مقالات   
 

 کارکرد مدیریت شهری در پایداری محله‌ای

نام مقاله: ارزیابی عملکرد مدیریت شهری در پایداری محله‌ای ناحیه‌ی دو شهرداری منطقه‌ی ۴ تهران (محله‌های مجیدیه، شمس‌آباد و کالاد) / پدیدآورندگان : غلام‌رضا کاظمیان ، ابوالفضل مشکینی ، شادی بیگلری ...

ارسال کننده: گروه رسانه‌ای دیرین
تاریخ ارسال: دوشنبه 21 فروردین 1396
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
این نوشتار، به ارزیابی کارکرد مدیریت شهری در پایداریِ محله‌ایِ محله‌های مجیدیه، شمس‌آباد و کالاد تهران پرداخته، و نشان داده است که این ناحیه در مرز پایداری قرار دارد.


ـ نام مقاله :
ارزیابی عملکرد مدیریت شهری در پایداری محله‌ای ناحیه‌ی دو شهرداری منطقه‌ی ۴ تهران
(محله‌های مجیدیه، شمس‌آباد و کالاد)

ـ پدیدآورندگان :
غلام‌رضا کاظمیان ، ابوالفضل مشکینی ، شادی بیگلری

ـ چکیده :
نگرش توسعه‌ی پایدار محله، می‌کوشد به نیازهای محله در دوران تغییراتِ تند و نیازهای متغیر پاسخ دهد. همچنین، یکی از اهداف مهم مدیریت شهری، توسعه‌ی پایدار شهرها و در مرحله‌ی بعد، محلات شهری است. این کار مهم با مدیریتِ محله‌ای که محله‌ها را «اندام‌های شهر» می‌داند، امکان‌پذیر می‌شود.
این نوشتار، به ارزیابی کارکرد مدیریت شهری در پایداریِ محله‌ایِ ناحیه‌ی دوی شهرداری منطقه‌ی چهار تهران، دربردارنده‌ی محله‌های مجیدیه، شمس‌آباد و کالاد پرداخته است. روش کار در این بررسی، روش توصیفی ـ پیمایشی و تحلیلی بوده است.
یافته‌های این بررسی نشان می‌دهند که ناحیه‌ی دوی شهرداری منطقه‌ی چهار تهران در مرز پایداری قرار دارد. میزان پایداریِ ناحیه‌ی دو ۲۰۴.۱۷ است و به گونه‌ای معنادار از عدد ۲۰۱ که شاخص پایداری در این بررسی است، بالاتر است. بر پایه‌ی یافته‌ها، مدیریت شهری در پایداریِ ناحیه‌ی دوی شهرداری منطقه‌ی چهار تهران با ضریب تعیین ۰.۵۱۱ به گونه‌ای معنادار تاثیرگذار بوده است. همچنین، کارنامه‌ی مدیریت شهری در بُعد کارکرد کالبدی با ۳۴.۴درصد بیش‌ترین تأثیر، و در بُعد کارکرد اقتصادی با ۶.۳درصد کم‌ترین تأثیر را در پایداریِ سراسریِ ناحیه داشته است.

ـ کلیدواژه‌ها :
مدیریت شهری ، توسعه‌ی پایدار محله‌ای ، مجیدیه ، شمس‌آباد، کالاد ، کارکرد کالبدی، کارکرد اقتصادی، مدیریت محله‌ای.

ـ انتشاریافته در :
نشریه‌ی «تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی» / شماره‌ی ۲۱ / تابستان ۱۳۹۰.

 
 نظرات