مقالات   
 

 بررسی تأثیر آهک و سیمان بر مقاومت برشی زهکشی شده خاک بنتونیت-ماسه در حالت پیش تحکیمی

نویسندگان: روزبه بهزاد ، کیوان کریمی عسکرانی ، محمد سیروس پاکباز...

ارسال کننده: احسان درفشی
تاریخ ارسال: سه شنبه 1 مهر 1393
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
بررسی تأثیر آهک و سیمان بر مقاومت برشی زهکشی شده خاک بنتونیت-ماسه در حالت پیش تحکیمی




نویسندگان:
روزبه بهزاد ، کیوان کریمی عسکرانی ، محمد سیروس پاکباز





خلاصه
منظور از مقاومت برشی خاکها، مقاومت در برابر حرکت دانه ها در سطوح تماس آنهاست که نتیجه درهم قفل شدگی ذرات و پیوندهای موجود بین ذرات خاک می باشد.
پیوند شیمیایی که یکی از انواع پیوندهای بین ذره ای است و نتیجه وجود کربنات کلسیم می باشد که عامل مقاومت ذرات دربرابر جابجایی است و ازآن به سمنتاسیون نام برده می شود و می تواند عامل مهمی در افزایش مقاومت برشی زهکشی شده خاکهای رسی پیش تحکیم یافته باشد.
جهت بررسی اثر این پیوند بر مقاومت برشی خاکها از یک ترکیب ثابت که مخلوطی از 50 % ماسه و 50 % رس بنتونیت می باشد استفاده شده است.
در این ترکیب خاص با اضافه کردن مقدار 3% وزنی مخلوط از سیمان و آهک، نمونه های پیش تحکیم یافته ای با درجات مختلف سمنتاسیون درسن 7 روز و 28 روزه ایجاد شده و تحت آزمایش برش مستقیم قرار گرفته است. نتایج مقاومت برشی نمونه های پیش تحکیم یافته بدون سیمان وآهک و نمونه های با 3% وزنی مخلوط از سیمان و آهک با یکدیگر مقایسه شده است.
نتایج حاکی از آن است که در یک تنش نرمال مؤثر با افزایش درجه سمنتاسیون، ترکیبات مقاومت برشی بالاتری نسبت به مخلوط بدون سیمان ومقاومت برشی پیش تحکیم یافته کاهش m آهک نشان داده استو با افزایش درجه سمنتاسیون، ترکیبات دارای یک گسیختگی ترد تر بوده و ضریب و مقاومت برشی نمونه ها افزایش یافت. در یک تنش نرمال مؤثر و زمان عمل آوری مشخص، نمونه های با 3% آهک مقاومت برشی بالاتر و ضریببیشتری نسبت به نمونه های با 3% سیمان از خود نشان می دهند.



هشتمین کنگره ملّی مهندسی عمران، دانشکده مهندسی عمران، بابل
 
 نظرات    
 
زینب باران 22:27 سه شنبه 1 مهر 1393
0
 زینب باران
سپاس.. عالی بود.