مقالات   
 

 رفتار لرزه‌ای قاب خمشی فولادی با مهاربند هم‌مرکز

عنوان مقاله: ارزیابی رفتار لرزه‌ای قاب خمشی فولادی با مهاربند هم‌مرکز دارای لقی اولیه (یادداشت تحقیقاتی) / نویسندگان: حسام عزیزی، جلال احمدی ...

ارسال کننده: میثم تقی‌زاده
تاریخ ارسال: یکشنبه 30 بهمن 1401
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
عنوان مقاله: ارزیابی رفتار لرزه‌ای قاب خمشی فولادی با مهاربند هم‌مرکز دارای لقی اولیه (یادداشت تحقیقاتی)
نویسندگان: حسام عزیزی، جلال احمدی
انتشاریافته در: نشریه‌ی «مهندسی عمران تربیت مدرس»، دوره‌ی ۱۶، شماره‌ی ۱، بهار ۱۳۹۵.

چکیده :
مهاربندهای هم مرکز با وجود سختی بالا شکل پذیری پایینی داشته و تحت بارهای جانبی و نیروهای فشاری عملکرد ضعیفی از خود نشان می دهند و هنگامیکه در قابهای خمشی جهت مقاوم سازی بکار می روند به علت کمانش ناگهانی شکل پذیری سازه را کاهش می دهند. برای اصلاح عملکرد این مهاربندها به ویژه افزایش استهلاک انرژی، روشهای متعدد و مختلفی ارائه گردیده است که از جمله آنها استفاده از اتصالات با عملکرد ویژه نظیر اتصالات با لقی اولیه در اعضای مهاربندی جانبی می باشد.
هدف اصلی این مقاله در کنار بررسی مطالعات تحلیلی صورت گرفته بر روی قاب های خمشی فولادی با مهاربند هم مرکز دارای اتصال لقی بدون اصطکاک، مقایسه رفتار لرزه ای این نوع قاب ها با قاب های خمشی مهاربندی شده هم مرکز معمولی و انتخاب لقی بهینه می باشد. برای این منظور قابهای مهاربندی شده با و بدون لقی مدل سازی شده و تحت تحلیلهای تاریخچه زمانی و استاتیکی غیر خطی قرار گرفته اند. همچنین در ادامه اقدام به محاسبه ضریب رفتار این نوع قابها شده است.
نتایج بدست آمده نشان می دهد که استفاده از اتصال لقی در کنار کاهش پیچیدگیهای اجرایی مربوط به استفاده از میراگرهای اصطکاکی، باعث بهبود عملکرد لرزه ای و افزایش استهلاک انرژی در قابهای مورد مطالعه شده است. همچنین مقدار ضریب رفتار بدست آمده از این مطالعات برای این نوع قابها بزرگتر از ضریب رفتار مهاربند هم مرکز می باشد.

کلیدواژه‌ها :
اتصال لقی، ضریب رفتار، تحلیل تاریخچه‌ی زمانی غیرخطی، مهاربند هم‌مرکز.


 
 نظرات