مقالات   
 

 بازآفرینی پایدار پیاده‌راه‌های گردشگری

نام مقاله: ارزیابی قابلیت‌های بازآفرینی پیاده‌راه‌های گردشگری از منظر توسعه‌ی پایدار شهری (مطالعه‌ی موردی: خیابان ۱۵ خرداد تهران)/ پدیدآورندگان: حسین محمدپور زرندی، ناصر امینیان ...

ارسال کننده: گروه رسانه‌ای دیرین
تاریخ ارسال: چهارشنبه 22 دی 1400
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.‌

نام مقاله: ارزیابی قابلیت‌های بازآفرینی پیاده‌راه‌های گردشگری از منظر توسعه‌ی پایدار شهری (مطالعه‌ی موردی: خیابان ۱۵ خرداد تهران)
پدیدآورندگان: حسین محمدپور زرندی، ناصر امینیان
انتشاریافته در: نشریه‌ی «اقتصاد و مدیریت شهری» (شماره‌ی ۱۱، تابستان ۱۳۹۴)
شمار صفحه‌ها: ۲۱
فرمت: PDF
اندازه‌ی فایل: ۵۴۰ کیلوبایت

چکیده :
پیاده‌راه‌های گردشگری، رابط اصلی و پیوند‌دهنده‌ی فضاهای پویای شهری و گردشگران هستند و می‌توانند افزون بر نقش اقتصادی و اجتماعی، عامل بنیادینِ گسترش گردشگری شهری و حضور فعال گردشگران در فضاهای شهری به شمار آیند.
شهر تهران، به‌ویژه محدوده‌ی اصلی بافت مرکزی شهر تهران (بازار بزرگ تهران) و خیابان ۱۵ خرداد، با دارا بودن پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های گسترده‌ی گردشگری و گذر شمار بسیاری از مردم شهر تهران (بازاریان و مردم بومی) از مسیر یادشده، همچنان به امکانات رفاهی ویژه‌ی بیش‌تری برای گردشگری شهری نیاز دارد.
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تجارب پیروزمندانه‌ی جهانی و سنجش مسیرهای پیاده‌راه‌های شهری و شناسایی این قابلیت‌ها از راه بازآفرینی انجام‌گرفته در فضای کالبدی پیاده‌راه خیابان ۱۵ خرداد تهران می‌باشد؛ از همین رو، می‌بایست افزون بر بررسی دیگربار بازآفرینی انجام‌گرفته در مسیر پیاده‌راه خیابان ۱۵ خرداد از نظر مواردی مانند: فضا و منظر جغرافیایی، مسافت مسیر، استفاده از علائم گردشگری و امکانات تفریحی و جاذبه‌های درخور و امکانات بهداشتی در طول مسیر، بتوان به عنوان راهکاری مطلوب در بازتعریف این مسیر و نقاط همانند بهره جُست. در این نوشتار کوشیده شده است که نقاط ضعف و قوت مسیر یادشده از منظر گردشگری با استفاده از مدل سوات شناسایی شوند و برای این کار، راهکارهای استراتژیک و راهبردهای علمی و عملی در راستای توسعه‌ی گردشگری ارائه گردید.

کلیدواژه‌ها :
پیاده‌راه‌های گردشگری ، توسعه‌ی پایدار شهری، بازآفرینی شهری، خیابان ۱۵ خرداد تهران.


 
 نظرات