مقالات   
 

 ساختمان و الزامات زیست‌محیطی

شماره‌ی ۲۴۷ ـ ۲۴۵ نشریه‌ی «دانش‌نما» به موضوع «ساختمان و الزامات زیست‌محیطی» اختصاص دارد. «دانش‌نما» نشریه‌ای است که آن را سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان منتشر می‌کند ...

ارسال کننده: امیر یاشار فیلا
تاریخ ارسال: سه شنبه 12 مهر 1401
شماره‌ی ۲۴۷ ـ ۲۴۵ نشریه‌ی «دانش‌نما»، نشریه‌ی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان، به موضوع «ساختمان و الزامات زیست‌محیطی» اختصاص دارد:


نشریه‌ی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان ماهنامه‌ای فنی ـ تخصصی‌ست با نام «دانش‌نما» که با روش تحلیلی، خبری، آموزشی منتشر می‌شود. هدف از انتشار این نشریه، ارتقای سطح دانش و تقویت آگاهی‌های مهندسانِ عضو سازمان، دانشجویانِ رشته‌های فنی و دیگر دوست‌دارانِ موضوع‌های ساختمانی، شهری و عمرانی عنوان شده است.
نخستین شماره‌ی این نشریه در آذرماه سال ۱۳۷۱ با نام «خبرنامه» و به‌صورت سیاه‌وسپید به چاپ رسید؛ خبرنامه‌ از شماره‌ی یازدهم به‌صورت صحافی‌شده و با جلد رنگی منتشر شد؛ و در ادامه‏‌ی روند انتشار، از آغار سال ۱۳۷۶ این نشریه تبدیل به ماهنامه‌ای با گستره‌ی توزیعِ استانی شد و نام آن از «خبرنامه» به «نما» تغییر یافت، که ترکیبی از سه حرفِ نخستِ واژه‌های «نظام مهندسی اصفهان» است.
در پی گسترشِ طیف مخاطبان و دامنه‌ی اهداف و فعالیت‌های «نما»، با تلاش دست‌اندرکارانِ ماهنامه و سازمان، از ابتدای سال ۱۳۸۰ مجوز پخشِ سراسریِ نشریه اخذ گردید، و هم‌زمان با انتشارِ سراسری، نام آن به «دانش‌نما» تغییر یافت؛ و در بازه‌ی سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۶ با به‌کارگیریِ اصول روزنامه‌نگاریِ تخصصی و بهره جستن از دیدگاه‌های کارشناسان، توانست تأثیرگذاری‌های مطلوبی در امور صنفی و حرفه‌ای مهندسان، فرآیند ساخت‌وساز و روند مدیریت شهری داشته باشد.
مدیرمسئول و سردبیر «دانش‌نما» در هشت ـ نه سال اخیر، با دعوت و برگزیدنِ شماری از مدیران شهرداری اصفهان به عضویتِ هیأت‌تحریریه‌ی نشریه و با در پیش گرفتن برخی رویکردهای خاص، انتقادهایی را برانگیختند و زمینه‌ساز اختلاف‌نظر و جدایی شماری از عوامل اجرایی و تحریریِ نشریه شدند؛ که بنا به نظر و دیدگاه شمار شایان‌توجهی از اعضا و دست‌اندرکارانِ نظام مهندسی، وجهه و کیفیتِ به‌دست‌آمده‌ی «دانش‌نما» در سال‌های ۸۰ تا ۸۶ را تا اندازه‌ی زیادی مخدوش کرد. همین اختلاف‌نظرها باعث شد که از نزدیک به دو سال پیش، با تصویب هیأت‌مدیره‌ی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان، تیراژ نسخ کاغذی نشریه به چند شماره‌ی معدود کاهش یابد و نشریه به‌صورت آنلاین منتشر شود.

شماره‌ی ۲۴۷ ـ ۲۴۵ «دانش‌نما» (دی ـ اسفند ۱۳۹۴) را در این نشانی می‌توانید به‌صورت آنلاین مطالعه بفرمایید:
daneshnama245/index.html

 
 نظرات