مقالات   
 

 بهینه‌یابی هندسه سرریز کنگره‌ای مثلثی سد

عنوان مقاله : بهینه‌یابی هندسه سرریز کنگره‌ای مثلثی با استفاده از مدل فازی-عصبی و الگوریتم تکامل تفاضلی (DE) (مطالعه موردی: سد UTE در ایالات متحده آمریکا) ...

ارسال کننده: فرزانه جهانمردی
تاریخ ارسال: سه شنبه 1 تیر 1395
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
عنوان مقاله : بهینه‌یابی هندسه سرریز کنگره‌ای مثلثی با استفاده از مدل فازی-عصبی و الگوریتم تکامل تفاضلی (DE) (مطالعه موردی: سد UTE در ایالات متحده آمریکا)
نویسندگان : خسرو حسینی، مهنا تاج نسایی؛ احسان جعفری ندوشن
انتشاریافته در : نشریه «مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز»، دوره ۴۵.۱، شماره ۷۸، بهار ۱۳۹۴.

چکیده :
سرریزهای کنگره‌ای گزینه‌ای مناسب برای ساختگاه­هایی هستند که در آن­ها جانمایی انواع دیگر سرریزها منجر به افزایش بار آبی قابل توجهی در سد برای عبور سیلاب طراحی می­باشد .استفاده از شکل هندسی مناسب برای سرریز به صورتی که بیش­ترین گذردهی جریان را تحت شرایط خاص هیدرولیکی همراه با کاهش هزینه ساخت داشته باشد، امری ضروری است. در این تحقیق، از قابلیت سیستم استنتاج فازی و الگوریتم تکامل تفاضلی جهت بهینه کردن هندسه سرریز و ارضای شرایط هیدرولیکی مناسب استفاده گردیده است. از سیستم استنتاج فازی-عصبی ANFIS برای آموزش و ارزیابی مدل تهیه شده مبتنی بر داده­های آزمایشگاهی به منظور تعیین ضریب آبگذری سرریز بهره گرفته شده است. از الگوریتم تکامل تفاضلی (DE) برای بهینه‌یابی هندسه سرریز با تعریف تابع هدف کمینه‌سازی حجم بتن‌ریزی با ارضای شرایط هیدرولیکی مناسب، استفاده شده است. نتایج به دست آمده از مدل نشان دهنده کاهش ۲/۱۹ درصدی در هزینه­ های بتن نسبت به طرح اجرا شده موجود می­باشند.

کلیدواژگان :
سرریز کنگره‌ای مثلثی‌، بهینه‌یابی هندسه سرریز، مدل فازی ـ عصبی، الگوریتم تکامل تفاضلی (DE).

 
 نظرات