اخبار   
 

 «مجریان صلاحیت‌دار، طفیلی کارفرمانماها هستند»

رییسان سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‎ها با تأکید بر این که شورای مرکزی باید رویه‌ای یکپارچه را برای حضور مجریانِ ذی‎صلاح در استان‌های گوناگون ایجاد کند، خواستار اجرای فراگیر و واقعیِ مجریان ذی‌صلاح در همه‌ی گروه‌های ساختمانی و در سراسر کشور شدند ...

«مجریان صلاحیت‌دار، طفیلی کارفرمانماها هستند»
■ ضرورت یکپارچه‌سازی خدمات مجریِ ذی‌صلاح در استان‎ها


رییسان سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‎ها با تأکید بر این که شورای مرکزی باید رویه‌ای یکپارچه را برای حضور مجریانِ ذی‎صلاح در استان‌های گوناگون ایجاد کند، خواستار اجرای فراگیر و واقعیِ مجریان ذی‌صلاح در همه‌ی گروه‌های ساختمانی و در سراسر کشور شدند.

مجری ذی‌‌صلاح، پاشنه‌ی آشیل‌ سازمان‌ نظام مهندسی

در همین رابطه رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ایلام با اشاره به اینکه مجریان ذی‌ صلاح یکی از پاشنه آشیل‌های سازمان‌های نظام مهندسی است، گفت: در صنعت ساخت و ساز یکی از بخش‌های اساسی که باید اجرای آن بسیار مورد توجه جدی قرار بگیرد، بحث مجریان ذی‌ صلاح است.

آیت‌الله رستمی در گفت و گو «صما» ادامه داد: در بستر اجرای قانون هم تاکیداتی در کیفیت ارائه خدمات وجود دارد و هم اینکه یکی از بخش‌های مهم سازمان نظام مهندسی که همیشه مورد نقد قرار می‌گیرد، بحث مجریان ذی‌ صلاح است.

تأسیس انجمن صنفی مجریان ذی‌‌صلاح

وی با بیان اینکه در حال حاضر در استان ایلام مجریان ذی‌ صلاح یک انجمن صنفی را تاسیس کرده‌اند و مجوز فعالیت آن را گرفته‌اند، گفت: در این استان مجریان ذی‌ صلاح به شکل جمعی در ارتباط با کیفیت ‌بخشیدن به خدمات خود کار می‌کنند و ما نیز با آنها همراهی و همکاری می کنیم.

رستمی با تاکید بر اینکه طبق قانون، وجود مجریان ذی صلاح باید برای همه ساختمان ‌ها الزامی شود، افزود: همانطور که در قانون هم به آن اشاره شده، اجرای مجریان ذی صلاح الزامی است. البته در این بستر باید از ظرفیت سازمان نظام کاردانی و تشکل‌های حرفه‌ای دیگری که در صنعت ساختمان وجود دارد، در قالب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان استفاده شود.

وی به کارگیری مجریان ذی صلاح در صنعت ساختمان را یک امر اساسی دانست و افزود: ما هم در استان ایلام در این زمینه برنامه‌ریزی زیادی کرده و دفتر مجریان را تشکیل داده‌ایم تا از این طریق و در جهت تقویت اهرم نظارتی خود بر حضور مجریان در محل پروژه‌ها و کیفیت‌بخشی آنها به اجرای ساختمان، قدم‌هایی را برداریم.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
شورای مرکزی رویه‌ی یکپارچه‌ای را برای حضور مجریان ذی‎صلاح ایجاد کند

وی همچنین درخصوص نقش شورای مرکزی در اجرای مجریان ذی صلاح عنوان کرد: در زمینه ارائه خدمات در بحث مجری‌گری و مجریان ذی‌ صلاح در استان‌های مختلف، با روال‌های مختلفی اجرا می‌شود. در برخی از استان‌ها به دنبال استفاده از مجریان ذی‌ صلاح نرفته‌اند و در بعضی از استان‌ها نیز این مهم را دنبال کرده اند.

