مقالات   
 

 توجه به فلسفه‌ی تکنولوژی در آموزش مهندسی

این مقاله ضرورت آشنایی دانشجویان رشته‌های مهندسی را با فلسفه‌ی تکنولوژی، دست‌کم در حد چند واحد درسی روشن می‌سازد، و در صدد توضیح بیش‌تر...

ارسال کننده: امیر یاشار فیلا
تاریخ ارسال: سه شنبه 13 آبان 1399
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

نام مقاله: ضرورت توجه به «فلسفه‌ی تکنولوژی» در برنامه‌ریزی آموزش مهندسی کشور
پدیدآورنده: علی سیدابراهیمی

چکیده :
«فلسفه‌ی تکنولوژی» از شاخه‌های نوین دانش بشری به شمار می‌آید که با این عنوان خاص، بیش از ۳۰ تا ۴۰ سال از عمر آن در جمع اصحاب جهانی تفکر نمی‌گذرد. هرچند «تکنولوژی» به‌عنوان یکی از پدیده‌های جهان مدرن، به‌ویژه از قرن نوزدهم مورد توجه جدی اندیشمندان قرار داشته و از سوی متفکرانی همچون رومانتیست‌ها، مارکس و هایدگر تجزیه و تحلیل شده و در قرن بیستم نیز این توجه تا دهه‌ی ۷۰ میلادی روزافزون بوده
است، اما به‌کارگیری عنوان «فلسفه‌ی تکنولوژی» از دهه‌ی ۷۰ به بعد همگانی شد. «فلسفه‌ی تکنولوژی» به بررسی نقش و تأثیر تکنولوژی بر دانش، کنش‌ها و محیط بشر می‌پردازد. انسان تکنولوژی را می‌سازد و شکل می‌دهد و متقابلاً از آن متأثر می‌شود. تکنولوژی‌هایی که جهان ما را احاطه کرده‌اند، نحوه‌ی نگرش، زندگی و فرهنگ ما را تغییر می‌دهند. درک، ارزیابی و نقد این تأثیر و تأثر متقابل تکنولوژی بر زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی، از اهداف فلسفه‌ی تکنولوژی‌ست.
این مقاله ضرورت آشنایی دانشجویان رشته‌های مهندسی را با «فلسفه‌ی تکنولوژی»، دست‌کم در حد چند واحد درسی ـ ولو اختیاری ـ روشن می‌سازد، و به همین دلیل، دانشگاه‌های بزرگ آمریکا و اروپا این مباحث را افزون بر دروس دانشجویان علوم انسانی همچون فلسفه، جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی، بوم‌شناسی و... ، در فهرست دروس دانشجویانِ رشته‌های علوم فنی و مهندسی نیز گنجانده‌اند؛ و خوشبختانه بارقه‌هایی از این تأثیر در دانشگاه‌های درون کشور نیز اندک‌اندک به چشم می‌خورد.
جستار حاضر در صدد توضیح بیش‌تر «چیستی» و «چرایی» فلسفه‌ی تکنولوژی برای دانشجویانِ رشته‌های مهندسی کشور است و می‌کوشد پرسش‌های بنیادینی را که تکنولوژی در چالش با مسائل متافیزیک، اخلاق، سیاست و غیره با آن‌ها روبه‌روست مطرح نماید.

کلیدواژه‌ها :
فرهنگ، مهندس، جامعه، فلسفه، علم، تکنولوژی، آموزش.

 
 نظرات    
 
مائده علیشاهی 20:13 دوشنبه 11 اردیبهشت 1391
0
 مائده علیشاهی
سپاسگزارم جناب مهندس
سید حافظ هاشمی 20:57 دوشنبه 11 اردیبهشت 1391
0
 سید حافظ هاشمی
با تشکر فراوان. خیلی عالی بود .
نیما محسون 12:02 سه شنبه 12 اردیبهشت 1391
0
 نیما محسون
متشکرم
فرزانه حبیبی 12:40 سه شنبه 12 اردیبهشت 1391
1
 فرزانه  حبیبی
ممنون..........
سید ابراهیم موسوی نژاد 18:23 پنجشنبه 30 شهریور 1391
0
 سید ابراهیم موسوی نژاد
موضوع جالبی بود