مقالات   
 

 مدیریت مجازیِ بحران زمین‌لرزه

نام مقاله: مقدمه‌ای بر مدیریت مجازی در بحران زمین‌لرزه / پدیدآورندگان: وحید فقیهی، مهدی وجودی ...

ارسال کننده: گروه رسانه‌ای دیرین
تاریخ ارسال: چهارشنبه 3 اسفند 1401
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)

نام مقاله: مقدمه‌ای بر مدیریت مجازی در بحران زمین‌لرزه
پدیدآورندگان: وحید فقیهی، مهدی وجودی
ارائه‌شده در: ماهنامه‌ی «راه و ساختمان» (شهریور ۱۳۹۳)
شمار صفحه‌ها: ۱۰
اندازه‌ی فایل: ۳۱۶ کیلوبایت

چکیده :
در مواقع بروز حوادث و بحران‌ها، چه طبیعی و چه غیرطبیعی (بشرساخت) ، آگاهی‌رسانی بی‌درنگ و درست یکی از فاکتورهای بسیار مهم در هدایت روند مدیریت و فرمان‌دهی بحران می‌باشد. مدیریت بر بحران بدون دسترسی به اطلاعات از منطقه‌ی آسیب‌دیده کاری ناممکن است و از سوی دیگر، کیفیت و سرعت اطلاعات واصله نیز نقش حیاتی در تصمیم‌گیری‌ها خواهد داشت.
از سوی دیگر، پیشرفت وسایل ارتباط الکترونیک و سامانه‌های رایانه‌ای در سال‌های اخیر به پیدایش نسل نوینی از مدیریت، تحت عنوان مدیریت مجازی انجامیده است که مبتنی بر اطلاعات و دانش بوده و در فضای مجازی شبیه‌سازی‌شده انجام می‌پذیرد.
یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها و برتری‌های این نوع مدیریت، کاستن از زمان صرف‌شده در ارتباط میان فعالیت‌ها و نیز افزایش دقت آن‌ها می‌باشد که با ترکیب مدیریت مجازی و مدیریت بحران می‌توان از تمام مزایای این نوع مدیریت در راستای کاستن از آسیب‌های ناشی از حوادث طبیعی بهره جُست. در این نوشتار پس از معرفی اجمالی مدیریت مجازی و تعریف شرایط بحرانی، یکی از بخش‌های مدیریت بحران که عبارت است از گردآوری، اعزام و توزیع کمک‌های غیرنقدی مصرفی به‌صورت مشروح توضیح داده شده و کارآیی مدیریت مجازی در شرایط بحرانی تشریح گردیده است.

کلیدواژه‌ها :
مدیریت مجازی، مدیریت بحران، زمین‌لرزه، شبیه‌سازی بحران.


 
 نظرات