رستمی تاکید کرد: در بستر اعتقاد و التزام به قانون، ایجاد یک رویه یکپارچه برای ارائه خدمات توسط مجریان ذی صلاح، حتما باید توسط شورای مرکزی در دستور کار قرار بگیرد تا استان‌ها به زعم خودشان در اجرای قانون کمی ‌و کاستی‌هایی را لحاظ نکنند.

وی با اشاره به دستورالعمل اخیر سازمان نظام مهندسی ساختمان استان درخصوص ضرورت اجرایی شدن استفاده از مجریان ذی‌ صلاح در همه ساختمان‌ها و در همه گروه‌های ساختمانی تاکید کرد: ما نیز در سازمان استان خود این برنامه را در دستور کار خود قرار داده ایم و در هیئت مدیره خود تصویب کرده‌ایم که برای سال آینده مجریان ذی‌ صلاح را اجرایی کنیم.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ایلام با بیان اینکه طبق مصوبه‌ای که هیئت مدیره قبلی از هیئت چهارنفره استان گرفته‌اند، مجریان ذی‌ صلاح در این استان فقط در متراژهای بالاتر از ۸۰۰ متر در ساختمان فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: ولی در دستور کار داریم که در سال آینده با ایجاد بسترهای مناسب، از خدمات مجریان ذی‌ صلاح در تمامی گروه‌های ساختمانی استفاده شود.

مجری ذی‌صلاح هیچگاه آن سازنده‌ی واقعی نبوده است

در همین حال رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان در پاسخ به اینکه چرا علیرغم پیگیری های انجام شده برای به کارگیری مجریان ذی‌صلاح، هنوز دست افراد فاقد تخصص از عرصه ساخت و ساز کوتاه نشده است، گفت: متاسفانه مجریان ذی‌صلاح ما آن سازنده واقعی نبوده اند و همیشه به یک پیمانکار و کارفرما، یک مجری داده‌ایم که کار مجری گری را انجام دهد.

یحیی نصیرا در گفت و گو «صما» با بیان این مطلب افزود: اگرچه هم اکنون در بسیاری از شهرها اجرای مجریان ذی‌صلاح شروع شده و در حال انجام است، اما اینکه چرا تا به حال آن نتیجه لازم را نداشته، به این دلیل است که مجریان ذی‌صلاح ما آن سازنده واقعی نبوده اند و همیشه به یک پیمانکار و کارفرما، یک مجری داده‌ایم که کار مجری گری را انجام دهد.

بسیاری از کارفرمایان، کارفرمانما هستند

وی با انتقاد از غفلت از این موضوع ادامه داد: بحث ما این است که عملا در کشور بحثی به نام کارفرما نداریم و بسیاری از کارفرمایان، کارفرمانما هستند. درواقع کارفرمای امروز خود سازنده و پیمانکار است که برای خود اشتغال ایجاد کرده است و در این میان سازمان نظام مهندسی می‌خواهد یک مجری دیگری را در کنار او قرار دهد و بگوید قرار است که این فرد برای او ساختمان بسازد.

نصیرا با بیان اینکه درچنین شرایطی آن موضوع ایده‌آل که در ذهن بعضی از افراد نسبت به مجری ذی صلاح وجود دارد، در عمل اتفاق نمی‌افتد، تاکید کرد: به همین دلیل است که ما تاکنون در بخش مجریان ذی صلاح به نتیجه نرسیده‌ایم.

لزوم توانمندسازی مجریان واقعی برای اجرای پروژه

این مسئول درخصوص راهکاری پیشنهادی برای تقویت مجریان ذی صلاح گفت: راهکار این است که مجریان واقعی را توانمند کنیم تا خودشان اقدام به اجرای پروژه کنند.

وی افزود: وقتی که این اتفاق افتاد و در این زمینه فرهنگ‌سازی انجام شد، بعد از آن این افراد می‌توانند برای یکسری از افراد دیگر و نیز کارفرمایان واقعی شروع به ساخت‌وساز کنند. نصیرا خاطرنشان کرد: ولی اگر به لحاظ مالی و به لحاظ کاری مجریان خود را توانمند نکنیم، آن مجری ذی صلاحی که در ذهن ماست، فقط در کتاب‌ها خواهد بود.

  منبع : وبگاه صما
  11:49   شنبه 18 اسفند 1397  
 نظرات