مقالات   
 

 شهر خلاق (مبانی نظری و شاخص‌ها)

نام مقاله (کتابچه): شهر خلاق (مبانی نظری و شاخص‌ها) / پدیدآورندگان: محمد رحیمی، محسن مردعلی، الهام داها، رسول فلاح‌زاده ...

ارسال کننده: گروه رسانه‌ای دیرین
تاریخ ارسال: چهارشنبه 12 آذر 1399
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)

نام مقاله (کتابچه): شهر خلاق (مبانی نظری و شاخص‌ها)
پدیدآورندگان: محمد رحیمی، محسن مردعلی، الهام داها، رسول فلاح‌زاده
انتشاریافته در قالب کتابچه‌ی «دانش شهر» شماره‌ی ۱۹۶ مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران (مرداد ۱۳۹۲)
شمار صفحه‌ها: ۳۹
ساختار فایل: PDF
اندازه‌ی فایل: ۸۱۰ کیلوبایت

چکیده :
این گزارش به بررسی شهر خلاق از دیدگاه مبانی نظری، مفاهیم و شاخص‌ها می‌پردازد. ایده‌ی شهر خلاق مبحثی نوین و مورد توجه در زمینه‌ی مطالعات شهری و به‌ویژه مدیریت شهری است و بر به‌تر شدن محیط زندگی و افزایش کیفیت زندگی از راه اندیشه‌های نوی شهروندان تأکید دارد. این ایده برای مدیران، برنامه‌ریزان و شهرسازان زمینه‌ساز گسترش افق دید و تحلیل راهکار در رویارویی با مسائل شهر می‌شود و به گونه‌گونیِ علایق و باورها در پهنه‌ی شهر احترام می‌گذارد. همچنین، شهرهای خلاق زمینه‌ساز رونق و شکوفایی شهری می‌‌شوند، که این خود، سطح مناسبات یک شهر را در پیوند با دیگر شهرها در مقیاس ملی و فراملی گسترش می‌دهد.
این نوشتار مفاهیم و شاخص‌های شهر خلاق با نمونه‌های عملی آن‌ها در سطح جهان بررسی و تحلیل کرده و سپس کلان‌شهر تهران با این نمونه‌ها سنجیده و مقایسه نموده است؛ و در پایان به این جمع‌بندی رسیده است که تهران با وجود پیشینه‌ی تاریخی، هنری، فرهنگی، ظرفیت‌های مذهبی، جاذبه‌های فرهنگی همچون موزه‌های هنری، نمایش‌نامه‌ها، راه‌اندازی کریدور علم و فن‌آوری، صنایع خلاق و... می‌تواند در راستای تحقق شهر خلاق پیش برود.

کلیدواژه‌ها :
خلاق، شهر خلاق، طبقه‌ی خلاق، بافت اجتماعی، اقتصاد و شهر خلاق.

 
 نظرات