مقالات   
 

 مدل‌سازی آسیب‌پذیری ساختمان‌های شهری

نام مقاله : مدل‌سازی آسیب‌پذیری ساختمان‌های شهری با به‌کارگیریِ روش‌های دلفی و تحلیل سلسله‌مراتبی در محیط GIS (موردپژوهی: منطقه‌ی 6 شهر تهران)...

ارسال کننده: امیر یاشار فیلا
تاریخ ارسال: شنبه 10 مرداد 1394
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)

نام مقاله : مدل‌سازی آسیب‌پذیری ساختمان‌های شهری با به‌کارگیریِ روش‌های دلفی و تحلیل سلسله‌مراتبی در محیط GIS (موردپژوهی: منطقه‌ی 6 شهر تهران)
پدیدآورندگان : یاسر ابراهیمیان قاجاری ، علی‌اصغر آل‌شیخ ، مهدی مدیری ، رضا حسنوی ، مرتضا عباسی
انتشاریافته در : فصل‌نامه‌ی علمی ـ پژوهشی «اطلاعات جغرافیایی (سپهر)» (شماره‌ی 91، پاییز 1393)
شمار صفحه‌ها : 16
فرمت : PDF
اندازه‌ی فایل : 1.03 مگابایت

چکیده
شهرها در طول تاریخ هیچگاه از آسیب‌های حوادث طبیعی و انسان‌ساخت در امان نبوده‌اند، به طوری که اگر در گذشته به خاطر موانع و سدهای اطراف‌شان از آخرین اهداف جنگ بوده‌اند، امروزه با گسترش تکنولوژی و برداشته شدن آن موانع، به نخستین اهداف جنگی تبدیل شده‌اند. در واقع، آنچه جنگ و یورش‌های هوایی را به‌عنوان تهدیدی جدی برای شهر مطرح می‌کند، نبود پایداری و آمادگی برای رویارویی با آن است. یکی از راه‌های اساسی برای ایجاد آمادگی در برابر تهدیدها، آگاهی از درجه‌ی آسیب‌پذیری شهر در صورت رخ دادنِ تهدید است. از این رو، اگر بتوان با روش یا روش‌هایی میزان آسیب‌پذیری المان‌های شهری در هنگام حمله به آن‌ها را تعیین کرد، می‌توان با در پیش گرفتن راهکارهایی، آمادگی را تا اندازه‌ای بسیار افزایش داد. آنچه پدیدآورندگان در این بررسی به دنبال آن بوده‌اند، مدل‌سازی آسیب‌پذیری ساختمان‌های شهر (به‌عنوان یکی از مهم‌ترین المان‌های کالبدی شهر) ناشی از تهدیدات برای یکی از مناطق تهران (منطقه‌ی شش شهرداری) بوده است. با توجه به این که آسیب‌پذیری خود تابعی از چندین شاخص می‌باشد، مدل مدنظر تحقیق از نوع مدل‌های چندمعیاره بوده و با توجه به ماهیت مکانی شاخص‌ها، پیاده‌سازیِ مدل در محیط GIS انجام گرفته است. استخراج شاخص‌های آسیب‌پذیری با روش دلفی و تهیه‌ی پرسش‌نامه‌هایی از کارشناسان شهرسازی، سازه، معماری و پدافند غیرعامل و مطالعه‌ی کارهای گذشته انجام پذیرفت. دستاوردها و نتایج مدل‌سازیِ 9 شاخص استخراج‌شده از روش دلفی با تکنیک تحلیل سلسله‌مراتبی (AHP)، حاکی از آن است که نزدیک به 38درصد از ساختمان‌ها آسیب‌پذیریِ کم، 60درصد از ساختمان‌ها آسیب‌ِپذیری میانگین و نزدیک به 2درصد از ساختمان‌ها آسیب‌پذیریِ بسیار بالایی دارند، که این خود نشان از ضرورت بالای اقدامات بنیادین با رویکرد پدافند غیرعامل برای کاهش آسیب‌پذیری دارد.

کلیدواژه‌ها :
شهر، آسیب‌پذیری کالبدی، دلفی، تحلیل سلسله‌مراتبی، سامانه‌ی اطلاعات جغرافیایی.

 
 نظرات