مقالات   
 

 کاربرد داده‌های سنجش از دور در آشکارسازی تغییرات کاربری‌های اراضی شهری (مطالعه‌ی موردی: فضای سبز شهر تبریز

این مقاله، نمونه‌ای از کاربردهای فناوری سنجش از دور در مدیریت منابع شهری‌ست که در آن، تغییرات فضای سبز شهر تبریز در طی یک دوره‌ی زمانی 16ساله ارزیابی شده است و...

ارسال کننده: امیر یاشار فیلا
تاریخ ارسال: شنبه 31 تیر 1391
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)



این مقاله، نمونه‌ای از کاربردهای فناوری سنجش از دور در مدیریت منابع شهری‌ست که در آن، تغییرات فضای سبز شهر تبریز در طی یک دوره‌ی زمانی 16ساله ارزیابی شده است و نشان می‌دهد که فضای سبز شهری تبریز در طی دوره‌ی مورد مطالعه، بیش از 46درصد کاهش داشته است.


نام مقاله :

کاربرد داده‌های سنجش از دور در آشکارسازی تغییرات کاربری‌های اراضی شهری (مطالعه‌ی موردی: فضای سبز  شهر تبریز)

 

پدیدآورندگان :

بختیار فیضی‌زاده ، حسین نظم‌فر ، فیروز جعفری

 

چکیده :

امروزه فضای سبز شهری به‌عنوان عنصری مهم و حیاتی در برنامه‌ریزی شهری، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اما هم‌زمان با گسترش شهرها،‏ فضای سبز موجود در آن‌ها به سود زمین‌های مسکونی در حال کاهش است. ارزیابی نسبت تغییراتِ فضای سبز در طی دوره‌های زمانی متفاوت، میزان و پراکندگی این تغییرات را آشکار می‌سازد.

هم‌اینک با پیشرفت‌های انجام‌گرفته در تکنولوژی سنجش از دور و ثبت نماهای ماهواره‌ای با توان تفکیکِ طیفی و مکانی بالا و همچنین توسعه‌ی تکنیک‌های پردازش تصویر،‏ امکان ارزیابی تغییرات برای کارشناسان فراهم آمده است.

این مقاله، نمونه‌ای از کاربردهای فناوری سنجش از دور در مدیریت منابع شهری‌ست که در آن، تغییرات فضای سبز شهر تبریز در طی یک دوره‌ی زمانی 16ساله (1368 ـ 1384) ارزیابی شده است. برای انجام این پژوهش، از تصاویر سنجنده‌ی TM ماهواره‌ی لندست و سنجنده‌ی dir=ltr>HDR ماهواره‌ی SPOT 5،‏ بهره جسته و نقشه‌ی تغییرات با اعمال روش طبقه‌بندی شیءگرا تهیه شد.

ارزیابی دستاوردها نشان می‌دهد که فضای سبز شهری تبریز در طی دوره‌ی مورد مطالعه، بیش از 46درصد کاهش داشته است و سرانه‌ی آن از حدود 14 مترمربع در سال 1368 به 5.7 متر مربع در سال 1384 رسیده است.

 

کلیدواژه‌ها :

کشف تغییرات ، روش طبقه‌بندی شی‌ءگرا ، سنجش از دور ، فضای سبز ، شهر تبریز.

 
 
 نظرات    
 
مائده علیشاهی 18:45 شنبه 31 تیر 1391
0
 مائده علیشاهی
تشکر
حسن ابراهیمی 08:34 یکشنبه 1 مرداد 1391
0
 حسن  ابراهیمی
متشکرم
نیما محسون 12:53 دوشنبه 2 مرداد 1391
0
 نیما محسون
ممنون و متشکر
سید ابراهیم موسوی نژاد 09:52 آدینه 31 شهریور 1391
0
 سید ابراهیم موسوی نژاد
با تشکر