بر اینکه هنر است، بلکه تفکر درست اجرا کردن نیز است. به بیان دیگر مهندسی ساخت و ساز باید آسایش را برای مخاطبان خود به همراه داشته باشد.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی با بیان اینکه فعالیت این سازمان باید با مدیریت دانش همراه باشد تاکید کرد: فعالیت سازمان های نظام مهندسی ساختمان در سراسر ایران نباید محدود به ارائه خدمات مهندسی باشد.

نصر با انتقاد از اینکه در بسیاری از دانشکده‌ها در امر آموزش بسیاری از دانشجویان، فقط مفاهیم تئوریک مد نظر قرار گرفته است اظهار داشت: فارغ التحصیلان این تفکر، همان افرادی هستند که با ورود به حرفه مهندسی هم ناتوان عمل می‌کنند.

وی همچنین بیان کرد: تحقیقات ارائه شده در سال‌های اخیر در باب معماری و ساخت و ساز کشور حاکی از آن است که اغلب اندیشمندان این عرصه ضمن بیان ارزش‌ها و ویژگی‌های معماری و ساخت و ساز سنتی، بر هویت از دست رفته ساختمان‌های امروزی تأسف خورده‌اند. این در حالی است که امروزه ارتقای کیفیت ساخت و سازها مورد تأکید جدی فعالان و صاحب نظران این حوزه است.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.

رئیس گروه تخصصی معماری شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان در عین حال با بیان اینکه اجداد ما در ساخت و ساز، توجه به بستر، اقلیم و حتی عقاید و باورها را لزوم کار خود قرار داده بودند افزود: هرچند که ساختمان‌ سازی در آن زمان امری مقدس بوده، اما امروز این مفهوم تغییر یافته است.

عضو هیأت علمی دانشگاه در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت ضرورت تدوین مقررات جدید برای فن آوری‌های نوین تصریح کرد: با گذشت نزدیک به سه دهه از تدوین آیین‌نامه ۲۸۰۰ زلزله، هنوز در سطح کشور شاهد ساخت و سازهایی هستیم که با وقوع زلزله‌ای نه چندان بزرگ تخریب می‌شود.

وی توجه به آیین نامه ‌های به روز و نیز ورود تکنولوژی‌های جدید ساخت و ساز را امری ضروری و مهم دانست و تاکید کرد: توجه به چگونگی طراحی در بافت ‌های زلزله‌خیز در دروس طراحی معماری برای رشته‌های مهندسی معماری و شهرسازی نیز اهمیت زیادی دارد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان خاطرنشان ساخت: همچنین پرداختن به این مهم در بافت ‌های شهری، روستایی و نیز در بافت‌ های تاریخی و فرسوده امری قابل توجه است.

  منبع : وبگاه صما
  17:54   چهارشنبه 15 شهریور 1396  
 نظرات