مقالات   
 

 استاد و دانشجو در کارگاه طراحی معماری

نام مقاله: تعامل مدرس و دانشجو در کارگاه طراحی معماری (تفکر انتقادی مدرس و تفکر خلاق دانشجو) / پدیدآورنده: حمیدرضا شریف ...

ارسال کننده: امیر یاشار فیلا
تاریخ ارسال: چهارشنبه 5 شهریور 1399
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

نام مقاله : تعامل مدرس و دانشجو در کارگاه طراحی معماری (تفکر انتقادی مدرس و تفکر خلاق دانشجو)
پدیدآورنده : حمیدرضا شریف
انتشاریافته در : فصل‌نامه‌ی «آموزش مهندسی ایران» (شماره‌ی ۶۴، زمستان ۱۳۹۳)
شمار صفحه‌ها : ۱۶
فرمت : PDF
اندازه‌ی فایل : ۲۹۷ کیلوبایت

چکیده :
بیش از نیم سده از آموزش معماری در ایران می‌گذرد و در این دوره همواره در سرفصل دوره­های گوناگون، درس‌های طراحی معماری یکی از مهم‌ترین درس‌ها در زمینه‌ی آموزش معماری امروز ایران به­شمار می‌آمده‌اند. در روند عمومی آموزش این درس‌ها، آموزش و درک و دریافتِ مفاهیم بر پایه‌ی رابطه‌ی استادی و شاگردی شکل گرفته است، که در آن، دانشجو با نیروی نوآوریِ خود به دنبال ایده‌یابی و مدرس با دیدگاهی نقادانه به پردازش و ارزیابی ایده می‌پردازند. برخی از دانشجویان از این روش آموزش گله‌مند هستند و می­گویند که مدرسان از کارهای آنها تنها ایراد می‌گیرند و می‌پندارند که این نوع آموزش جلوی نوآوری و خلاقیت آن‌ها را می‌گیرد. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد که در واقعیت، این مشکل در کارکرد برخی از مدرسان ریشه دارد. در این بررسی کوشیده شده است تا چارچوبی علمی برای بررسی شیوه‌ی ارزیابی نقادانه‌ی مدرس و یافتن جنبه‌های مثبت و منفی آن در زمینه‌ی اندیشه‌ی خلاق دانشجو ارائه شود.
در سال‌های اخیر، اندیشه و تفکر به‌عنوان موضوعی اصلی مورد توجه اندیشمندان گوناگون، به‌ویژه روان‌شناسانِ شناختی قرار گرفته است. از این رو، نگره‌های حوزه‌ی روان‌شناسی شناختی به‌عنوان مبنایی شایان در این بررسی به کار گرفته شده‌اند. یافته‌ها و نتایج بررسی­ چه‌‌گونگی بهره‌گیریِ آگاهانه از روش نقد، وجوه تفکر انتقادیِ مدرس و تأثیر آن بر اندیشه‌ی خلاق دانشجو را نشان می‌دهد.

کلیدواژه‌ها :
آموزش مهندسی، کارگاه طراحی معماری، تفکر طراحی، تفکر انتقادی، تفکر خلاق.

 
 نظرات