مقالات   
 

 خستگی شمع‌های منفرد در سکوهای شابلونی

نام مقاله: بررسی پدیده‌ی خستگی شمع‌های منفرد تحت اثر کوبش و شرایط محیطی سرویس‌دهی در سکوهای ثابت شابلونی / پدیدآورندگان: علی دراسرایی، محمدحسین امین‌فر، محمدحسین محصل ...

ارسال کننده: گروه رسانه‌ای دیرین
تاریخ ارسال: سه شنبه 10 مهر 1397
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

نام مقاله: بررسی پدیده‌ی خستگی شمع‌های منفرد تحت اثر کوبش و شرایط محیطی سرویس‌دهی در سکوهای ثابت شابلونی
پدیدآورندگان: علی دراسرایی، محمدحسین امین‌فر، محمدحسین محصل
ارائه‌شده در : پنجمین کنفرانس ملی مهندسی عمران (۱۴ تا ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ ـ مشهد)
شمار صفحه‌ها : ۸
اندازه‌ی فایل : ۱.۴ مگابایت

چکیده :
در این نوشتار تخریب و خستگی شمع‌ها ناشی از تنش‌های شمع‌کوبی و تنش‌های حاصل از بارهای محیطی سرویس‌دهی روی سکوهای ثابت شابلونی (Jacket) بررسی شده است. آنالیز خستگی شمع به روش کلاسیک روی سازه‌ی نمونه‌ی سکوی گازی فاز دوازدهم پارس جنوبی، واقع در خلیج‌فارس با دو نوع پروفیل خاک رسی و ماسه‌ای انجام گرفته است. بررسی خستگی شمع‌ها در اثر شرایط محیطی و کوبش برای شمع‌های بلند (انعطاف‌پذیر) در محدوده‌ی عمق گیرداری نشان می‌دهد که خستگی شمع‌ها در سکوهای ثابت شابلونی می‌تواند نقشی تعیینکننده در طراحی این نوع از سازه‌های دریایی داشته باشد.
برای به دست آوردن یک عمر خستگی پذیرفتنی و مطمئن، باید از منحنی‌های S-N نوع C آیین‌نامه‌ی DNV و یا از منحنی‌های S-N آیین‌نامه‌ی API-RP ۲A مربوط به اتصالات جوشی سربه‌سر و الزاماً یک‌طرفه بیرونی و چکش‌های MHU۲۷۰T و MHU۵۰۰T با کارآیی %۹۰ برای تمام طول شمع استفاده کرد. همچنین خستگی کوبشی شمع در ماسه بیش‌تر از رس است. شمع‌های کوتاه (صلب) نیازی به بررسی خستگی ندارند. با توجه به این که هیچ‌کدام از آیین‌نامه‌های سازه‌های دریایی این موضوع را بررسی نکرده‌اند. از همین رو، ضرورت دارد مهندسان طراح پس از طراحی کامل سکوهای ثابت متکی بر شمع، خستگی تجمعی ناشی از کوبش و شرایط محیطی را برای شمع‌ها نیز بررسی نمایند.

کلیدواژه‌ها :
سازه‌های دریایی، سکوی ثابت شابلونی (Jacket)، آیین‌نامه‌ی «API»، کوبش، خرابی، خستگی.

 
 نظرات