مقالات   
 

 آسیب‌شناسی مدیریت یکپارچه‌ی شهری در تهران از منظر سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیریِ شهری

نام مقاله : آسیب‌شناسی مدیریت یکپارچه‌ی شهری در تهران از منظر سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیریِ شهری / پدیدآورندگان: غلام‌رضا کاظمیان ، زهره عابدینی ...

ارسال کننده: امیر یاشار فیلا
تاریخ ارسال: شنبه 6 خرداد 1396
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
در این مقاله،‏ عوامل مؤثر بر یکپارچگی مدیریت شهری در سطح سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری، در نمونه‌ی موردیِ شهر تهران با روش کمّی شناسایی شده‌اند. یافته‌های مقاله نشان می‌دهند که چنانچه در نظام و روابط قدرت میان بازیگران گستره‌ی شهری بازنگری و اصلاح انجام پذیرد،‏ امکان یکپارچگی فرآیند سیاست‌گذاری در مدیریت شهر تهران فراهم خواهد شد. 

نام مقاله :
آسیب‌شناسی مدیریت یکپارچه‌ی شهری در تهران از منظر سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیریِ شهری

پدیدآورندگان :
غلام‌رضا کاظمیان ، زهره عابدینی

سیاه‌نازک‌چکیده :
هدف آغازین طراحان قطب‌های رشد در اروپا،‏ بهره‌گیری از آن‌ها برای تحرک‌بخشی و رشد مناطق محروم بود؛ اما در کشورهای درحال‌توسعه،‏ قطب‌های رشد به ‌دلیل وجود منابع طبیعی در مناطقی ویژه و به‌قصد کمک به رشدِ اقتصاد ملی ایجاد می‌شوند.
مدیریتِ یکپارچه‌ی شهری به معنای اتخاذ یک رویکردِ کل‌نگرانه و طراحی سازوکارهایی برای پی‌گیریِ رویکرد یادشده در مدیریت شهر است. در راستای تحقق این یکپارچگی،‏ شناسایی عوامل مؤثر بر یکپارچگی و پراکندگی در مدیریت شهری، ضروری‌ست.
در این پژوهش،‏ عوامل مؤثر بر یکپارچگی مدیریت شهری در سطح سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری، در نمونه‌ی موردیِ شهر تهران با روش کمّی شناسایی شده‌اند. یافته‌های مقاله که دستاوردِ گردآوریِ دیدگاه‌های ۵۰ تن از مدیران و کارشناسانِ نهاد مدیریت شهری تهران (دربردارنده‌ی شهرداری و شورای شهر تهران) و برخی نهادهای دولتی/ حکومتی (دربرگیرنده‌ی وزارت کشور،‏ وزارت راه و شهرسازی و مجلس شورای اسلامی) است،‏ نشان می‌دهند که سه عامل : ۱ـ تعدد عناصر و کنشگرانِ ذی‌ربط و در نتیجه، روابطِ متفرق میان‌سازمانی در سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری؛ ۲ـ ساختار پراکندگی و توزیع قدرت در میان عناصر ذ‌یربطِ تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری؛ و ۳ـ عوامل دارای پیوند با منابع و ابزار قدرت و حاکمیت در موضوع تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری، شامل قوانین و مقرراتِ موجود شهری،‏ زیرساخت‌های اطلاعاتی و ارتباطی و توانمندیِ مالی مدیریت شهری، از عوامل مؤثر بر نایکپارچگی سیاست‌گذاری در مدیریت شهری هستند؛ که از دیدِ بیش‌تر پاسخ‌گویان، چنانچه در نظام و روابط قدرت میان بازیگران گستره‌ی شهری بازنگری و اصلاح انجام پذیرد،‏ امکان یکپارچگی فرآیند سیاست‌گذاری در مدیریت شهر تهران فراهم خواهد شد.

کلیدواژه‌ها :
تهران ، مدیریت یکپارچه‌ی شهری ، سیاست‌گذاری شهری ، تصمیم‌گیری شهری.

 
 نظرات    
 
رضا عبدالهی 21:18 پنجشنبه 25 آبان 1391
0
 رضا عبدالهی
مهندس فیلا

از جنابعالی سپاسگزارم.

با آرزوی موفقیت
مائده علیشاهی 20:56 دوشنبه 29 آبان 1391
0
 مائده علیشاهی
ممنون آقای مهندس