مقالات   
 

 نگاهی به معماری معاصر ترکیه

نام مقاله: چه‌گونگی تأثیرگذاری خانه‌های سنتی عثمانی بر معماری معاصر ترکیه / پدیدآورندگان: حسین سلطان‌زاده، ناصر حسن‌پور ...

ارسال کننده: گروه رسانه‌ای دیرین
تاریخ ارسال: یکشنبه 30 بهمن 1401
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

نام مقاله: چه‌گونگی تأثیرگذاری خانه‌های سنتی عثمانی بر معماری معاصر ترکیه
پدیدآورندگان: حسین سلطان‌زاده، ناصر حسن‌پور
انتشاریافته در: فصل‌نامه‌ی «باغ نظر» (شماره‌ی ۳۶، پاییز ۱۳۹۴)
زبان مقاله: انگلیسی
شمار صفحه‌ها: ۱۴
فرمت: PDF
اندازه‌ی فایل: ۶.۳۶ مگابایت

چکیده :
از آن رو که در قرن ‌۲۰ و پس از ظهور جمهوری‌خواهی در کشور ترکیه‌، رویکردهای ملی‌گرا و‌ منطقه‌گرا در تقابل با رویکردهای متأثر از غرب در جست‌وجوی هویت ملی و بومی در آثار معماری بوده است، معمارانِ ترکیه‌ای متوجه معماری و شهرسازی بومی خود در دوران عثمانی شدند. در این راستا، خانه‌های سنتی به‌عنوان کلید دست‌یابی به هویت ملی در معماری به دنبال دومین جنبش ملی‌گرایانه در دوران مدرن مطرح شد و پس از آن از سوی نسل بعدی معماران ترکیه گسترش یافت‌. ستودنِ ویژگی‌های مدرن نهفته در معماری این خانه‌ها و سنت‌های بازگو‌کننده هویت مدنی ترکیه‌ای‌، این خانه‌ها را به نماد هویت معاصر ملی در جریان این جنبش تبدیل کرد.
سنت خانه‌سازی دوران عثمانی و تأثیر آن بر معماری ترکیه در جریان دومین جنبش ملی‌گرا در معماری معاصر ترکیه در مطالعه‌ی روند گذار معمارانِ آن کشور از سنت به مدرنیته، موضوع شایان توجهی است که در این نوشتار به آن پرداخته‌ایم.‌ یافته‌های پژوهش‌ آثار شاخص رهبرانِ دومین جنبش ملی‌گرا در معماری ترکیه را به لحاظ چه‌گونگی تأثیر‌پذیری از معماری خانه‌های سنتی عثمانی در سه دسته تقسیم‌بندی کرده ‌و به بررسی و مقایسه‌ی ویژ‌گی‌های معماری آثار هر‌یک از آن‌ها پرداخته است.

کلیدواژه‌ها :
خانه‌های سنتی عثمانی، معماری معاصر ترکیه، جنبش ملی‌گرایانه.


 
 نظرات