مقالات   
 

 برنامه‌ریزی طراحی‌محور در شهرسازی

نام مقاله: برنامه‌ریزی طراحی‌محور به‌عنوان رویکردی نوین در شهرسازی / پدیدآورندگان: اسماعیل شیعه، کیومرث حبیبی، مهدی سعیدی ...

ارسال کننده: گروه رسانه‌ای دیرین
تاریخ ارسال: شنبه 18 دی 1400
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

نام مقاله: برنامه‌ریزی طراحی‌محور به‌عنوان رویکردی نوین در شهرسازی
پدیدآورندگان: اسماعیل شیعه، کیومرث حبیبی، مهدی سعیدی
انتشاریافته در: فصل‌نامه‌ی «باغ نظر» (شماره‌ی ۳۵، پاییز ۱۳۹۴)
شمار صفحه‌ها: ۱۲
زبان مقاله: پارسی
فرمت: PDF
اندازه‌ی فایل: ۸۶۵ کیلوبایت

چکیده :
شهرسازی از برهمکنش دو دانشِ دیگرسان اما مرتبط با یکدیگر که یکی طراحی شهری و دیگری برنامه‌ریزی شهری است، شکل گرفته است. این دو زمینه از دانش شهرسازی در اثر کنش و واکنشِ دوسویه دچار دگرگونی و تکامل بسیاری شده‌اند. روند تحولات و دگرگونی‌ها در نظام شهرسازی معاصر برخلاف گذشته به گونه‌ای است که اقدامات برنامه‌ریزی و طراحی شهری در یکدیگر ادغام می‌شوند و به سمت‌وسوی یک فرآیند هماهنگ و یگانه گرایش دارند. توجه به کیفیت محیط شهری در فرآیند و طرح‌ریزیِ توسعه‌ی شهری، زمینه‌ساز تعامل بیش‌تر میان برنامه‌ریزی و طراحی، و لزوم توجه به آن در فرآیند برنامه‌ریزی شهری باعث شکل‌گیری رویکردهایی نوین در حوزه‌ی شهرسازی شده است.
در پژوهش پیش‌رو که از نوع تطبیقی ـ تحلیلی است، پس از مطالعه‌های کتاب‌خانه‌ای و تحلیل محتوای مرتبط با رویکرد برنامه‌ریزی طراحی‌محور، به ارائه‌ی مدل مفهومی رویکرد بادشده پرداخته شده، که در حالت فراگیر دربردارنده‌ی ۹ مرحله است که عبارت‌اند از : ۱) بیانیه‌ی طرح؛ ۲) شناخت، سنجش و تحلیل داده‌ها؛ ۳) تبیین فضایی و غیر‌فضایی تحلیل یکپارچه؛ ۴) تبیین چشم‌انداز طرح/کار (پروژه)؛ ۵) تدوین راهبرد؛ ۶) مدل‌سازی و آماده‌سازی سند چارچوب برنامه‌ریزی و طراحی شهری؛ ۷) تخصیص منابع، ضوابط و الگوهای ارائه‌ی طرح؛ ۸) پروژه‌ها و طراحی نقشه‌های پیشنهادی طرح؛ ۹) اجرا و پایش. رویکرد برنامه‌ریزی طراحی‌محور در فرآیند آماده‌سازیِ طرح‌های توسعه‌ی شهری، سیاست‌های گوناگونِ طراحی را در فرآیند برنامه‌ریزی مد نظر قرار داده و با برنامه‌ای جامع و استوار باعث دست‌یابی به اهدافِ تعیین‌شده می‌گردد و به ارتقای کیفیت محیط شهری کمک می‌کند.

کلیدواژه‌ها :
شهرسازی، کیفیت محیطی، برنامه‌ریزی طراحی‌محور (DLP).


 
 نظرات