مقالات   
 

 برآورد رسوب‌دهی شبکه‌ی جاده‌ی جنگلی

نام مقاله : برآورد رسوب‌دهی شبکه‌ی جاده‌ی جنگلی با بهره‌گیری از مدل تحویل رسوب و سامانه‌ی اطلاعات مکانی / پدیدآورندگان : ذکریا اسداللهی، صالح یوسفی، مجید محمدی ...

ارسال کننده: امیر یاشار فیلا
تاریخ ارسال: شنبه 21 خرداد 1401
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
نام مقاله: برآورد رسوب‌دهی شبکه‌ی جاده‌ی جنگلی با بهره‌گیری از مدل تحویل رسوب و سامانه‌ی اطلاعات مکانی
پدیدآورندگان: ذکریا اسداللهی، صالح یوسفی، مجید محمدی
انتشاریافته در: فصل‌نامه‌ی «علوم و تکنولوژی محیط زیست»، دوره‌ی ۱۸، شماره‌ی ۲، تابستان ۱۳۹۵.

چکیده :
زمینه و هدف: جاده ­های جنگلی از مهم‌ترین واحد­های مدیریتی جنگل محسوب می شوند که در حمل و نقل چوب و استفاده از سایر خدمات جنگل مانند شکار، توریسم و غیره نقش ویژه­ای را ایفا می­ کنند. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ناشی از جاده­ سازی در جنگل، به ویژه در صورت عدم رعایت اصول جاده­ سازی، ایجاد و افزایش اشکال مختلف فرسایش در اطراف جاده­ و بالطبع رسوب­ زایی در اثر از بین بردن پوشش گیاهی، تخریب ساختمان خاک، افزایش سرعت رواناب و ناپایدار کردن شیب دامنه است.
روش بررسی: در این تحقیق، رسوب ناشی از جاده­های جنگلی موجود در بخشی از جنگل آموزشی و پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس، با استفاده از مدل تحویل رسوب و در محیط GIS تخمین زده شد. عوامل موثر بر فرسایش در این مدل شامل زمین­ شناسی، جاده، شیب، بارندگی، پوشش گیاهی و شبکه آب‌راهه می­ باشند.
یافته‌ها: فرسایش تولیدی از این شبکه جاده بدون در نظر گرفتن میزان تحویل رسوب در حدود ۴/۱۵۷۶ تن در سال تخمین زده شد. با در نظر گرفتن میزان تحویل رسوب بر اساس فاصله از آب‌راهه، رسوب‌دهی از شبکه جاده در حدود ۷/۱۴۰ تن در سال به دست آمد.
بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد سهم رسوب تولیدی جاده ها در حدود ۳۳/۱ درصد رسوب خروجی حوضه است، در حالی که این جاده­ ها تنها ۰۱۷/۰ درصد از سطح حوزه آب‌خیز را شامل می شوند.

کلیدواژه‌ها :
جاده‌های جنگلی، رسوب‌دهی، سامانه‌ی اطلاعات مکانی، فرسایش، مدل تحویل رسوب.


 
 نظرات