مقالات   
 

 تحلیل خطوط لوله‌ی مدفون

نام مقاله : مخاطره‌های لرزه‌ای و روش‌های تحلیل خطوط لوله‌ی مدفون / پدیدآورندگان : طاهر رجایی ، محمدرضا معینی ، مصطفا محقق...

ارسال کننده: گروه رسانه‌ای دیرین
تاریخ ارسال: دوشنبه 9 آذر 1394
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)

نام مقاله : مخاطره‌های لرزه‌ای و روش‌های تحلیل خطوط لوله‌ی مدفون
پدیدآورندگان : طاهر رجایی ، محمدرضا معینی ، مصطفا محقق
انتشاریافته در : نشریه‌ی «راه و ساختمان» (شهریور 1393)
شمار صفحه‌ها : 10
اندازه‌ی فایل : 335 کیلوبایت

چکیده :
خطوط لوله‌ی مدفون از آن رو که بخش عمده‌ی آب، گاز، سوخت‌های مایع و هر ماده‌ای که برای ساکنان یک شهر لازم است، و یا فاضلاب را، حمل می‌کنند، برای جوامع شهری حیاتی‌اند. همچنین، مانند دیگر خطوط حمل‌ونقل ـ راه‌ها، راه آهن، خطوط انتقال الکتریسیته ـ خطوط لوله نیز به عنوان دارایی‌های یک کشور و بخشی از شریان‌های حیاتی یک کشور دارای اهمیت می‌باشند؛ اما برخلاف دیگر شریان‌های حیاتی روزمینی، خطوط لوله‌ی انتقال انرژی یا مواد زاید و آلوده، عمدتاً مدفون‌اند. گرچه آسیب لوله‌های مدفون به‌ندرت به فاجعه‌های بزرگی انجامیده است، با نگاهی به زمین‌لرزه‌های رخ‌داده خواهیم دید که لوله‌های مدفون از آسیب‌های بسیار در امان نبوده‌اند و مشکلات زیادی پس از زمین‌لرزه ایجاد کرده‌اند. مشکلات ناشی از این آسیب‌ها به‌ویژه در مناطق شهری دامنه‌ی گسترده‌تری دارند. بررسی خطوط لوله به منظور برآورد خطرات پس از زمین‌لرزه و برآورد نوع و علت خرابی‌ها، زمینه‌ی پژوهش‌های در حال پیشرفتی را ایجاد کرده است که راه‌های جلوگیری از این خرابی‌ها را بررسی می‌کند.
این مقاله کارکرد لوله‌ها در زمین‌لرزه‌های گذشته و نوع مشکلاتی را که پس از شکست لوله‌های انتقال آب، گاز و فاضلاب ایجاد می‌شود، بررسی می‌کند. همچنین، به بررسی مهم‌ترین علل این خرابی‌ها، و روش‌های بررسی اثرات لرزه‌ای و تحلیل لرزه‌ای برای طراحی مناسب لوله‌های مدفون می‌پردازد. برخی روش‌های ساده‌شده برای جلوگیری از اثرات مربوط به تغییرشکل‌های پیوسته و دائمی زمین (PGD) و انتشار امواج لرزه‌ای در لوله‌های پیوسته و ناپیوسته به همراه سفارش‌ها و پیشنهادهای کلی برای کار گذاشتن لوله‌های مدفون در مناطق لرزه‌خیز آورده شده است. کاهش آسیب‌پذیری خطوط لوله‌ی مدفون با انجام دادن و لحاظ کردنِ این‌گونه مطالعه‌های آسیب‌پذیری از سوی مشاورانِ طرح‌ها، می‌تواند به کاهش خطرات پس از زلزله‌ی ناشی از خطوط لوله در کشور ما بینجامد.

کلیدواژه‌ها :
اثرات لرزه‌ای، خطوط لوله، تغییر‌شکل‌های پیوسته‌ی زمین، انتشار امواج، سازوکار شکست.


 
 نظرات