مقالات   
 

 ویژگی‌های بتن سبک سازه‌ای دارای نانوسیلیس

نام مقاله: بررسی اثرات افزایش دما بر عملکرد بتن سبک سازه‌ای حاوی درصدهای مختلفی از نانو سیلیس / پدیدآورندگان: حمید هاشمی، علی نوروزی ارکوینی ...

ارسال کننده: گروه رسانه‌ای دیرین
تاریخ ارسال: یکشنبه 23 آبان 1400
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

نام مقاله: بررسی اثرات افزایش دما بر عملکرد بتن سبک سازه‌ای حاوی درصدهای مختلفی از نانو سیلیس
پدیدآورندگان: حمید هاشمی، علی نوروزی ارکوینی
انتشاریافته در: نشریه‌ی «تحقیقات بتن»، دوره‌ی ۸، شماره‌ی ۱، بهار و تابستان ۱۳۹۴.

چکیده :
رفتار بتن سبک در درجه حرارت‌های بالا از نظر تأمین ایمنی سازه تحت بارهای مشخص ویا بارهای بهره‌برداری خاص از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. این مطالعه به بررسی اثرات حرارت بر خصوصیات فیزیکی و مکانیکی بتن سبک حاوی لیکا از قبیل مقاومت فشاری، جذب حجمی آب ، افت وزن و خرده و پوسته شدن سطح بتن می‌پردازد. بدین منظور با بهره‌گیری از روش طراحی آزمایشات تاگوچی برای دستیابی به طرح اختلاط بهینه از نظر مقاومت فشاری، نمونه‌های ساخته شده با درصدهای مختلفی از نانوسیلیس بعد از سن ٢٨ روز در معرض حرارت ٢٠٠، ٤٠٠ و ٦٠٠ درجه سانتیگراد قرار گرفتند و با بتن عمل‌آوری شده در دمای محیط مقایسه شدند. نتایج حاکی از افت شاخصه‌های فیزیکی بتن سبک همچون نفوذپذیری تا درجه حرارت ٦٠٠ درجه سانتیگراد و بعضاً بهبود در برخی از شاخصه‌های مکانیکی بتن سبک مانند مقاومت فشاری در دماهای اولیه بعد از قرارگیری در معرض حرارت است.

کلیدواژه‌ها :
افزایش دما و بتن سبک سازه‌ای، اثر دما، بتن سبک و نانوسیلیس، روش طراحی آزمایش‌های تاگوچی، بتن سبک سازه‌ای و طرح اختلاط بهینه.


 
 نظرات