مقالات   
 

 مؤلفه‌های هویتی شهر رشت

هویت شهرى بازتابى از برآیند باورهاى اجتماعى، فرهنگى و عوامل اقتصادى است و همچنین نمود کالبدىِ آن‌هاست...

ارسال کننده: امیر یاشار فیلا
تاریخ ارسال: چهارشنبه 8 آبان 1392
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
هویت شهرى بازتابى از برآیند باورهاى اجتماعى، فرهنگى و عوامل اقتصادى است و همچنین نمود کالبدىِ آن‌هاست که در بسترهاى زمانی ـ مکانی، زمینه‌ساز پدید آمدنِ ویژگی شناسایى‌پذیری و دیگرگونه بودنِ هر شهر از دیگر شهرها می‌شود. این نوشتار، به معرفى و بررسی مؤلفه‌هاى هویتى شهر رشت می‌پردازد.

ـ نام مقاله :
بررسی مؤلفه‌های هویتی شهر رشت

ـ پدیدآورندگان :
مهرناز مولوی ، نرگس محجوب

ـ چکیده :
شهر و عناصر و اجزاى آن، به‌عنوان مجموعه‌اى از عناصر بیرونى، بر شهروندان تأثیر می‌گذارند. تأثیر این عناصر بر فرد به دریافت و درک و تجربه‌ی فضایى فرد از شهر می‌انجامد و سرانجام این تجربه و درک فضایى باعث شکل‌گیرى تجربه‌هاى شخصى، جمعى و خاطرات شهروند می‌شود.
هویت شهر، ذهنیت و برداشت و استنباط ساکنان شهر از زبان ویژه و محسوسات و ادراکاتِ شهر است؛ معنایى است که مردم به محیط انتزاعى شهر داده و از آن می‌گیرند. هویت شهرى بازتابى از برآیند باورهاى اجتماعى، فرهنگى و عوامل اقتصادى است و همچنین نمود کالبدىِ آن‌هاست که در بسترهاى زمانی ـ مکانی، زمینه‌ساز پدید آمدنِ ویژگی شناسایى‌پذیری و دیگرگونه بودنِ هر شهر از دیگر شهرها می‌شود. بنابراین، می‌توان گفت بررسى مؤلفه‌هاى هویتی شهر، به شناختِ هرچه بیش‌تر شهرهایمان کمک شایانى خواهد کرد.
این نوشتار، به معرفى مؤلفه‌هاى هویتى شهر رشت پرداخته و آن‌ها را بررسی می‌کند، تا با شناختِ این مؤلفه‌ها و عناصر آن‌ها، بتوان در راستای حفظ و ارتقای هویت این شهر گام‌هایی درخور برداشت.

ـ کلیدواژه‌ها :
تجربه‌ی شهر ، عناصر بیرونی ، خاطرات جمعی ، هویت شهر ، عناصر کالبدی ، شناسایی‌پذیری شهر ، رشت.
 
 نظرات