مقالات   
 

 مهارت‌های دستیارانِ آموزشی رشته‌های مهندسی

نام مقاله: توسعه‌ی مهارت‌های یاددهی ـ یادگیری در دستیارانِ آموزشی رشته‌های مهندسی / پدیدآورندگان: حسین معماریان، لیلا شیربان، محمد شکرچی‌زاده ...

ارسال کننده: امیر یاشار فیلا
تاریخ ارسال: سه شنبه 16 آذر 1400
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

نام مقاله: توسعه‌ی مهارت‌های یاددهی ـ یادگیری در دستیارانِ آموزشی رشته‌های مهندسی
پدیدآورندگان: حسین معماریان، لیلا شیربان، محمد شکرچی‌زاده
انتشاریافته در: فصل‌نامه‌ی «آموزش مهندسی ایران» (شماره‌ی ۶۵، بهار ۱۳۹۴)
شمار صفحه‌ها: ۲۰
فرمت: PDF
اندازه‌ی فایل: ۳۷۵ کیلوبایت

چکیده :
دروس علوم و مهندسی از دیرباز یک مؤلفه‌ی کار عملی، حل تمرین، راهبری آزمایشگاه و تکالیفِ بیرون از کلاس داشته است. امروزه این بخش از آموزش‌های مهندسی را عمدتاً دستیاران آموزشی ارائه می‌کنند. دستیاران آموزشی، بیش‌ترین ساعات تماس آموزشی را با دانشجویان مهندسی دارند، بی آن که کم‌ترین آموزشی درباره‌ی روش‌های یاددهی و یادگیری دیده باشند. پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران برای ارتقای کیفیت آموزش‌های ارائه‌شده از سوی دستیاران آموزشی، از سال ۱۳۹۱ اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی با حضور استادان صاحب‌نظر کرده است. این کارگاه‌ها که تا پایان سال ۱۳۹۲، ۹تا از آن‌ها به اجرا درآمده بود، ضمن آموزش ۳۹۱ دستیار آموزشی پردیس فنی، اطلاعات ارزشمندی را نیز درباره‌ی نیازهای دستیاران آموزشی و چالش‌هایی که با آن‌ها روبه‌رو هستند، به دست آورده است. این بررسی‌ها بر اهمیت این گونه کارگاه‌ها و ضرورت تعمیم آن‌ها در سطح ملی تأکید دارد.
در این مقاله، با ­توجه به نظرسنجی‌های انجام‌گرفته در طی برگزاری این کارگاه‌ها و با بهره‌گیری از تجربیاتِ همانند در دیگر کشورها، برنامه و راهکاری برای آموزش دستیاران آموزشی مهندسی در سطح ملی ارائه شده است. به این منظور، کارگاه آموزشی نیم‌روزه‌ای طراحی شده که طی آن دستیاران آموزشی با الفبای پیروزی و به دست آوردنِ موفقیت در فرآیند یاددهی ـ یادگیری آشنا می‌شوند. در نیمه‌ی نخستِ این کارگاه به پرسش‌های زیر پاسخ داده می‌شود: هدف از کلاس‌های حل تمرین چیست؟ چه‌گونه برای تدریس آماده شویم؟ آموزش دانشجومحور چیست و یادگیریِ فعال چه‌گونه محقق می‌شود؟ یاددهی و یادگیریِ پیروزمندانه کدام­ است؟ در نیمه‌ی دوم کارگاه نیز درباره‌ی مهم‌ترین چالش‌های دستیاران آموزشی ‌بحث می‌شود و شرکت‌کنندگان با هم‌اندیشی، راهکارهای رویارویی با این چالش‌ها را می‌یابند. با اجرای این راهکار، همچنین یکی از موانع دربرابرِ ارزشیابی موفقیت‌آمیز برنامه‌های آموزش مهندسی کشور نیز برداشته خواهد شد.

کلیدواژه‌ها :
آموزش مهندسی، دستیار آموزشی، فرآیند یاددهی ـ یادگیری، کارگاه آموزشی، دانشکده‌ی فنی دانشگاه تهران.


 
 نظرات