مقالات   
 

 آشنایی با بخش های الزامی بیمارستان و انجام پروژه با نرم افزار Carrier

اهمیت و حساسیت بحث تهویه مطبوع در بیمارستان سبب شده است که طراحی تاسیسات مکانیکی آن از پیچیدگی خاصی برخوردار باشد . در نتیجه دقت در...

ارسال کننده: مائده علیشاهی
تاریخ ارسال: چهارشنبه 29 آبان 1392
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
عنوان پروژه : آشنایی با بخش های الزامی بیمارستان و انجام پروژه با نرم افزار Carrier
قالب بندی : PDF, Carrier Save

شرح مختصر : اهمیت و حساسیت بحث تهویه مطبوع در بیمارستان سبب شده است که طراحی تاسیسات مکانیکی آن از پیچیدگی خاصی برخوردار باشد . در نتیجه دقت در محاسبات و رعایت اصول استانداردهای بین المللی که در مورد بیمارستانها وضع شده است بایستی دقیقا مد نظر مهندسین تاسیسات باشد، از طرفی بحث درمان بیمار در کنار ایجاد شرایط آسایش انسانها نیز از نکات اساسی تهویه مطبوع در بیمارستان است . تمامی فضاهای یک بیمارستان اعم از اتاقهای عمل ، جراحی ، ریکاوری ، بخش های بستری ، آزمایشگاهها و … نیاز به گرمایش در زمستان و سرمایش در تابستان را دارند . دما و درصد رطوبت و نیازبه هوای تازه در بعضی از فضاها دارای اهمیت زیادی است و در بعضی دیگر از فضاها دارای اهمیت خاصی نیست . تحقیقات پزشکی نشان داده شده است که کنترل دما و رطوبت و استفاده از تهویه مطبوع برای معالجه و درمان بیماران بسیار موثر و مفید است . برای مثال تامین محیط گرم برای مدت نسبتا طولانی سبب بهبود بیماران مبتلا به روماتیسم می گردد . همچنین در بیماران قلبی که سیرکولاسیون خون جهت دفع حرارت از بدن به خوبی عمل نمی کند، توصیه می شود ، در شرائط آب و هوایی مناسب که سبب دفع حرارت از بدن توسط تشعشع و تبخیر می گردد ، قرار گیرند . تمامی موارد فوق بیانگر این مطلب است که بحث تهویه مطبوع در بیمارستان علاوه بر ایجاد آسایش انسان هدف درمان را نیز دنبال می کند . همچنین فرق عمده سیستمهای تهویه بقیه ساختمانها با بیمارستان این است که شرایط طرح داخل بایستی شرایط تمیز و عاری از عفونت و آلودگی باشد . برای رسیدن به این هدف بایستی مسیر حرکت هوا در تمامی فضاها تحت کنترل باشد . فیلتراسیون هوا و خارج نمودن هوای محیط های کثیف و بودار نیز از وظایف طراحان تاسیسات بیمارستان است . معمولا حساسیت موارد فوق در بیمارستان هایی که دارای بخش سوختگی هستند بیشتر است ، سوختگی سبب ایجاد ضعف شدیدی در بدن می شود . بدین جهت در موارد زیاد عفونت باعث مرگ و میر این بیماران می گردد و بایستی با رعایت اصول کنترل مسیر هوا از توزیع آلودگی و عفونت جلوگیری نمود.
این پروژه به بررسی کامل تاسیسات بیمارستان می پردازد.در فصل اول بخش های الزامی بیمارستان معرفی می شود .در این فصل ساعت کاری،تجهیزات و عملکرد هر بخش بیان می گردد. در فصل دوم شرایط طراحی بخش های مختلف از قبیل دما ، رطوبت و… براساس ASHRAE2011 گرد آوری شده است .فصل سوم به معرفی سیستم های تهویه مطبوع در بیمارستان وهمچنین به معایب ونقایص این سیستم ها پرداخته شده است. فصل چهارم یک بیمارستان ۳۰۰ تخت خوابه با استفاده از نرم افزار carrier طراحی شده است. در فصل آخر بخش های تامین اکسیژن ، اطفاء حریقو برخی از تجهیزات مورد استفاده در بیمارستان و همچنین نرم افزار carrier معرفی می گردد.
 
 نظرات    
 
احد طالعی 19:57 یکشنبه 8 دی 1392
0
 احد طالعی
با تشکر مهندس