مقالات   
 

 اولویت‌بندی نواحی کنترل فرسایش خاک با جی‌آی‌اس

هدف از این بررسی، شناسایی اولویت­های حفاظت با بهره‌گیری از یک روش ارزیابی چندمعیاره در حوضه‌ی آبخیز وازرود مازندران است...

ارسال کننده: امیر یاشار فیلا
تاریخ ارسال: یکشنبه 14 مرداد 1397
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
نام مقاله: اولویت‌بندیِ نواحی کنترل فرسایش خاک با به‌کارگیریِ تکنیک‌های ارزیابی چندمعیاره و GIS
پدیدآورندگان: جلال زندی، کریم سلیمانی، محمود حبیب‌نژاد روشن

چکیده :
اولویت‌­بندی، در اجرای پروژه‌­های منابع طبیعی کاری بسیار مهم و ضروری است و به تصمیم‌­گیران این امکان را می‌دهد که مناسب­‌ترین راهبرد­های مدیریتی و پایدار را در بلندمدت پیاده کنند. وضعیت کنونی فرسایش با یک شاخص نسبی نمی‌­تواند به‌طور دقیق اولویت نواحی برای کنترل فرسایش خاک را شناسایی کند. هدف از این بررسی، شناسایی اولویت‌­های حفاظت با بهره‌گیری از یک روش ارزیابی چندمعیاره در حوضه‌ی آبخیز وازرود مازندران است.
روند تغییرات خطر فرسایش نشان­‌دهنده‌ی مناطقی‌ست که خطر فرسایش در آن‌­ها در حال فزونی گرفتن بوده و نیز یکی از معیارهای شناسایی اولویت‌­هاست. پهنه­‌بندیِ خطر فرسایش در قالب معادله‌ی تلفات خاک اصلاح‌شده‌ی جهانی (RUSLE) در سال‌­های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ انجام گرفت و به شش ناحیه‌ی خطرِ بسیار کم، کم، میانه، شدید، بسیار شدید و فوق‌­العاده شدید تقسیم شد.
روند تغییرات فرسایش خاک با مقایسه‌ی نتایج خطر فرسایش میان ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ و ارزیابی‌­های چندمعیاره محقق گردید. دو سطح با بالاترین اولویت، مناطق با درجه‌ی فرسایش­ شدید و یا افزایش درخور توجه در فرسایش را که در این ۱۰ سال اخیر به وقوع پیوسته، دربرمی‌­گیرد (۳۲/۱۵۸۸ هکتار و ۳۱/۱۱درصد از سراسر منطقه‌ی مطالعه‌شده) و به‌عنوان مناطق کنترل فرسایش خاک و اختصاص استراتژی­‌های مدیریتی مناسب در آن پیشنهاد می­‌شود. دو سطح میانی، مناطق با وضعیت فرسایشی پایدار در طول زمان با تغییرات جزیی را شامل می‌شوند و به اقدامات کنترلی کم‌تری نیازمندند.

کلیدواژه‌ها :
پهنه‌­بندیِ خطر فرسایش، فرسایش خاک، سامانه‌ی اطلاعات جغرافیای (GIS)، سنجش از دور (RS)، اولویت‌بندی حفاظت، روند تغییرات فرسایش.

 
 نظرات    
 
a a 00:47 چهارشنبه 22 آبان 1392
0
 a a
تشکر